AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.150

Stänga rutorna med nyckeln (E46)

Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Tjenare!

Som rubriken lyder så är jag lite nyfiken på om man på något sätt kan göra så att rutorna går att stänga med nyckeln fjärrstyrt också. Av någon anledning har ju BMW gjort som så på 3-serien att jag kan öppna rutorna med nyckeln men för att stänga de med nyckeln så måste jag stoppa in den i låset.

Stod och pratade med en gammal kollega igår som har en Alpina B10 V8 (E39) och han kunde både öppna och stänga rutorna med nyckeln fjärrstyrt. Så det känns ju som att om han kan göra det så borde jag också kunna det, är ju ändå "samma" nyckel.

MVH Jimmy

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Komfortöppning/stängning genom att hålla upplåsnings- resp. låsningsknappenknappen intryckt en längre tid trodde jag var standard även på E46. Du verkar ju ha "halva" funktionen. Möjligt att det går via en mjukvarujustering, men jag vet inte säkert.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Det kan med all säkerhet programmeras om, antingen på en bmw verkstad eller av någon som är haj på INPA/NCS Expert.
No
160
Nobby
523i -96
Har du provat med båda nycklarna? Kan vara glapp i knappen som gör det svårt att hålla knappen intryckt.
th
86
theworm
Z4 3.0i
Låter som BMWs vanliga, låter cab/rutor öppnas men inte stängas, troligen för "säkerhetens" skull. Är väl bara be BMW snällt att aktivera och hoppas dom kan/vill :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag kan både öppna och stänga på min E46:a, via upplåsnings- och lås-knappen.
fl
43
flumm
330ci -02
samma här vad gäller rutorna i dörrarna. glasen längst bak förblir dock öppna
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Skumt! För det står nämligen i min instruktionsbok att det går att öppna med nyckeln men inget om att stänga, däremot står det att det både går att öppna/stänga i nyckellåset :P

Men får ta och testa den andra nyckeln för säkerhets skull ;)

Ingen här på forumet som kan programmera om annars? :)

MVH Jimmy

Bu
52
Buz
525i -89
330Ci -01
Samma här, kan både öppna o stänga med nyckeln. Anledningen att det inte fungerar att stänga bakrutorna i cab/cupé är att det inte finns något klämskydd där.
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Nepp gick inte med extra nyckeln heller! Men det är ju några här som har 3-serier som är äldre än min som kan och då måste det ju gå att programmera in i min också. Jag menar det är ju samma komponenter i bilarna även om jag nu har en Compact.

MVH Jimmy

He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Det går som sagt absolut, bara man har grejerna och kunskapen :)
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Yes!

Den kunskapen har BMW .. men de vill la flera tusen för det :/

Undra om Schmiedmann kan sånt, ligger ju här i stan. Kanske värt att kolla :)

MVH Jimmy

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Joakim på Gbg bilservice har programmerat cabarna så att först åker rutorna ner och sedan caben, om man hållar in låsuppknappen, och tvärtom om man håller in låsknappen.

BMW CS #5206
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
För er med coupér så kan jag meddela att det är standard på bakrutorna. Dom öppnar sig med komfortöppning men går ej att stänga på det sättet. Retligt, japp. Det har med klämlist att göra. Finns inte på bakrutorn på coupén därför vägrar BMW att lägga in funktionen för stängning. Jag fick min omprogrammerad så att den inte heller öppnade sig bak vid komfortöppning. Då kan man ju leva med funktionen sedan. Dvs framrutorna och takluckan öppnar och stänger som man kan förvänta sig.
Ju
80
Juve
318i -02
Själv var man ute idag och testa. Höll in knappen för att låsa upp ett antal sekunder och fyra rutorna åkte ner. Gjorde sen reverse med lås knappen och dom åkte upp. Visste faktiskt inte att den funktionen fanns.
:)
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Gött att du hade åt båda hållen (lyx *muttrar lite lätt*), tror inte det är allt för många som är medvetna om det faktiskt ... är ju egentligen en funktion som man använder rätt sällan :)

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Är det samma knappkomando på E90 också?

BMW CS #07491
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Ja det klart. Håll in öppningsknappen så öppnas allt inkl taklucka. Håll in låsknappen så stängs allt. Utom vissa coupébakrutor på E46 förstås.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.