AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.298

Ska man köpa en 997 cab eller en 996 cab?

Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Jeep Grand Cherokee 5,9 V8 -03
Tjena,
Har för avsikt att köpa en Porsche cab, men kan inte riktigt bestämma mig om det ska bli en 997 eller 996. Som bekant så skiljer det sig en del i pris. Är det värt, i pengar, att köpa en 997? Vad ska man ha för utrustning? Vad kostar försäkringen? Service kostnader? Vad ska man tänka på? Nackdelar med en importerad?

//Thomas
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Är det verkligen så få som har erfarenhet av Porsche. Jag trodde det skulle strömma in svar och tips.
Thomas
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om inte ekonomin är en trång sektor, skulle jag välja 997 alla dagar i veckan. Man kan nästan få 2st 996 cab för 1st 997 cab.

Som leksak, för nått annat duger den inte till, räcker en 996 långt. Prestanda är faktiskt ganska likvärdiga. Du kommer antagligen bara köra på sommaren = få mil, så servicekostnnaderna är inte så blodiga faktiskt.

Skulle rekomendera att du hittar en lågmilare med hardtop.
Helst en 4-hjulsdriven eftersom 911 kan vara svåra att köra när det är blött eller halt.

Mvh
Marin
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Tack för tipset Marin!
Nej den kommer troligtvis inte att köras under vintern. Vad det gäller ekonomin så är det inte direkt någon trång sektor, men runt 550-650' känns som max för en leksak för pappa;) Är det riskabelt att köpa en importerad? Är det några måsten var det gäller utrustning?
4x4 känns helt rätt, har en kompis som har en 996 turbo - 04, sjukt kul att köra, man får verkligen ner Hk i asfalten.

//Thomas
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag skulle säga att det är två helt olika bilar.....köp 997:an om ni har råd....
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det finns risker med allt och de flesta 911 är faktiskt importerade!
Om du har tänk att "bränna" så mycket på en leksak, ska du definitivt kolla på en 997. En 996 Carrera 4 cab får du lätt för 300k.
Men som sagt, underhållningsvärdet är högt i båda!

Personligen skulle jag aldrig köpa en 911 cab, om man bara är ute efter att ha roligt. En S2000, Mini Cooper S cab, MX5 är minst lika roliga för en bråkdel av priset. Visst, ingen av dom kommer i närheten av status och prestige som en Porsche ger.
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Hej igen,
Det är verkligen inte fråga om status eller prestige, utan vilka som har automatlåda och en bra sådan, detta eftersom min fru sitter i rullstol och endast kan köra automat. Hon har alltid velat ha en Miata eller en TT, men Miatan har aldrig funnits med automat och TT är i minsta laget. Mini Cooper cab har jag faktiskt varit inne på, men inte riktigt fastnat för den, ser lite lustig ut med cabben nere.
Sen har jag sen barnsben varit otroligt(sjukt) intresserad av bilar och Porsche 911 är en klassiker som nästan sett likadan ut sen den kom.

Thomas
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Då har du inget val än att köpa en 997 cab tiptronic;-)
Good luck!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
*host* Märker man inte skillnaden på en Mini Cooper och en Porsche 911, tja då ska man köpa en Mini Cooper ;) Upplevelsen är helt väsenskild mellan de två bilarna. Det räcker med att starta bilen på tomgång för att att Porschen ska "köra ifrån" Minin upplevelsemässigt.

Annars, 997 är bättre än 996 på varje punkt, men som sagt är prisskillnaden riktigt stor. Är man inte ute efter den absolut senaste prestandan så får man dock väldigt mycket av Porscheupplevelsen för betydligt mindre pengar än 997.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men visst finns det massa trevliga cabar med bra automater annat än Porsche 911:

Audi A4 3,0
Audi A5 3.2
BMW 330/5i
Mercedes CLK500

osv

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
*host* ...eller så köper man båda ;-)
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Har haft både 996 och 997 (dock ej cab) och visst är 997:an bättre i allt men för det priset man idag får en 996:a så är det otroligt mycket bil för pengarna.
Spelar priset ingen roll dock så är ju 997:an att föredra.

Utrustningsmässigt så tycker jag sportstolar och sportavgas är nödvändigt för att få bilen att kännas som en sportbil. PASM är underbart i 997:an. Fjädringen kan ställas med en knapp för hård körning resp komfort.

Servicekostnaderna per service är likvärdiga men intervallen har förlängts för 997:an vilket gör att denna kanske blir några kronor billigare i service?

Enda nackdelen med import som jag ser det är att det är svårare att ringa upp tidigare ägare och kolla historiken. Jag ser dock fördelar såsom att bilarna ofta är mer utrustade, oftare i bra skick iaf när de kom till Sverige (Tyskarna är ofta väldigt rädda om sina bilar) men detta är naturligtvis individuellt för varje bil. Mitt råd är att leta efter en perfekt bil med bra historik och sedan spelar det ingen roll om den då råkar vara import eller ej.

Jag hade personligen inte köpt en fyrhjulsdriven Carrera om den bara ska användas på sommaren. Fyrhjulsdriften tar mer bensin, försämrar accelerationen (i högre hastigheter än från 0) och i 996:ans fall minskar bagageutrymmet. Att man inte skulle få ner kraften med en 2-hjulsdriven tycker jag inte stämmer alls. (Menar då Carrera och Carrera S). Har 305 i bredd på bakdäcken och det är otroligt sällan det släpper. Är isf när det är riktigt blött och man ger fullt och svänger samtidigt men antisladdsystemet häver det otroligt snabbt så det ser jag inte som något problem.

Annars lycka till med köpet! Porsche är underbara vägmaskiner!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
*host*..Ska man verkligen "ta av taket" och förstöra vridstyvheten på en så trevlig vägmaskin? Troligen är caben tyngre (?) Den vikten skulle jag lägga på svängbara stolsunderreden. Men räcker inte en liten taklucka, så kan jag förstå att det blir en cab ändå ;)
Utseendemässigt tycker jag coupén varit vackrast i alla epoker. Targan bedrövligast...
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Ok, jag har några objekt som jag funderar på:

Länk

Länk

Länk

Länk

Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon triptronic, men tills vidare finns dessa. Några har ju rullat rätt långt......

Thomas

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Varför inte: Länk
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Allt ser bra ut, förutom den svarta skinnklädsen, aldrig mer mer mörk skinnklädsel i en cab.

Thomas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den som finns hos Häggenäs ser fin ut...

Mvh
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Mörk skinnklädsel = väldigt varmt i solen ?
Be
81
Berlin
Mercedes E- klass -05
Jag har haft några cabbar både i Sverige och i södra Frankrike och JA! Du kan inte sätta dig med badbyxor i en cab(med mörkt skinn) om den hat stått i solen i några timmar.

Thomas
Varför inte köpa en ny sv såld A5 3.0 TDI auto eller MB E-klass cab? Bättre allround och nyare.
Den extra effekten i en Porsche 996/997 kan knappast utnyttjas på allmän väg.
Rekommenderar dig att läsa på allt du kan om 996/997 (ffa motorproblem), försäkringskost osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.