AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.323

Bensinförbrukning 328 E36 och E46?

Hej!
Jag funderar på att skaffa en skön sommar-BMW igen och låta familje-SUV:en vila. Funderar på en 328 90-tals modell. Det blir enbart landsväg, helgpendling med familjen till sommarstugan samt lite mysåka på småvägar i Roslagen. Fråga; nån som har erfarenhet/ realistisk uppfattning om bensinförbrukning på dessa modeller?
En bekant sade sig åka på 0,7 l/mil. Kan det verkligen stämma? Soppan kommer ju att passera 15 spänn under sommaren, så...

Tacksam för svar
mvh LHW
ti
229
timur
520xd F10 -16
Med fiskörning kommer man kanske ner till 0.8 men hur kul är det med en BMW? ;)
tack för svar, det har du rätt :)
Men; att det går (mycket) soppa när man är ute och nöjeskör är väl ok. Men för familjens helgpendling 30 mil tor till landet är varje deciliter av stor betydelse. Så; nån som har erfarenhet av mycket landsvägskörning sommartid med aktuell biltyp?
ti
229
timur
520xd F10 -16
Jag brukade pendla 10 mil varje helg med min E36 325, under sommar & vinter. Som lägst var jag nere i 0.8 men då satt jag dock i bilen själv.
Med hela familjen i bilen får man nog lägga lite ovanpå den förbrukningen.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
En realistisk bild av förbrukningen är 9l/100km blandad körning, 328:an landar på den siffran vid varje tankning där långfärder inte är inblandade. Körstilen är väl vad man kan kalla normalkörning dvs gasar på när jag har lust eco drivar inte mycket men motorbromsar ofta.

Vid två tillfällen har jag fått ner förbrukningen rejält, sthlm->Östersund och Östersund -> sthlm då hamnade förbrukningen på 0,74 resp 076. Värt att beakta är att resorna gjordes i mycket snöigt väglag med dubbdäck och fullastad bil.
ok, tack!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kör min 328i på 0.9L/milen blandad körning trots att jag gasar rätt friskt när den väl används, på landsväg är under 0.7L/milen inga problem alls men som sagt hur kul är det? Men säg strax över 0.7 sommartid. :)

//Bjersér
låter bra :) Har du manuell eller automat?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Manuell, du får nog räkna med en märkbart högre förbrukning med automatlåda tyvärr. Säg närmre en deciliter extra? Tycker dock en stark maskin som 28i klarar sig väl med manuell låda, den är stark nog för att man skall slippa växla hela tiden. :)

//Bjersér
Ok, bra info, tack för den.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag har en 328 automat som vinterbil och den har snittat typ 1.3l/mil/tank under vintern. Då är det i stort sett bara väldigt lugn körning till och från jobbet innom stan. Vid längre körning är automaten dock GULD, motorn varvar bara drygt 2000v/min i motorvägsfart och då ligger förbrukningen runt 0.85, men som sagt har jag bara haft den under vintertid.

Ok, tack, bra att veta.
Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
Hej

Hade en 328i Automat cab tills nyligen.
Den körde ja flera gånger med lite inspirerad körning karlstad-oslo på under 0,78(verklig förbrukning, datorn stämde dock hyffsat).

I stadskörning ville den dock ha lite mer, den drog väl 1,1-1,2 vid smyyyyygkörning i stan när man cruisade...

men som sagt, pendlade även 2 somrar ca 30km enkel till jobbet. den låg stadigt på 0,85 då.. inte hård körning, men lagomt inspirerad..
min låg på ca litern under vintern och 0,9 på första tanken efter de börja bli lite varmare :)

har dock inte kört en hel tank med sommardäck än
glömde säga att de är en automat : )
jo
41
jocke_91
328i Coupe -95
jag kör en 328ic -95a och jag som fortfarande är ung gillar ju att leka rätt mycket. men i vinter så körde jag på 0.77L som lägst, när jag kör som vanligt brukar den ligga på ganska exakt litern milen. vilket jag tycker är riktigt bra för att vara en bensinare på 200hk.

vill man åka ekonomiskt ska man åka diesel eller om man vill köra 50/50 bensin och E85
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.