|
|
|
|---|---|
|
Hej har en e30 325 -89, när bilen är kall så är den trögstartad men startar alltid om man håller lite gas i start ögonblicken och sedan nån sekund, saker som jag provat att byta är tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, bränslefilter....någon som haft samma problem eller någon idé om vad de kan vara?? ///Fredda | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alltid värt att kolla att temperatursensorn på termostathuset fungerar. Sensorn berättar om motorn är kall eller varm för Motronic styrsystemet som anpassar sig efter detta (för att få en bättre gång i motorn när den är kall - ungefär som den gamla kallstartsventilen eller den manuella choken). |
|
Okej de va intressant att veta, trodde att de va nån sorts kallstarts ventil som krånglade, exakt var sitter temperatursensorn? är de precis över termostathuset eller inne i huset? tack för tipset skall kolla upp de! |
|
Roffa1 |
Det kan även vara bränslepumpen som ej längre orkar hålla trycket, likaså blir bränsleinsprutarna slitna vartefter åren går. Hade liknande problem med min entusiast E30 bytte både bränslepumpen samt alla sex insprutarna, och sedan var problemet borta. Min hade stundtals kallstartproblem, man fick sitta o mala med startmotorn upp till 15-20 sekunder i flera omgångar. Och när det var varmt ute och motorn varit avstängd någon timma så var det samma visa igen. Jag testade även med att först byta den grönfärgade tempsensorn, men detta hade ingen inverkan. (bortkastade 600:-) bytte även tempgivaren till motortempen. I ditt fall tror jag det räcker med att byta eller ultraljuds-rengöra bränslespridarna. Nya spridare kostar onödigt mycket ca 1.300:- per styck. |
| okej va bra då har jag lite mer att kolla upp...Tack | |
Jag tänkte ju i första hand att man mäter upp sensorn vid kall motor och vid varm motor. Får man vettiga värden där så kan man bocka av denna komponenten och gå vidare till andra : bra info från Roffa1 angående bränslepump och spridare - även bränsletrycksregulatorn kan vara värt att ha i åtanke. |
| jo tänkte börja att mäta upp sensorn, så kan man gå vidare sen och kolla upp lite annat med bränslet som Roffa1 sa.... | |
Ska se om jag kan skaka fram lite info kring tempsensorn... |
Roffa1 |
Precis som bmw-slangen nämner så kan det vara bränsletrycksregulatorn som spökar. Det kan även vara en god ide' att kolla vilket århundrade;-) som bränslefiltret byttes ut sist, vill minnas det sitter monterat under bilen intill vänster hjulhus. |
| Har bytt bränslepump på två av mina BMW's, en e30 och e36. Var kallstartproblem på bägge. Tog ett tag att luska fram problemet på den första men bytte nästan direkt på den andra - problemet löst. | |
Roffa1 |
Fredda: Är din E30 en tvätt-äkta 325:a, eller en 320 som fått en annan större motor? |
Såhär bör det se ut vid termostathuset (bilden från min gamla 325ik -88) Länk Sensorn med blå kontakt är temperaturgivaren som går till Motronic motorstyrsystemet (och den som du ska mäta på). Sensorn med brun kontakt är temperaturgivaren till instrumentklustret. Plocka bort kabeln och mät resistansen mellan terminalerna. Mät när motorn är kall dvs vattnet har väl en temperatur på runt 10-15 grader - iallafall här idag i Malmö :-) Vid 20 grader Celsius skall motståndet vara runt 2.1-2.9 kOhm Mät sedan precis efter du stängt av motorn och den varit driftsvarm. Vattnet har väl en temperatur på runt 90-100 grader gissar jag. Vid 80 grader Celsius skall motståndet vara runt 270-400 Ohm. |
| okej bra med mer info...Roffa1:jag bytte bränslefiltret förra året så de är okej, och de är en äkta 325, bmw-slangen: var ute och tittade lite på sensorn skall prova att mäta upp den och se vad jag får för värden, skall även kolla upp bränsle pumpen som timur sa | |
|
Hej, jag hde för ett antal år sedan en 320 ik -88 med liknande problem. Sök på 'svårstartad' så finner du säkert mitt inlägg. Bytte tomgångsmotor, insugsbälgen och bränslepumpen. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Tror förra ägaren bytte insugsbälgen och tomgångsmotorn, så kan ju va bränslepumpen som de är fel på. Tack för ditt tips |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.