AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.380

M30 hur får jag loss oljeröret

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Då bilen stått still i några år och det finns gott om avlagringar och skit i motorn tänkte jag byta oljeröret över kammen men då till frågan.

Hur får jag loss oljeröret utan att lossa på topp bultarna?

Motorn det gäller är alltså en M30B30.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Själv lite intresserad av detta.

Jag antar det ser precis ut som på min motor dvs oljespridarröret sitter fastklämd med två metallclips som i sin tur sitter fast med fyra topplocksskruvar?
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle kunna ta bort detta rör utan att släppa på dessa 4 topplocksbultar.

Fast frågan är ju berättigad. Har du försökt skjuta ut röret ur plåtfästet och det inte går så återstår i så fall bara att skruva bort de fyra bultarna.

Jag skulle utan vidare skruva bort dessa bultar och sedan vid monteringen dra dessa med momentnyckel till föreskrivet moment (för inte skall man väl vinkeldra bultarna på din motor?). Fast innan jag monterar tillbaks dem skulle jag ta en tunn plastslang och suga ur den olja som kan ha kommit ner i det gängade hålet i motorblocket. Gör man inte det riskerar man att spräcka motorblocket när man skruvar tillbaka toppbultarna.

Fast helst skulle jag dra dessa 4 bultar till ca 1 kpm (10 Nm) mindre än fullt moment och sedan släppa på alla övriga toppbultar litet (mkt litet. säg ca 1/10-dels varv). Sedan skulle jag dra också dessa till ca 1 kpm mindre än fullt moment
Och till sist skulle jag dra alla bultar (hela tiden korsvis förstås) till föreskrivet moment. Då har man dessutom efterdragit topplocket vilket minskar risken för att toppackningen skall börja läcka.

Jag brukar efterdra mina topplockspackningar (efter byte) direkt efter första varmkörningen och efter 100 mil och därefter vid åtminstone 1000 mil och 5000 mil för säkerhets skull.

Per L
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
M30 vill ha normalt sett ha en blandning av moment av vinklar
Länk

60 Nm
20 min vila
80 Nm
25 varmkörning
35 grader

Bra tips om att få bort oljan or hålen, lätt att glömma annars. Borde även gå genom att tillsätta tryckluft och och täcka hålet med trassel/papper eller liknande (gjorde så sist men då stod blocket i ett motorstativ och väntade på att toppen skulle på).
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
De känns ju mindre roligt att behöva lossa på bultarna och riskera läckage från packningen sen....

Det måste finnas nått sätt att göra detta på utan att ta bort dem.

Pe
2.342
Per L
Om du menar att det finns risk för att få läckande topplockspackning om man lossar 4 bultar (och de andra är ådragna) så bedömer jag den risken som minimal för att inte säga obefintlig!

Om du menar risken när man lossar alla bultar 1/10-dels varv för att sedan dra dom till rätt moment så är risken likaså minimal så länge man inte lossar bultarna helt. Lossas dom bara 1/10-dels varv eller så sitter packningen fortfarande tämligen hårt inspänd. Man får alltså inte lossa bultarna så mycket att dom blir lösa.

Stor risk för läckande toppackning ansåg jag det dock var när jag lossade toppbultarna helt på min SAAB9-3 Aero och lyfte toppen ca 0,5 mm för att sedan dra fast toppen igen. Då var jag beredd på få problem med läckande toppackning men nu har jag kört 2 år och det är fortfarande tätt!

Per L
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Där har du ju iofs rätt. Det är ju inte dem yttre bultarna och det kanske räcker med och lossa en fram och en bak som håller röret för o få bort spännet i plåten och lirka ut röret? Eller vågar man lugnt plocka ur dem 4 bultarna? Antar att man köper nya bultar och drar i sen?

Pe
2.342
Per L
Jag skulle inte dra mig för att plocka bort alla 4 bultarna samtidigt!

Sedan är det möjligt att BMW gjort konstruktionsändringar på packning och bultar på nyare M30-motorer. På mina gamla motorer skall man tex bara dra toppbultarna med moment.
Jag har återanvänt mina toppbultar flera gånger utan problem. Fast det är då bultar från 70-talet och hur dom ser ut senare vet jag inte mer än att dom har samma artikelnummer till alla M30-motorer

Per L
Visa användare
45
Nimo
728 IA 99
730 IA 88
740 IA 93
Jag lossade aldrig de 4 bultarna utan försiktig knakade bort olje röret.
Gick utan problem, har gjort så många gågner.
Dariusz J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.