AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.531

Luftfjädring/nivåreglering trasig 530 e39

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Min kompis BMW 530 e39 har stått stilla i drygt 2 månader och nu är den helt nedsjunken baktill. Hjulen har tom gömt sig i hjulhusen.

När man startar bilen så lyser en gul varningslampa som visar att något är fel med luftfjädringen. Vi har provat att köra med bilen några mil för att se om den skulle få upp tryck och höja sig igen, men inte.

Vad kan det vara för fel? Bilen har som sagt bara stått stilla.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Kan vara punktering på någon av luftbalongerna, vilket gör att tryck inte byggs upp.
Annars så kan ju kompressorn vara defekt också. Men om ni hör att kompressorn går så lär det vara punktering i någon av balongerna.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Borde nästan vara kompressorn som kärvat ihop om det skett under längre stillastående.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Var sitter kompressorn och hur tydligt ska man höra den i så fall? Den står väl inte och går hela tiden? Kanske inte alls nu när lampan lyser...?

Men det är antingen kompressorn eller luftballongerna låter det som? Kan man se vad som är felet genom att kolla felkoder?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kompressorn ska sitta i reservhjulsbaljan under bagageutrymmet. Har ingen själv då jag har vanliga spriralfjädrar bak.
Det brukar gå att knacka lite på motorer och pumpar som stått till sig så kan dom hoppa igång.
Vet inte om det syns som felkod men jag kan tänka mig att om nivågivarna inte ger signal om rätt höjd inom en viss timeout-tid att det registreras ev.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.