|
|
|
|---|---|
|
Hej! Fråga 1: Ända sedan jag köpte min bil har den varit lite skitig runt locket på oljebehållaren till servostyrningen. Det har alltid läckt lite grann. Läckaget har dock varit så lindrigt att jag inte dirket brytt mig om att åtgärda det. När jag haft tid har jag torkat rent men inte mer. Men nu har jag börjat störa mig på det och köpte därför en ny packning till locket. Bara för att (givetvis) upptäcka att packningen är hel men att locket däremot är ventilerat på något sätt?!? Min fråga är nu: Skall det sitta någon slags mätsticka i det lilla hål som finns på "kanten" av locket? En mätsticka som när den är på plats förhindrar läckage? Fråga 2: Är det någon annan som har problem med att de silverfärgade kromlister utmed taket i höjd dörrarnas överkant kryper framåt hela tiden? Det blir liksom ett öppen skarv där listen är fasad vid bakrutan? Mvh / Micke R | |
| Har ochså problem med kromlisten i skarven vid bakdörren. | |
Dino |
Tja Micke , det där problemet hade jag också fick trycka tillbaka de litte då o då , man är nästan rädd att de ska gå av :) M-MotorSport |
|
Micke, på din första fråga kan jag svara att jag har haft samma problem. Jag trodde också att det var packningen som läckte. Det jag har kommit fram till är att det är någon form av övertrycksventil som släpper ut lite servoolja. Jag TROR att det beror på att det är lite för mycket olja i behållaren. Nivån har inte sjunkit påtagligt i min behållare i alla fall trots att det har varit lite fuktigt runt locket ibland. Det kan inte vara några större mängder som har "pyst ut". Vad jag vet skall det inte sitta någon sticka eller annat i urgröpningen. Mvh |
|
|
Jag har också kladd runt oljebehållaren till servostyrningen. En bekant påstod att det var vanligt på E46. |
|
|
Hhhmmm...vi tycks vara fler med samma oljeerfarenhet? Jag skall nog en gång för alla kolla nivån och sedan plugga igen hålet! - Johan och PB. Kryper era lister framåt mot motorhuven? Var 100:e mil får jag plocka loss dem och flytta tillbaka dem... Mvh / Micke R |
|
|
Dino: Smälld? Har du bucklat till pärlan? :-/ Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Micke R, jag tror att det är en dålig idé att plugga igen hålet eftersom det uppenbarligen har en funktion! Risken finns att du får ett för högt tryck i systemet och skjuter en packning eller liknande och då kan det bli dyrt! (styrväxel kostar minst 10 000kr!) Jag har inte observerat problemet med listerna men jag skall kolla lite nogrannare nästa gång jag är vid bilen. Jag återkommer! Mvh |
|
Dino |
erito , ja tyvär :( den är smälld höger fram o höger dock litte mer än en buckla :( , men men som man bäddar för man ligga M-MotorSport |
|
Nu har jag kollat på mina lister. De sitter som de skall. Mvh |
|
|
- Johan B. Tack, då är det något fel på mina.... Jag vet inte hur jag skall få stopp på dem. Du har förresten säkert rätt i att det sannolikt finns en risk i att plugga igen hålet... Jag får se hur jag gör. Det framstår som väldigt konstigt att konstruktionen är tänkt att ha ett överfyllningsskydd på det viset, eller hur? Mvh / Micke R |
|
|
Micke R, tja det är väl bättre att det blir några droppar servoolja på behållaren än att man skjuter en intern packning i styrväxeln om det skulle bli övertryck i systemet. En ny styrväxel koster rätt mycket som sagt och du kan inte själv renovera den. Jag har funderat lite på om det kan ha att göra med om man vrider ratten ända ut i änslägena så att det tar stopp. Kan det vara då systemet blir "överbelastat" och släpper ut lite olja? Lycka till med dina lister! Mvh |
|
|
Det kan kanske också vara som så att det är vid kraftiga inbromsningar eller snabba sidoförflyttningar som oljan skvimpar till så att det rinner ut lite? Hursomhelst tycker jag att konstruktionen, om det nu skall vara så, framstår som väldigt konstig? Inte alls BMW-mässig. Eller hur? Synd på Ekblom idag förresten. Müller borde ta reda på var han har sin bil.... Mvh / Micke R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.