|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Mamma har en 120D M -07 11.000 mil drar ca 2 liter olja på 1000 mil är detta normalt? För mig låter det alldeles för mycket, dags att sälja skitbilen och köpa något bättre? Tacksam för tips :) |
| Hej. Det låter lite mycket med 2 lit mil. ca: 1 lit per mil är ju däremot helt normalt | |
| Jag hade tyckt det va lite i överkant om bilen drog en liter olja per mil;p | |
|
Ja, jag tycker nog också det är lite i överkant med 1l olja per mil, :) Alexander |
|
| hoppsan 1 lit per 1000 mil ska det naturligtvis va. Det var väl en skojigt slut på arbetsveckan ;-) | |
| Som referens kan nämnas att en Audi får dra upp til 1 liter olja per 100mil innan det anses som ett fel. | |
|
Jag har aldrig behövt fylla på i min 2009 120d. /M |
|
| Det är förmodligen fel på vevhusventilationen. | |
Zuffenhausen |
Det är inte enbart Audi som skriver i instruktions böckerna att bilarna får dra 1 liter på 100 mil, de flesta tillverkare anger detta även BMW för att slippa ta på sig garanti ansvar. |
|
Många drar mera med olja om de är fyllda med olja som har visc 0W-30 (som ofta fylls av BMW-verkstäder). Byt till 5W-40 olja (OBS: Skall vara märkt BMW LL-04) så brukar oljeförbrukningen minska. Så var det för mig; med Castrol 0W-30 så förbrukade den ca 2 liter på 160 000km. Med Q8 5W-40 så förbrukar den numera ca 0,5 liter på 160 000 km. Men om det är ett fel på bilen, tex vevhusventilationen som nämnts ovan, så hjälper ju inte ett oljebyte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.