|
|
|
|---|---|
|
Ahh... bumsen är nyservad, nytvättad och allmänt iordning och jag har 600 mil bilsemester framför mig! Kan knappast bli bättre. :-) Nu till en liten fråga... nån som har koll på vad det är för regler vad gäller fortkörning i Norge och Finland? Här är det ju 30+ som gäller innan lappen ryker, hur funkar det för en svensk i våra grannländer? Hur är det med böter? (Nej jag planerar inte att bryta en massa lagar, utan är bara väldigt nyfiken...) /Micke | |
|
Finland har tuffa regler (om man kör mycket för fort). Om du kör 20 km/h eller mindre för fort är det inte så farligt. Har för mig att det ligger någonstans runt 700 Fmk. Om du däremot kör fortare beror böterna på din inkomst. Norge har rätt mycket hastighetsövervakningskameror, så se upp. Böterna är dyrare än i Sverige, men jag inte säker på hur mycket. Tänk också på att Norska polisen ser mycket allvarligt på när man ligger för nära framförvarande fordon. Kan medföra höga böter och problem med körkortet. Om jag inte minns fel är det olagligt att tala i mobiltelefon medans man kör bil. |
|
|
Förresten....här kan du se hur mycket man får böta för olika hatighetsöverträdelser i olika länder (vet inte hur aktuell denna sajt är, men den kanske kan vara till hjälp). Se "Speeding" i menyn. Länk /kestrel |
|
|
Tackar! Där fanns precis den info jag ville ha om Norge. Den verkade vara uppdaterad i maj i år så chansen att det stämmer är väl ganska stor. Tyvärr fanns inget om Finland, men de är väl inte värre än Norrmännen iaf. Tack igen! /Micke |
|
|
Jag bor i Finland å ja tycker int att dom har så strängt =) No för man ha blivi av med lappen ett par gånger men d hör väl till... Men jag funderar lite på det där om dom får ta körkorte om du inte är invånare i lande där man kör för fort? För jag vet i sverige får dom int ta mitt körkort, eller rättare sagt jag får tibaks de när ja lämnar lande.... |
|
|
Nä, jag vet inte hur det funkar om jag som utlänning kör för fort. Men vad är "vanliga" gränsen för att bli av med lappen i Finland? Stämmer det att över 20km/h för fort så blir det hemska böter beroende på inkomst? /Micke |
|
|
Lite mer information om Finska trafikregler (verkar rätt så aktuell): Länk Där står bl.a.: "För överskridning av tillåten hastighet med högst 20 km/h kan utdömas ordningsbot på 400-700 mark. För ringa trafikförseelse är ordningsboten högst 300 mk. För allvarlig fortkörning och andra trafikbrott utdöms till förvärvsinkomsten relaterade böter. Bötesbeloppet bestäms med hjälp av den nettoinkomst per månad som framgår av beskattningsuppgifterna för föregående år. Polisen kan dessutom genast omhänderta körkortet och föraren kan då inte längre fortsätta färden med fordonet. En utländsk förare får tillbaka körkortet först när han lämnar landet. Grovt äventyrande av trafiksäkerheten polisanmäls. Böterna betalas in på bank med polisens betalningsblankett" Lycka till med din turné i Norden. //Kestrel |
|
|
Tack för hjälpen! /Micke |
|
|
Var försiktig i Norge, de är stenhårda där om man kör för fort. Min kompis blev av med körkortet under en lång tid. //Schnitzer |
|
|
Jo, har förstått att man gör bäst i att ta det lite lugnt i Norge. Jag var upp en sväng till Nordkapp förra sommaren, och såg på den turen inte en enda polis (tur var väl iof det, hade det stått nån lasergubbe mellan Kirkenes och Hammerfest en viss natt i juni hade det gått illa :). Men det kan man ju inte lita på alltid. Nu vet jag åtminstone vad som gäller, det gjorde jag inte då. /Micke |
|
|
Finns också mycket kameror som tar hemska bilder vid vägkanten, om man kör lite för fort. //Schnitzer |
|
|
Det stämmer som Kestrel skriver att i alla fall finländarna själva kan åka på böter som är baserad på fortkörarens inkomst. För några månader sedan åkte en "IT-miljonär" ordentligt för fort och fick böta runt 200.000 omräknat till svenska kronor (ingen skröna). Jag såg att det skrevs en del om valutan finska mark, tänk på att det är EURO som gäller i Finland nu... roadZter |
|
|
Som du kanske såg så ka Det kan räcka med att köra 25 km/h för fort på en 60-väg i Norge så blir det höga böter och man blir av med kortet. Kom ihåg att det finns civilsnutar i Norge också... Det fick en kompis erfara. Tur att fler hade körkort i bilen. /David |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns väl en anledning att Norrmännen kör som biltjuvar när de kommer till Sverige med sina fina bilar :))) Får man inte betala böterna på plats också ?? Nån kollega som åkte fast i Danmark har jag för mig sade nåt om det. hur är det i de andra Nordiska länderna. MVH Hasso |
|
Som redan framkommit ska man ta det lungt i Norge. Jag pratade med en norrman för några veckor sedan. Han påstod att man kan få fängelse!? om man kör ner än 40-50 för fort!!! |
|
|
Jo, det verkar väl vara så. På Länk står följande om vägar med 70km/h eller högre: "+ 50 km/h and more Jail: Minimum 18 days" Huvva... /Micke |
|
|
Glöm nu inte att om du åker fast i Norge så får du som utlänning betala böterna på plats. Polisen har med sig i bilen så du kan betala med olika betalkort. Dom tänker såhär :du åker inte på semmester utan pengar eller nått kort så du kan betala för dig.......... Är Norrmann själv så jag vet. Det är bara ca 4 år sedan jag var hemma "Norge" på semmester då läste jag i tidningen att det var 2 Italienare som åkte lite för fort si sådär 80-100 km\t för fort och den ena fick 8000NKR och den andra fick10000NKR i böter + poliseskort till grensen med beskjed att dom inte var velkommna i Norge mera. Så ta det lungt.... Inte fullt så många poliser i norra Norge som tur e......... Gött att åka BMW |
|
Richie L |
Åkte fast förra året för en rejäl hastighets- överträdelse och det vart bara böter baserade på inkomst. Inget prat om indraget körkort. Detta var i Finland. |
| Bilturister på besök i Finland är alla studerande utan inkomst om polisen frågar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.