|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte göra service på Min bil och byta olja,oljefilter tändstift och även växellådsolja, Vad passar min bil bäst? Bytte olja i höstas till castrol en utav dom finaste oljorna men nu tycker jag bilen har börjat ticka en lite i ventilerna? Kan jag ha valt en för tunn olja? Den va 0w någonting kommer inte ihåg exakt! Tacksam för svar! Mvh Alexander | |
| Det finns nog minst lika många åsikter som oljor när det kommer till det. Så att köra på BMW:s rekommendationer är nog rätt väg att gå. | |
|
Okej hur vet jag vilke. Jag ska köpa då? Märke? Viskositet? Mvh |
|
| Det borde stå i din handbok. | |
| Viskositet och klassning på oljan hittar du i instruktionsboken. Du väljer en helsyntetisk olja som uppfyller de kraven. Märket är av mindre betydelse. Tändstiften bör det stå NGK på och oljefilter och luftfilter Mann, Hengst eller Mahle på. Mekonomen och MECA brukar ha kvalitetsmärken vad gäller dessa. | |
| Den står på tyska så lite jobbig att läsa någon här borde veta tycker jag, bilen är en 328a e46 | |
| 5w-30 är det till din E46:a | |
| .. enligt BMW själva. | |
|
Förtydligande: BMW-verkstäderna kör med 5w-30 medans BMW rekommenderar Castrol 0W-30, eller Mobil 1 0W-40. :) |
|
| Men bör jag byta till en tjockare motor olja ? Efter som att motorn börjat ticka mer sedan senaste olje bytet? | |
|
Tja, det beror ju lite på vilken olja de använde förra bytet... En 5W40-olja brukar fungera bra i de flesta motorerna, det finns ett antal BMW-Longlifegodkända sådana oljor. Personligen köper jag gärna Valvoline Synpower eller Neste City Pro helsyntetisk olja, då de brukar få motorerna att gå tyst och fint... Castrol tycker jag personligen är extremt överprisad och många av deras oljor som anges som "helsyntetisk" är "bara" högraffinerade mineraloljor (sk. EHVI/VHVI-oljor) och magnatech 5W40 leder inte helt sällan till att motorn börjar ticka lite mer än med t ex Valvoline-olja... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Shell helix ultra 5W-40 BMW LL-01 Ica maxi 299kr 4 liter. Finns nog knappt prisvärdare olja. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men tror nu det kan bero på den tunna oljan jag har nu? 0 w 30? Som gör att den låter mer från ventilerna? Ska jag ha i helsyntetisk 5-w40 eller 5-w30 istället? Vilket hade ni kört med i min sits? Tacksam för svar! |
|
|
Jag hade garanterat kört på den oljan Hasso nämner ovan, rusktigt prisvärd olja. Är en bra bit över din bils krav på olja. Ska själv hälla i denna vid nästa byte. Ska väl tillägga att denna olja inte alltid kostar 299:-, utan det är vissa annonsveckor under året dom brukar köra det, ordinare tror jag är 449:-?! Ett annnat alternativ är Synpower som Johan nämner, dock vet jag inte var man får tag på denna efter Micro tackade för sig. |
|
|
Grejen är bara det att ica maxi finns inte där jag bor :( Carstrol duger annars va?=) |
|
|
Själv undrar jag om jag valt rätt olja, beställde in 5 liter Mobil 1 0w-40 häromdagen för min N42 motor, dvs 318 2002. Någon som kan bekräfta om den oljan är bra för min motor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.