AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.676

540 E39 som läcker kylarvatten och går lite konstigt?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Behöver lite dialog ang min 540 E39 -98 som börjat bete sig konstigt, hoppas någon orkar läsa min uppsats :)

Häromdagen upptäckte jag att det bildats lite små pölar/fläckar här och där på uppfarten där bilen stått. Eftersom det vart väldigt varmt tänkte jag mest att det nog var kondensvatten. Efter att ha kollat närmare idag med lite hushållspapper så är vattnet svagt rosa = kylarvatten.

Jag har tyvärr dåligt med grejer i bostaden för att undersöka saken, men jag kan se att det droppar från "hasplåten" och kollar man ner mellan kylare och motor så ser man att det är blött på hasplåten på passagerarsidan, nästan rakt under expansionskärlet. Misstänker att kanske expansionskärlet är på väg att ge upp?

Men det slutar inte riktigt här...
Jag har för vana att alltid gå ut och låta bilen varmköra 10min innan en planerad avfärd och det verkar vara extremt mycket kondens som kommer med avgaserna? Riktigt kraftig vitrök och eftersom mitt utblås har "dieselvinkel" blir det mer eller mindre en pöl baktill. Håller man för handen känner man hur fuktigt det är.

Paranoid som man alltid är tycker jag även bilen sen nån vecka börjat gå lite sämre, men kan även bero på att jag kör "tuffare" sen sommardäcken kom på, kanske vart så länge. Vid kraftig acceleration 100-180 kan man nästan känna att bilen inte orkar, den liksom tvekar och "laggar" fram. Släpper man lite lite på gasen då så verkar den vara på banan igen, svårt att förklara.

Börjar bli lite orolig att jag även har en toppackning som är kass?
Jag har inte märkt av att den drar i sig någon kylarvätska, dock luktar kylarvätskan rutten fisk. När jag sög upp lite med glykolprovare är vattnet väldigt rosa och fint dock. När jag nyligen bytte olja såg jag inga tendenser till vatten i oljan.
Stundtals har jag haft problem med att halva klimatanläggningen i bilen inte velat vara med på rätt temperatur, det kanske kan bero på luftfickor osv om nu kylsystemet inte är tätt?

Verkstaden hade inte tid att ta emot bilen på ett par dagar så tills dess vill jag trösta mej lite med diskussioner här, alla erfarenheter är välkomna :)
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Kan tillägga att definitivt är expansionskärlet som gett sig, öppnar jag locket börjar det droppa konstant från undersidan samt att det var en jääättestor pöl nu :P
elmgren: Hoppas att det "bara" är expansionskärlet. :-)

Något annat du kan kolla upp som Perre åtgärdat åt mig och som han hittade hos "Grodan Kermit" är det här (läs det om "Valley Pan").
Länk

Verkar inte helt ovanligt att den läcker kylvätska på våra V8a motorer om man söker på google.

Här lite bilder:
Länk

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Hoppas också det bara är expansionskärlet men känns ju inte så med tanke på vitrök och lite rosslig gång vid höga varvtal osv... Snarare att dåliga toppackningar fått expansionskärlet att spricka. Får bli rivning och inspektion i helgen, jag som ville lägga pengarna på att få ut M3'an istället :(

Det som känns lite positivt är väl isf att han hitills aldrig klagat på kylarvattennivån, den har aldrig gått varm enligt tempmätaren och den har aldrig tänt någon motorlampa förutom när jag fick in vatten via bromsservon!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vitröken kan komma från vatten som står kvar i bromsservot. Att den känns orkeslös ihop med vitrök kan dock tyda på igensatt avgas. Eller säkert hundra andra saker :)
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Bytte expansionskärlet nu ikväll, gick ju väldigt smidigt trots ett trångt maskinrum!

Dock känns det inte som jag fick till luftningen ordentligt, blev sent så får prova imorgon igen. Hur mycket jag än försöker lufta kommer det alltid bubblor från luftskruven?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Du får nog hålla på att lufta ett tag. Jag bytte vattenpump för ett tag sen och jag fick köra omkring med en flaska att efterfylla med i ett par dagar innan det lugnade ner sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.