AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.035

Bmw m5 -01 tyre defect

Me
33
Merz
E46 -02
Ibland dyker detta medelande upp i instrumentpanelen (Tyre Defect). Jag har helt nya däck på runt om. Bilen har även tyre pressure control men den är inaktiv. Medelandet dyker upp väldigt olika och ibland inte alls. Är det bmw direkt som gäller eller är det något enkel givare som strular? Vad kan det bero? Uppskattar all hjälp jag kan få!
När däckstrycket är ojämt mellan däcken kan detta inträffa.
Nu får ni rätta mig om jag har fel men använder den inte abs "kuggarna" för att kolla ifall det är olika rullomkrets på hjulen? dvs om man har dåligt med luft i ett av däcken.
Me
33
Merz
E46 -02
Ok men det låter ju konstigt för när jag monterade på däcken eller det var inte jag utan det var en verkstad så hade han ju i lika mycket luft i alla 4 däcken. Ja antagligen inte lika mycket fram som bak men ni förstår vad jag försöker säga. Vad ska det vara för tryck i däcken fram och bak?
Jag har 3.5 i mina. Har du kollat hur trycket ser ut nu?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När man byter däck så måste man göra reset på RDC'n så att det vet vad som är normalläget.

Vrid tändnigsnyckeln till läge 2. Håll RDC-knappen intryckt till symbolen i huvudinstrumentet tänds i några sekunder. Det står sedan i Check control "Reifendruck set" eller motsvarande på engelska.

Det finns olika system för RDC. Det ena har sändare i ventilen som håller koll på trycket medan det andra fungerar som Decerto beskriver. I min instruktionsbok för E39 (ej M5) modellår 2001 så är det systemet med sändare som beskrivs och det är därifrån jag tagit beskrivningen ovan. Kolla i din egen instruktionsbok hur det funkar på M5 även om jag är ganska säker på att det funkar likadant att nollställa den. Så gjorde i alla fall jag på min M5 -03 och där är jag ganska säker på att jag inte hade några sändare i ventilerna.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På min fd M5 med originalfälgar körde jag 3,0 fram och 3,2 bak.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.