AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.328

Tändstift M5 e39 -99 ?

Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Vill höra med alla er om vilka tändstift jag ska ha till min M5 e39 -99.

Hittade ett inlägg här på Autopower där det stod att det skulle vara "NGK BKR6EQUP Platina 4 elektrod".

Är det bara det tändstiftet som är rätt eller finns det alternativ.

Tack på förhand!

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Mera rätt kan det inte bli finns nån mera variant av NGK som går att använda.
Köp från England (ebay tex) halva priset.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Det finns alternativ. Själv så kör jag med Brisk Premium LGS stift i mina bilar, märker störst skillnad på M E34:an där det sitter "en-elektrodsstift" original. På Passaten (-95a med 3-elektrodsstift som original) som märker jag ingen skillnad. Har även dessa stift i M E39 men har kört för lite för att kunna säga något...
Har även tagit bilder på hur stiften såg/ser ut efter "några mil".
M5 E34 vid byte (1500mil): Länk
Passat 2.0 -95 (3000mil): Länk

Som synes så passar Brisk stiftet utmärkt i E34:an, perfekt "heatrange" att döma av stiftet, man skall komma ihåg att olika tillverkare av stift har ALDRIG exakt samma "heatrange" då detta beror på insulatorns utforming mm.Ett för kallt stift leder ofta till att det byggs på med kol-avlagringar o blir det illa nog så kommer gnistan att vandra via kolavlagringarna vilket man märker som att bilen går taskigt eller inte alls...Ett för varmt stift kan få värre konsekvenser, tex skadad motor. Tittar man på Passatens stift så är det i princip som nytt, "ren" isolator, min amatörmässiga gissning är att det är ett något "hetare" stift än original. Bilen har som sagt gått 3000 felfria mil med detta stift, bytesintervallet är satt till 3000mil på LGS stiften men jag kommer rulla vidare med de då de är så gott som oslitna. Nackdelen med LGS stiften är att de kräver mer av tändsystemet då de har ett gnistgap på ca 3mm, så en lite suspekt spole kommer garanterat avslöjas.Utöver detta kan de vara "svårstartade" vid mycket kallt väder (-20 eller mer) då spänningen från tändspolen kan tänkas understiga den spänning som krävs för att stiften skall "fyra av". Jag har dock kört med LGS-stiften hela vintern o bilen startade som vanligt, som kallast i ca -15. Prismässigt ligger de bra till, kring 120kr/st. Sedan finns det säkert mängder med andra passande stift från diverse olika tillverkare. Jag har för mig att även NGK har stift av "racingtyp" liknande LGS-stiften.

Kan vara "kul" att veta att ett tändstift funkar som bäst om det jobbar i en temp mellan 500-800 grader ungefär, inom detta intervall så "renar" stiften sig själva... O som sagt att döma av mina stiftbilder så jobbar stiftet i E34 kanske i den "undre hälften" medan det i Passaten ligger högre gissningsvis...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Bosch då?
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Hej!

Nu har man beställt NGK-stiften.

Kollade ebay i Tyskland. Där fann jag stiften för 8,70 EUR/styck som billigast.
Tänkte, jag kollar USA också ebay.com, där var de ännu billigare. Då slog det mig att man kanske ska ta och kolla om man hittar stiften på Amazon.com!
Där var de ännu billigare än på ebay.com!

Utan frakt kostade NGK-stiften 349,89. Frakten gick på 206,73. Totalt: 557 SEK
Hade jag köpt stiften på ebay.de hade de kostat 8,70x8=69,6 EUR Vilket med dagens kurs blir ca 624 SEK. Alltså 67 SEK dyrare än USA och då vet jag inte vad frakten går på . Frakten från Tüsklandt lär väl gå på ca 100-150 SEK.
Så jag sparade ca 150-200 SEK på att beställa från USA. Det kanske låter som småpotatis, men procentuellt är det stor prisskillnad och jag har fått exakt samma vara.

Nu får vi hoppas tullen inte lägger sig i detta ;]

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
620 ink frakt från England och inga problem med tullen som är rena lotteriet när man beställer utanför EU.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.