|
|
|
|---|---|
| Nu händer det igen nytt fel som vanligt på e39an -.- bilen går upp i temp till rött och sen låter fläktremen konstigt enligt min bror som lånade bilen när det hände.. Termostaten är bytt för ett och ett halvår sen och den läcker ingen kylarvatten och det är ordenligt luftad. så min fråga är om det är fläktremen som måste bytas? för bilen verkar inte ladda heller nu för den är heltströmlös. | |
|
Är vattenpumpen bytt? Kan va den gamla pumpen isåfall med plast impeller som har gett upp? Ta loss remmen o snurra på den för hand? |
|
|
Det är ju en enkel grej att kolla att remmen driver allt den ska på rätt sätt. Är remmen av eller hoppat har du varken cirkulation på kylvattnet, kylfläkt, laddning eller styrservo. Kör inte upp motorn i de höga temperaturerna mer. Topplocket tål inte mycket till överhettning. |
|
| om pumpen är paj påverkar det ramarna något? | |
| Slirkopplingen kan det var.Vad har du för motstånd när du snurrar den för hand trögt ska den vara.. | |
| har inte kollat något än jobbat hela helgen men ska ut imorgon och riva lite.. | |
|
Den stora fläkten snurrar med en slirkoppling (viskokoppling), det är den Birgeer syftar på. Om motorn är avstängd ska du kunna snurra fläkten för hand, men det ska ta emot. Med åren slits vikokopplingen (det är en dosa på fläktaxeln) vilket gör att den slirar för mycket och inte orkar kyla motorn. Det märks särskilt vid rödljus, då den går för varm. Testa om din vikskoppling behöver bytas genom att starta motorn och sen försöka stanna fläkten med en ihoprullad tidning. Det ska du inte kunna göra, men det gick på min innan jag bytte den. |
|
| varit ute nu och försökt lossa fläkten med slirkoppling men det sitter som berget några tips hur jag ska få loss det och ja jag har följt det som står i mektips.. | |
![]() 13.406 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tänk på att fläkten är vänstergängad! Sätt dit en 32mm blocknyckel och snärta till med en hammare mot blocknyckeln så lossnar den efter ett par slag. Har hitintills fungerat de gånger jag provat - även på 20 år gamla motorer där fläkten troligtvis aldrig varit av. |
|
och ja man ska kunna stanna fläkten när motorn är igång... när min visko gick i sönder hängde den sig efter varvtalen. |
|
| sen sitter där den sitter just nu går inte att få loss den har provat med 32nyckel idag igen blir väl att kapa av den i värstafall men riskerar jag att förstöra något mer om jag måste kapa?? | |
| sen sitter där den sitter just nu går inte att få loss den har provat med 32nyckel idag igen blir väl att kapa av den i värstafall men riskerar jag att förstöra något mer om jag måste kapa?? | |
| Tycker inte du ska kapa av den för risken att skada gängorna..Om du tar av kylaren så kommer lättare till för ett kraftigare slag:) | |
|
Jag antar att du skruvar åt rätt håll va? Den är ju felgängad...Har du testat å försöka värma? |
|
|
Metoden som de flesta verkar använda sig av: Länk eller att man också använder ett special verktyg för att hålla emot Länk |
|
| Jag gjorde ett av plattjärn. Två hål som går över 2st bultskallar till remskivan och ett urtag för axeln däremellan. När jag använde det satt muttern uppkäftigt löst faktiskt. Kanske för att kopplingen glappat o slamrat ett tag. | |
| jag brukar slå till nyckeln med riktigt snärtigt slag motsols . fläktmuttern har alltid lossat för mig enkelt då. | |
| kan upplyssa er alla om att min sitter som berget har provat allt verkligen slagit dragit men inget hjälper och ja jag drar åt rätt håll.... försöker nu att plocka ur pumpen med fläkten på.... | |
| Har fått lös fläkten nu fick klyva den gammla vattenpumpen så jag fick axeln fri så jag kunde skruva fast den i ett skruvstycke men den satt fortfarande som fan för axeln börja snurra i skruvstycket men då svetsa jag fast den och då släppte det!:) | |
| Ärligt talat hade jag kollat löprullar o spännrullar ingen jag hade trixat med att ta loss pumpen. Du sa ju att remmen lät skumt. Kan ju va något lager i nån rulle som gått åt helvete. Lossar du pumpen måste du ju slå på kylarvatten och lufta o det är jobbigt på e39. Och e34 med. Jag hatar att lufta. | |
| bilen går fint nu har bytt pumpen och även remmar. låter även bättre från fläkten när man varvar motorn än va det gjorde innan och så går den inte upp i temp | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.