AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.738

Rasslande kamkedja

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Halloj.

Har upptäckt ett rasslande från kamkedjan, låter väldigt tydligt om man öppnar oljelocket.
Att byta kedja verkar vara en avancerad procedure på e38 750, men... kolla denna länk Länk

Skulle det inte vara möjligt att spänna den utifrån något med ställskruven (Nr 22)??
Locket går lätt att lyfta bort och där kan man se skruven med tillhörande låsmutter.

Mvh
Skalman
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hejsan!

Nej, det finns inga knep!
Det är bara att bita ihop o byta kedjor, glidskenor, spännare och kuggdrev!
Delarna är inte sååå dyra, men räkna med omfattande jobb. BMW tar runt 30.000:- inkl. delar.

Mvh
/A
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Här en tråd om en som vevade i en ny kedja: Länk

Mvh
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Tack rob..

Har sett denna tråden, dock har jag en 750 och spontant verkar mycket mer komplicerat?

Mvh
Skalman
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle börjat med att byta hela kamkedjespännaren för att se om det blir bättre...
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
rob_ Menar du den som jag länkat?.. annars måste jag ju riva iaf?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja precis, du kan väl iof testa att spänna nuvarande spännare mer först...

Om det går, så försök gärna ta av kåpan och titta hur slitna alla glidskenor och spännskenan är som du kan se - samtidigt lär du se om kedjan är i risigt skick.

Mvh
Th
593
Theobald
750ial -88
En fråga ang. spännaranordningen. Om jag tror att kedjan är för dåligt spänd, hur vet jag när rätt spänntryck erhållits med spännarskruven?
Ska det vara ett visst moment eller går man på känsla? Nu talar jag utifrån att man inte har tagit bort kåpan och alltså inte ser kedjan!
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Bra fråga...

Själv hade jag tänkt att med oljelocket öppet justera skruven till rasslet minskar eller upphör.

Th
593
Theobald
750ial -88
Finns en liten beskrivning (eng) på den här länken: Länk hur man byter o-ringen i justeringsanordningen. Den har ju som bekant en tendens att läcka en hel del olja genom gängorna på skruven på en del motorer ifall o-ringen är slut.
Här finns angivet hur hårt man ska dra åt muttrarna (M17 och M19). Hittar däremot ingen uppgift om hur hårt justerskruven ska dras åt. Man säger i arbetsbeskrivningen att justerskruven ska vridas motsols ett varv när man monterar bort hylsan. Detta varvet skruvar man tillbaka vid ditmonteringen. Men som sagt, hittar inget moment.

På sidan 72 i detta "torq-dokument" Länk finnsd et något som heter "Chain tensioner" med värdet 15 Nm. Kan det vara den här justerskruven?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.