|
|
|
|---|---|
|
Tog ut min svarte idag och konstaterar att den är lite knepig nu som i höstas. Problemet jag har är att bilen ibland får för sig att inte vilja växla upp efter att man gasat lite extra, behöver inte alls va mycket. Tex att man gasar ut på motorvägen, då kan den stanna på 4an. Vägrar växla till 5an, jag får släppa gasen till ca 70-90 då efter ett tag går 5an, lockupen i. Det händer på 3an ibland också. Dessutom tycker jag att den ibland växlar ner lite väl onödigt om jag gasar på uppför en backe eller dylikt. Någon som har någon ide? Plastkuler och oljan är bytt för 2 år sedan. Inga relaterade symtom på det. | |
|
Hur var det, var det originalolja du hällde i? Eller var det den där Multi-vehicle Pennzoil?: Länk Risken finns ju att det är oljan som är problemet, har du kollat felkoder? Mvh |
|
|
Det är Pennzoil men den har funkat första två åren jag körde med den :/ Har inte kollat felkoder, nya obd instrument klarar inte min gamla E34 särskilt bra. |
|
| är Pennzoil MV klassad som Shell LA-2634? | |
|
Ingen aning, folk skriver att den oljan ska fungera. Dessutom är det den oljan Lundstedts skickar med deras repsatser. Det står bakpå flaskan att den är godkänd av Bmw, men inte mer specifikt än så. |
|
|
ska tydligen vara "passande"... så antar att den e helt ok att köra med Länk |
|
|
Den är klassad LA 2634: Länk Men tveksamt om den är lämplig, Molle har skrivit ner lite visdomsord: Länk "Blir det problem i förtid pga av att en olja inte matchar lådans mjukvara och fjäderhårdhet kommer problemen som ett förhöjt slitage, vilket inte märks 100 mil efter bytet men 3-4000 mil efter bytet och det blir nästa ägare som åker på att bekosta utbyteslåda pga ett för tidigt ras." "Att byta oftare hjälper inte om oljan inte matchar mjukvaran. De oljor du nämner ovan anses av oljetillverkaren kunna ersätta den originalolja som är framtagen för lådan. Lådtillverkaren ZF godkänner dock ingen annan olja än den som är framtagen för lådan. ZF garanti gäller inte på ny eller utbyteslåda om det finns annan olja i lådan." /molle |
|
|
1300kr/5L kostar Shell-oljan på BMW.. skitkul. Kan man blanda 10L Shell med 2L Pennzoil? |
|
| rob_t_j72: det enda rätta är egentligen o kolla viskositet m.m o jämföra mellan original och MV. men i det här fallet verkar det vara en omöjlighet så lika bra o köra på originalet... man sparar ändå inte så många hundralappar för att det ska vara värt det. | |
| Jag fick precis höra av åerförsäljaren till Pennzoil att Shell köpte upp stora delar av Pennzoil för en tid sedan. Är detta sant känns det ju föga troligt att Shell skulle låta Pennzoil klassa sin olja i nivå med Shell-oljan om den inte höll måtten. | |
|
Btw tiasz, vadå inte sparar många hundralappar? Pennzoiloljan 1800kr Shellolja 3900kr |
|
| Japmax man köper 10 liter på BMW sedan blandar man de sista 1-3 med castrol transmax-Z, Penz MV eller liknande :) går loss på ca 2000kr allt som allt. | |
| Oljan på Bmw kostar 1300kr/5L skrev jag längre upp, läser du inte? Det blir 2900kr om man blandar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.