|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Som rubriken lyder, har en 318 E46 som jag skaffade för ett par veckor sen, men nu när det börjar bli lite varmare ute så satte jag igång ac:n, den surrar skapligt, är det normalt eller hur skall den låta? | |
| Den ska inte låta överhuvudtaget :) Kanske är nån spännrulle som är dålig? | |
|
Klick...roawroawroaaawroooooaaaww.....squeeeeeeeeeek!! Pang! floppafloppafloppa..är det väl inte bra om det låter. Skämt åsido, det kan vara surr från elfläkten framför kondensorn/kylaren som varvar upp. Den kan höras hyfsat utifrån. Annars kan själva AC-kompressorn surra en hel del. Har en gammal MB där det låter som man startar en till motor på när man slår på AC:n även om den funkar. Att känna på remskivan till kompressorn och se om det glappar något är väl vad du kan göra annars är det nog bara att tuta och åka så länge du har kyla. |
|
|
Okej, den låter bara lite ibland, inte konstant. och surret hörs när man står på tomgång, det är alltså inga större oljud, men är det nåt man bör åtgärda? Kan nåt ta skada av att det är så? |
|
| Min tanke var väl något i stil med att någon spännrulle belastas hårdare när kompressorn går igång, varpå det blir lite missljud. | |
| Nej, inget allvarligt kommer hända, det är bara att tuta och köra :) | |
| anders-72, såg inte ditt svar innan jag skrev själv, men jag tackar så mycket för hjälp och tips! Skall gå ut och se om nåt känns glappigt sen då! :) | |
| Känns som att ska man fixa missljud i kompressorn får man plocka lös den och renovera den och havererar den så får du plocka lös och renovera den... Så är det inga större oljud skulle jag åka vidare. Blir det värre kan du ju ändå stänga av den och komma vidare... | |
|
Okej, tack så mycket Anders 72 och hexagon! Nej, det är inte alls så att jag stör mig direkt på det, är mest att man vill att sin pärla skall må så bra som möjligt! :) Den lär ju få gå en del i sommar om man säger så.. ac:n alltså:) |
|
| Min kompressor har låtit rätt risigt de senaste 3 åren men kyler på fint ändå...den är 15 år gammal. Fick iofs fylla på förra året men det berodde enbart på en trasig elfläkt som fått systemet att släppa ut kylmedel för att inte blåsa systemet. Bra skit :-) | |
|
Nu när det har blivit lite varmare ute så har jag testat ac:n lite mer på min bil. Det kommer sval luft i de två munstyckena på förarsidan, men varmare luft på högersidan. Har ni nån aning om vad felet kan vara, vart man skall börja felsöka? Har sökt i tidigare trådar men hittade inget som stämde överens med mina fel. Tack på förhand. |
|
| Min AC kompressor låter också en hel del, mest märkbart om man står på tomgång och stereon är av tex. Men den funkar hur bra som helst...klima, kyla, rubbet. Har snackat med mekaniker om saken och det är iaf i mitt fall bara kosmetiskt...om nu ljud kan vara det.. :) | |
|
Det hela berodde på för lite kylmedel, naturlig avgång, så efter påfyllnad funkade det sedan jättebra! :) Men tack alla! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.