|
|
|
|---|---|
|
provade på kul en D5:a -10 i veckan och tyckte den gick riktigt bra! Skulle panelen kunna fylla på med lite info om denna modell, vore kul att höra om förbrukning, kvalitet och möjligheter till trimning (manuell vs automat)... Den jag körde hade oskön koppling, men dEt kanske är en vanesak? Vad ska man jämföra mot hos BMW? 123d eller 330d när det gäller prestanda? /mvh | |
|
Min fru har en manuell 09:a Summum. Lite rå i gången, men bra kraft. Växellådan är väldigt bra i mitt tycke. Hon har kört drygt 4000 mil med den nu utan minsta strul. Känns välbyggd. Tror hon ligger runt 0,68 blandad över längre tider. Ryktet säger också att Polestar-trim (dvs med bibehållna garantier, etc) ska bli tillgängligt inom någon månad. 330d lär den knappast ha något att hämta emot. Vrid/effektmässigt hamnar den väl snarare mellan 120d och 123d. |
|
| Polestar-trimmet har väl redan funnits tillgängligt ett bra tag..? | |
Verdi |
Volvo V50 D5 -10 verkar ha 180hk så du kan väl jämföra med 320d på 184hk. |
|
Det kommer ju en ny D5 motor med högre effekt och sänkt förbrukning. Den är tydligen färdig nu för 2011. Läste om den på AMS hemsida. Med den maskinen blir S40/V50 riktigt kul att köra. |
|
|
Redan med 180hk så spinner framhjulen alldeles utmärkt ;) ------- //Lövet |
|
|
V50 D5 är en trevlig bil att ratta. Har kört en del sådana, både manuella och med automat och jag tycker absolut att automat är att föredra. Om jag inte missminner mej så försvann Polestar trim för en tid sedan men har också hört att det ska komma igen. Vet att dom hade till 2.5FT där det höjdes från 231 till 258 hk. En mycket trevlig motor. /Bellamy |
|
|
Håller automaten för lite effektökning eller är det en skör pjäs? Det kommer ju en mysig service på 12000 mil (15 papp+) vilket betyder att som av en händelse så har många objekt gått 11500 mil... :-) läste här att vissa spolar ur sina dps:er och nollar.. Är det en lösning som är seriös? Såg att det går att köpa eolys på nätet.. Kanske bättre att sats på en lågmilare alt +12000 mil med servicebok från volvo? Eller? |
|
|
Biturbo femman kommer aldrig hitta ner i V50 då den inte får plats som jag förstått det. Därför lever den "gamla" 180 hk maskinen kvar i v50. Länk |
|
|
Profossen, D5 har kamremsbyte vid 18000 mil och vid 12000mil är det bara vanlig service. Det är nog 2.0D och 1.6D du tänker på som har påfyllning av additiv vid 12000 mil. ------- //Lövet |
|
|
Automatlådan klarar inte av något trim. D5 lämnar 180hk/400nm med manuell växellåda, men har man automat så är den "nedtrimmad" till 180hk/350nm. Automatlådan är specad till just 350 nm från tillverkaren. Det kan ju hända att lådan klarar av mer än 350 nm, det är bara att prova och se vad som händer :) Mvh/ Niclas |
|
|
Har detta kanske ändrats i och med att V50 fick nya sexväxlade automaten? Nu står det inget om annat vridmoment på D4 automat och det skiljer bara 0.1s till 100 km/h. Det du skriver stämmer definitivt för den femväxlade dock i D5an. ------- //Lövet |
|
|
Det borde ha gjort. Men rätta mig om jag har fel, men D5 utgick till förmån för D4. I samband med detta så fick bilen en 6-växlad automatlåda. D5 har väl aldrig bestyckats med den 6-växlade lådan? Mvh/ Niclas |
|
| Låter lite trist med marginalerna på automaten... Kanske bäst att hitta en fräsch 320dT manuell och mappa lite istället... Den lär väl inte gå sämre än D5:an i vart fall :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.