|
|
|
|---|---|
|
Kommer ett knarrande/sprakande ljud när jag från stillastående släpper upp koplingen och drar fram sakta, alltså i själva startögonblicket. Det samma händer när jag backar. Först var det bara när jag backa, nu låter det även när jag åker rakt fram. Det har även framkommit ett konstigt metaliskt skrapande missljud, har hänt 2 gånger. Hörde det senast idag när jag saktade in på parkeringen på jobbet. | |
|
edit: Metalliskt klingande, ca 3-4st "klick" i följd vid gas på 1ans växel. Står man still, så kommer klingandet först vid 1ans växels påfrestning vid dragläget då bilen belastas framåt. Gör man samma sak igen (framåt), inget ljud. Lägger man sen i backväxeln och dragläget kommer ljudet 1 gång. Osv |
|
| Fel på urtrampningslagret vid kopplingen och troligen är kopplingslamellerna slutockså. Byt ut! | |
| Låter dyrt | |
|
jag tror det är bromsbelägg eller sten mellan bromssköld å bromsskiva. kolla detta först. lycka till. |
|
|
Vanligt fel är den kula som kopplingsarmen sitter ansluten till i sprängkåpans insida. Vanligt att fettet i kulan torkar och samlar lammel-damm som orsakar knirrandet. Lösningen är att dela vxl-lådan - motorn och smörja upp kulan igen,eller som min Bmw-mek gör,nämligen att borra ett hål i sprängkåpan mitt emot och spraya in Wd40 eldyl i kulan/armen. Inte vem som helst som fixar detta,men sen är han en bra mekaniker oxå och har delat ett X-antal i sina dagar ;) |
|
|
Av beskrivningen låter det helt klart som felet kan lokaliseras mellan växellådans utgående axel och ut till hjulen någonstans. Troligen knutkors, hardyskiva eller stödlager som glappar. Du får krypa under och kolla läget. |
|
|
Alex84 Nu kom det, bara pul..... Stackarn som köper bil av dig :-) |
|
| Många bud här, men det är bara bra. Håller på att skriva en lista på alla fel och möjliga orsaker. Ska lämna bilen hos en duktig mek jag känner, så får han gå igenom bilen ordentligt. Finns risk för att det kan bli många åtgärder och att notan kan springa iväg dock, men är man petig så är man. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.