AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.369

Växellådans livslängd på e34 540?

Jag har en fråga kring hur lång livslängden är på automatlådan på en bmw e34 540. Självklart varierar detta beroende på vem som ägt bilen och hur den behandlats osv. Bilen jag är sugen på är en bmw e34 540 från 95- med 11 000 på mätaren och har haft 3-4 ägare. (3 äldre under många år, 1 yngre som som ägt den relativt kort tid)

En manuell låda känns, för mig, mycket enklare att känna av skicket på och är dessutom, om jag inte är helt ute och cyklar, billigare att byta.

Så, någon som har erfarenhet av hur många mil en automatlåda brukar rulla innan ett växellådsbyte/renovering är aktuellt?

Tack på förhand

Mvh Mathias
540 ..är inte de den där lådan med plastkulorna?
Ingen aning tyvärr.. Är inte teknisk av mig. Något som brukar hända med dessa?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vlådan i 540 automat går alltid sönder, brukar ske efter ca 20000mil.
Det är de välkända plastkuleproblemet som uppstår.
Det är dock "enkelt" att åtgärda och kostar ca 4000kr i material, ca det dubbla om man vill ha det gjort på verkstad. I övrigt är lådan robust och havererar inte i första taget.

Har du hittat en 540 -95 med 4 ägare och 11000 mil skulle jag påstå att du har hittat ett fint exemplar att utgå ifrån. Du kommer inte ha några problem med lådan på länge.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Är det bilen med blå plyschinredning?
Lådan uppgraderades vid två tillfälle, först 10/94 och sedan 5/95 köp en byggd efter det första datumet och byta olja i lådan var 15000mil och var försiktig vid backning så har du inga problem.

Stephan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är en tryckreduceringskolv till backväxeln som uppgraderades fr.o.m. 5/95, då slits plastkulorna mycket mindre, och risken för sprängd backtrumma minskar rejält:

Länk

Mvh
Japmax: Ja det var en silvrig med blå plysch. Vet du något om den?

Så jag borde inte oroa mig för mycket gällande växellådan på denna bil förutsatt att allt annat känns bra?

trevligt med snabba svar från er alla! :)
Japmax: Ja det var en silvrig med blå plysch. Vet du något om den?

Så jag borde inte oroa mig för mycket gällande växellådan på denna bil förutsatt att allt annat känns bra?

trevligt med snabba svar från er alla! :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag hade nog inte köpt den du pratar om.

För det först saknar den sidokjolarna de flesta 95or har.
Inredningen är ju.. ja, motbjudande :P
Och priset är skyhögt.
Japmax: Vad menar du med högt pris? jag pratade med honom förut, efter det har den inte varit ute på blocket vad jag har sett.

Vilket pris och var hittar du den?

Nu finns endast en i samma klass ute, silvrig med skinn, 38 000 men det är inte samma.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Länk
Jag som sökt på 540 har inte fått upp den. En annons utan prisidé är väldigt svår att få upp på blocket. kommer ta tid för denna grabb att sälja...

jag e sugen men har inte koll på vad en sån här bil borde köpas för.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag sökte på Bmw 540 95 års modell och fick upp ca 10 bilar, bland annat denna:)

40k är mycket för en 540 E34, inte för mycket för en riktigt fin men nu är inte den här "riktigt fin" Ok, den har gått lite och har få ägare det är givetvis värt en del men som jag sa saknar den en del saker för att iaf jag skulle köpt den. Inredningen går för visso att byta ut. Men jag får en lustig känsla ändå. Får du ner priset till närmare 30 och bilen är fräsch så börjar det bli intressant. Då hade jag bytt inrednigen, skaffat faceliftkjolarna och köpt andra fälgar. Men det är ju bara jag.
Den utannonserade är 94a troligtvis byggd 1993. Sidoblinkersena sitteer konstigt = eftermontage vilket i sin tur betyder att den är byggd absolut senast 2/94 och ett behov av att byta framskärmarna. Ratten är även den av gamla typen.

Stephan
håller med. priset är på tok för högt... finns bättre klipp även om man letar fin 540
Japmax: Ok, tack för din hjälp :) Jag håller också med dig gällande inredningen.

Stephan7351: Pratar du om den silvriga 95:an som ligger ute utan något riktigt pris? Bud 40 000 står det längst ner i texten.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Utan manuell AC är bilen helt ointressant enligt mig...
mattematte; Japp. det är ABSOLUT ingen 95a. Det är en 94. Kunde varit en 93a men tycker mig skymta en passagerar-airbag vilket kom till 94årsmodell (undantag några förserie exemplar av 93årsmodell).

Sidoblinkers monterades som standard från 3/94, samtidigt byttes stötfångarlisterna från blanka till skrovliga undantag M5 och M Sportpaket som fortsatte med blanka.

29/4-1994 dök 1995årsmodell upp med följande förändringar;

M-trösklar som standard på 530i/540i och nerlackade stötfångare fram/bak.

240 ratten (den fyrekrade standardratten) ersattes med en med snyggare design och med blå/vitt BMWemblem.

255 ratten (den treekrade sportratten) ersattes med en snyggare design.

710 ratten (M-ratten) kom 1994 och fanns kvar oförändrad, enda kvarvarande utan Blå/vitt emblem.

Skrynligt läder på dörrsidor i stället för platt konstläder.

Högglans trä som standard, tillval Vogelaugenhorn grafit.

Flera nya färger;

Techno-violett, Ascotgrün, Sorrentblau och Petrol-Mica fanns enbart till 530i/540i och Executive.

Arktissilber ersatte Sterlingsilber, Cosmosschwarz ersatte Diamantschwarz och sedan tillkom Arktisgrau. Alla nämnda färger är metallic.

M Sportpaket (endast Limousine) kom till 1995årsmodell och innehöll;

Svart innertak (unikt vid val av ljus inredning då även M5 har ljust innertak vid val av ljus inredning)

17" Krysseker Style 5. 8" fram med 235/45 och 9" bak och 255/40, standard på 530i/540i tillval på 6cyl.

Vogelaugenhorn grafit trä.

Sportstolar.

Millpoint delläder, lägre extra kostnad att få läder. Pergament och Ultramarin läder går inte att få. Silbergrau Hell, Silbergrau och Schwarz är det som gäller.

M stötfångare fram/bak, fram är unik, medan bak är samma som M5.

M Sportchassi.

Möjlighet att få bakvinge, går inte att få på icke M5/M Sportpaket.

Shadowline.

Färgerna är;

Hellrot, Alpinweiss III, Cosmosschwarz metallic, Arktissilber metallic, Avusblau metallic, Daytonaviolett metallic.

Alpinweiss III är mycket impopulär endast en 540iA och ingen 540i/6 byggs i den färgen, på export utanför Europa. Även Hellrot är ovanlig. Metallic var kostnadsfritt tillval.

Som jag ser det lägger man pengar/energi på en extrem fin och/eller en med rätt utrustning. Det är lätt att plöja ner stora pengar på nerkörda exemplar och gör man det ska det vara värt det. Inte på något tråkigt standard exemplar.

Stephan
Väldigt tacksam för all information! trodde jag hade koll på det mesta mellan olika modellår men inte... :D
Jag tror nog jag lyssnar på er i det här fallet. det går fler tåg!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.