|
|
|
|---|---|
|
Vill börja med att säga att autopower bör uppdatera sin modellguide med nya x1 xdrive28i För övrigt, vad tycker ni? Nya motorn tappar två cylindrar och 13 hästar. Har inga förbrukningssiffror på nya motorn men den blir "nog" snålare än den gamla som drar 0.94L/ 1 mil blandad. Med gamla motorn kostade bilen i grundutförande 399000:- Då ingick automat. Med nya motorn går x1'an på 379000:- men då får du betala 21000:- för automaten. Med andra ord så kan man säga att bilen blev 1000:- dyrare.. Vad tycker ni, bra eller anus? Själv är jag lite besviken på att bilen blev dyrare med en mindre och klenare motor. Så säger anus. =) | |
|
Det är väl den lägre förbrukningen som ska vara värd den extra tusenlappen men själv tycker jag det är en tråkig utveckling. Hoppas inte att den här motorn sprider sig till 3 och 5-serien och fasar ut sexcylindriga motorer, men det är nog det troligaste. Ps. Du måste nog uppdatera din egen sida du med, för inte kan det vara någon mening att äga fyra bilar utan att ens ha körkort. Du klarar dig väl med en till övningskörningen? =) Eller så är åldern fel. |
|
|
Håller med om att det är en tråkig utveckling, en 4a med turbo kan aldrig ersätta en 6a enligt mej. I effekt jo, men knappast i ljud och gång. Åldern stämmer, fyller 18år om lite mindre än en månad (12 maj) 500E'n och 540in är mina bilar. 545an och 607an är familjens bilar som jag dock övningskör med nästan varje dag. :) |
|
| Edit: Självklart så har jag också teoriprov och uppkörning på 18 års dagen! :D | |
|
Okej. Lycka till med proven! Jag kommer ihåg när jag tog kortet, då var det knappt möjligt att ha dem på samma dag. Först när man klarat teorin fick man boka uppkörningen och när man som jag fyller år mitt i sommaren så finns det inte så många lediga tider, ca 2 månaders väntetid var helt normalt. Så tack vare det var jag nöjd med körkortet 20 dagar efter födelsedagen, |
|
|
Väldigt tråkig utveckling, en fyra kan aldrig bli vad en sexa är. Detta sagt utan att ha provkört motorn i fråga, men med tanke på alla andra fyror jag kört vågar jag skriva dessa rader i väntan på en provtur... Att den blir dyrare tycker jag bara är naturligt, klart man tar chansen att "uppdatera" priserna när man inför en ny motor. Att prishöjningen bara blev en tusenlapp gör att man kör igen det snabbt med ett bensinpris på 15kr/litern, den nya 28i dricker nämligen 0.79L/milen. :) //Bjersér |
|
| Jag tror dock att det är en uppgradering för denna typ av bil att få överladdning. Det är inte fråga om någon cupé som man gärna tar till en bana och piskar med varvräknaren 500rpm från rött precis. En SUV påstår jag får trevligare karaktär med en motor med vrid från botten och då är en överladdad 4:a trevligare än en sug 6:a. En bil som får trevligare karaktär och drar mindre med bränsle tilltalar också den stora skaran potentiella köpare klart mer än en 6:a som måste varvas och drar mer soppa. Att den har trevligare gång på höga varv och skönare ljud struntar nog 99% av de tilltänkta köparna helt i. | |
|
Robert J: Smaken är som... Men sexans gång märks på alla varvtal, speciellt på lägre varv och tomgång där vi som skadats av jämna raka sexor ibland undrar om 4an under huven verkligen går som den skall eller om något är fel. Sedan tycker jag tvärt om mot dig angående karaktär, är det något en sexa (BMW´s sexa) har så är det drag från botten; Det är så du kan kasta i högsta växeln redan i 20km/h. En turbofyra har aldrig detta drag utan är död tills snurrorna börjar arbeta, och på samma sätt som 35i aldrig kan matcha en V8 tvivlar jag starkt på att den nya 4an kommer vara annat än död på lägre varv jämfört med sexan. Jag tror tvärt om, vill man ha detta tråkiga turbolag köper man sig någon liten sportig Volvo. Men köper man en BMW stadsjeep söker man kvalité, finess och ett snyggt genomförande. Det är just den tysta och lena gången, den starka maskinen och det trevliga ljudet man söker och köper man en X1 28i för en halv miljon med utrustning är några deciliter hit eller dit en ren struntsak jämfört med vad bilen kostar i drift i övrigt. En snål fyra kommer garanterat sälja mycket väl, men jag tror många kunder kommer reta sig på avsaknaden av en sexa. //Bjersér |
|
| Bjerser: Jag tycker det är intressant hur du kan uttrycka dig negativt om en ny motor som du inte ens har testat. | |
| Bjerser: Har du provkört en modern överladdad motor? Nästan så jag måste fråga det när jag läser din kommentar. Lag har inte jag upplevt på någon av de överladdade BMW jag har provat, däremot hade jag en 525i -04 som var något av det dödaste som fanns under 5000rpm. Jag tror det kommer att bli toppen med en överladdad 4:a i X1. Varför har man bara överladdade motorer i X5/X6 nu? | |
|
Alla turbomotorer har väl en viss fördröjning, ligger i det i motortypens natur? Men visst är det så att det är avsevärt mindre nu än för, men som en sugmotor blir det aldrig. Men jag tror att fyran kommer passa bra i en bil som X1. Det är i mina ögon tråkigare den dag den hamnar i Z4 och 3-serien. Att X5/6 bara har överladdade motorer tror jag handlar om bränsleeffektivitet och pris. Jag tror det är billigare med överladdade motorer som är mindre. Dessutom positivt för köregenskaperna med så lätt motor som möjligt. |
|
|
Chris87: Om du läser ovan finns förklaringen, enklare förklarat citat "Detta sagt utan att ha provkört motorn ifråga". Jag baserade istället detta på de andra dubbelturbo-motorerna BMW har byggt, jag tvivlar på att en fyra beter sig bättre än deras sexor eller åttor med dubbla snurror. Robert J: Klart jag har, varför man bara har överladdade motorer? Svaret är väl självklart, det är av precis samma anledning som i X1 28i; Utsläpp. //Bjersér |
|
|
Hej, De som pratar turbolag och fördröjning kan inte ha kört en modern turbomatad maskin. Nu är jag lite biased efter att bara ha kört turbobilar de senaste åren, men min nya Cooper S (R57, alltså 1,6 turbo) är sjukt rapp i botten. Då talar vi om en liten 1,6-litersmotor. Överladdning tillhör framtiden, bara att vänja sig... :) Mvh Kalle |
|
|
En turbomaskin har aldrig den respons en sugmaskin har, oavsett om det är en modern sådan eller inte även om det helt klart blir värre med åren i de flesta fall. Det är väl lite löjligt att gå ut och påstå att de som hävdar så inte skulle kört en turbo, om inget annat har jag kört den Cooper S du pratar om... //Bjersér |
|
|
Min poäng är att det finns väldigt mycket myter och "gamla sanningar" runt överladdning, vare sig det handlar om avgasturbo eller kompressormatning, och att sugmaskiner alltid är överlägsna. Mycket av "responsen" i sugmaskiner är dessutom subjektiv, eftersom sugmotorn visserligen bygger sitt maximala vridmoment mycket snabbt, medan turbomaskinen behöver någon bråkdel av en sekund mer men har desto högre maximalt vridmoment. Sanningen är att överladdade motorer ofta når ett jämförbart vridmoment ungefär lika snabbt, men att det inte känns eftersom man omedvetet jämför med det maximala vridmomentet, och inte upplever att maskinen har "gett respons" innan det vridmomentet finns där. Min nuvarande bil, med en 4-cylindrig 2-litersmaskin på 315 hk/430 Nm gav sitt maximala vridmoment redan vid 2.300 rpm, för att sedan hålla i det till strax över 4.500 rpm. Visst, det finns sugmotorer på strax över 3 liter som ger samma effekt, och marginellt vassare respons, men de ger "normalt" sett runt 330-350 Nm på sin höjd, och det lilla övertaget i respons är snabbt övervunnet av det högre vridmomentet. Det man behöver separera är "lag" och "spool-up". "Spool-up" definieras av den "boost threshold" som en viss kombination av grundmotor och turbo genererar, alltså det minsta varvtal på motorn som genererar tillräckligt mycket avgasflöde för att få turbon att börja arbeta. "Lag" är den fördröjning som finns när man är över det "boost threshold" motorn har. Många blandar ihop de två, vilket alltså är fel. Väl över "boost threshold", har de flesta moderna turboaggregat idag minimalt med "lag", tack vare moderna turboaggregat med twin scroll (dubbla små turbinhjul med separata ingångar), kullagring och effektivare konstruktion. Mvh Kalle |
|
| Tycker nog allt att min turbomaskin pinnar på riktigt bra.. | |
|
Bjersér: Testa en 335i med Vtech/Procede och större intercooler så blir du nog nöjd? ;) Mvh "I'm on a whiskey diet. I've lost three days already." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.