|
|
|
|---|---|
|
skall chippa en kompis 318D och undrar vilket företag som man skall anlita för att göra en chipning av motorn finns det några erfarenheter om denna bilen och vilket trimsystem som fungerar bra. | |
Verdi |
VTech ger 185hk/375Nm för 8900:- Länk Bluefin ger 185hk/380Nm för £455 (~4700:- ) Länk Jag har själv en Bluefin-chippad 320d och beställde direkt från England. Inga som helst problem så var inte rädd för det. |
|
Kommer inte gå att trimma din via OBD uttaget för din bil har en sk Tuning Protection. Det enda sättet att göra det på, OAVSETT vilken trimfirma du väljer, så måste du plocka ut styrboxen för att få det utfört. Jag va Vtechs första kund med det ingreppet och jag såg hur allt gick till. Har MYCKET stort förtroende för både Jonatan och företaget. Ring och prata med Jonatan så får du höra vad han kan göra för dig. Fullt pris 8900:- kommer det inte kosta i alla fall det kan jag lova. Jag får tyvärr rätta Verdis inlägg eftersom INGET företag har löst detta problem med Tuning Protection som senaste styrboxarna från Bosch har gjort. Det som händer, om du skulle försöka trimma via OBD, är att bilen kommer köra processen men kommer avbryta på 99% med ett felmeddelande. Det som händer är att din bil helt spärrad och du kan inte starta den. Den kommer bara försöka starta och hosta utan att den går igång. Jag har gjort det felet, antagligen först av alla i Sverige, eftersom jag fick ut min bil i Juni och skulle trimma den. Dessa nya styrboxar gäller från och med mitten Maj 2009. Så ring Vtech så lovar jag att du kommer va så sjukt nöjd med vad du kommer få. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
BSR gör tuningspärrade Volvos via OBD. Flåklypa |
|
|
Volvo ja... "Riktiga män kör diesel" |
|
|
...läste lite på BSR hemsida och det står på alla BMW modeller som är efter 2009 att det är "seriell programering" som gäller. Alltså funkar inte via OBD utan styrboxen måste plockas ut ;) Det inte finns någon firma i hela Europa som har löst problemet med Tuning Protection. Alla lösningar och grundprogram skapas och görs i Italien som sedan sprids till hela Europa och även världen. En nära källa inom optimerings branchen har sagt att det lär dröja innan man knäcker den metoden. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jag nämnde inget om BMW utan svarade rent på det faktum att det BSR har knäckt tuningspärrade EDC17 från Volvo så de går att göra via OBD. Hos BSR finns kunskapen "in house"...även om dom också använder sig av en av de italienska lösningarna för tuningspärrade boxar (ej Volvo då). Man kan ju fundera vem på Volvo som släppt information till BSR.... Flåklypa |
|
| är då ända sättet som garanterar en lyckad mappning av datorn, att lämna in bilen till en firma som byter ut chipet i motorstyrningen. och på så vis komma runt et eventuellt programmeringslås för mappning av styrenheten. | |
| nej det kopplas på enmodul på styrenheten direkt så skrivs det via den, samma som obd i stort sett men man får gå direkt in i boxen. | |
|
läs detta för bättre förståelse; Länk |
|
|
Jag ska förklara vad det är. Styrboxen jobbar med dubbla Check summor och när du vill försöka mappa din bil via OBD så ändrar du checksumman på ena medan den andra behåller sin checksumma. När dessa två checksummor ska jämföras (vilket görs ett antal gånger per sekund) så stämmer dem inte siffrorna överrens och bilens styrbox spärrar. Du kan helt enkelt inte starta bilen pga det. Det man gör är att man öppnar boxen, kopplar in kablar med typ krokodilklämmor på 6-8 stift på just dem stiften som används vid programmering, för att ge signaler till rätt ställe och till slut så löder man en jättetunn entrådig kabel på en specifik punkt på kretskortet. Där skickar man en signal till kortets punkt. Denna signal "öppnar" datorn i så kallad BOOT MODE och det är först då som du kan skriva vilket program du än känner för till IC kretsen eftersom datorn är öppen. Hoppas förklaringen var begriplig. Jag har sett detta ingrepp 3 gånger och fått förklarat hyfsat grundligt vad som sker vid alla momenten. Det går faktiskt ganska fort att göra. Inget som syns på kretskortet heller för den delen om någon blev rädd för ordet löda, för den entrådiga kabeln man löder är så liten att man inte ens ser något med förstoringslampan. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Bluefin ger inte 380nm. Den ger 350nm, men ger en skillnad på 80nm vid ca. 3500rpm mot original mappen. | |
|
Får tacka för all bra info som ni tagit er tid på att lägga in nu återstår bara att hitta motivation för kostnaden för att göra ett ingrepp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.