AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.884

e5 e10 bränsle s38b38 miljö-KAOS

JG
11
JG
M5 3,8 touring -92
M535i Royalblå -87
M535i Alpinvit -86
V70 III 2,4D -08
Kadett GSi16v -89
Kadett GSi8v -89
Kadett GSi16v -89
Kadett GSi16v -88
Corsa A 2,0 16v
många har kört snder sina motorer pga för dålig soppa, dåligt mappade eftermarknadschip osv.
vilket borde betyda att s38b38 är väldigt bränslekänslig.

jag tankar enbart 99 v-power, men vad händer nu om shell blir uppköpta, alla vanliga mackar blandar i etanol i deras bränsle osv?
ska man blanda egen bensin för att kunna köra?
jag tvärvägrar att mappa om en orörd org bil pga att det finns nördar som tror att lilla sverige kan påverka den globala miljön genom att straffa biltöntar som mig och säkert er andra oxo.
vad kommer hända egentligen? vart fan är denna världen på väg? är jag; för naiv och kortsynt kanske?
98 har väl inget inblandat än?
JG
11
JG
M5 3,8 touring -92
M535i Royalblå -87
M535i Alpinvit -86
V70 III 2,4D -08
Kadett GSi16v -89
Kadett GSi8v -89
Kadett GSi16v -89
Kadett GSi16v -88
Corsa A 2,0 16v
det är där säkert, man vet ju fan inte vad man får för skit för pengarna...
det är ju snack om 5% i 98 oxo så kallat e5

finns vanlig soppa fortfarande kvar? eller ska det ersättas helt?

är det jag som är onödigt orolig, eller är det nått i det, jag befarar.
Vad jag förstår så är det minst 5% etanol i 95 samt 98 oktan. Kan vara upp till 6.5%. Jag ringde till en produktansvarig hos Shell / St1 och han sa att än så länge så finns det ingen etalnol i V-Power. Kan finnas upp till enbart 0.1%. De är skyldiga att speca upp vad som finns i soppan och det går att tanka hem en produktspec på shells hemsida: Länk

Själv så märker jag till och med skillnad när jag tankar vanlig 95-oktan jämfört med 99-oktan Vpower i min bruksbil. Volvo 745 från 1988. Den drar mindre med V-power.

Är också duktigt trött på denna miljö-hysteri... suck. Kommer att få besvär med min Porsche 911 Turbo från 1986 då K-jetronic sprutet bara klarar att leverera soppa upp till en viss gräns. Blandar man i etanol så kommer motorn att gå för snålt och måste då trimmas ned :-(

Skrämmande när E10 kommer om de kommer att ta bort t.ex. V-Power. Gör de det så köper jag f*n Aspen 102oktan race-soppa. Skiter i om den kostar runt 40 spänn litern...

Tycker inte du är onödigt orolig. Tycker alla borde vara det om "normal" soppa försvinner.

Mvh Tobbe
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Så vitt jag förstått så är E10 långt från klubbat än samt att 98 oktan inte innehåller någon etanol än så länge. Allt enligt min lokala Statoil.
Den 10%iga 95an kommer att införas i höst istället för som annonserat den 1maj.

Detta pga osäkerheten om Sveriges bilpark tål denna inblandning av etanolen?

98oktan är utan Etanol idag,men kommer att blandas med 5% Etanol när den 10%iga 95an börjar säljas.

From 1maj är det tillåtet för bensinbolagen att blanda i mer Etanol i bensinen,men på rekommendationer från Bilbranschen så kommer detta troligen att förskjutas till hösten istället ( Troligt ?? ).

Variationen i inblandningen av Etanol för ex 5% är mellan 4-7% där den högsta andelen är den vanligaste av de som provat mäta privat.

Andelar om 10% har förekommit vid egna mätningar,så vi konsumenter har nog troligen redan idag kört våra bilar på högre inblandningar än de som står på mack-skylten?

Har man koll på bilens faktiska förbrukning så kan åtminstone jag mfl se en trend mot ökad förbrukning de senaste åren,och VV problemet kan nog härledas till detta med antar jag rent ovetenskapligt grundat.

Hu stor andel som tillåts i den 10%iga mixen vet jag inte,men troligen mellan 8-14% lagligen där den över siffran nog är den mest representativa troliga siffran vid mack.

Gällande V-Power så finns den tillgänglig ännu vid Shells mackar,men frågan är om ST1 kommer behålla den framöver?

98oktanet kommer troligen att försvinna på de flesta mackar inom 2år då EU-reglerna säger att miljövänligare bränsle måste säljas from 2014,dvs etanol-mixad bensin.

Bilar äldre än -92 kommer således få stora problem att köras på den nya miljövänliga bensinen och därmed även de jänkare som finns i vårat land.

Stora störningar har förekommit i vårat grannland Finland under de 2åren som E10an distribuerats på mackarna.

Miljö effekterna av detta är att vi konsumenter tvingas bekosta detta mirakelbränsle med dyrare servicar och sämre hållbarhet på motorer etc.

Mao,mer spillolja samt mera reparationer är att vänta framöver.

Även motorstyrningar kommer att behöva bytas då avgasvärdena inte kommer att bli godkända pga ökad andel Etanol i bensinen.

Bilägare i Finland har haft stora problem med Lambda värden och dito co-värden som följd av detta.
Några länkar i ämnet här nedan.
Tänkvärt är att efter läsningen av dessa länkade sidor så kommer frågan ( för mej då ) hur mycket politiskt spel det förekommer i kulisserna ?

Överproduktion av majs i USA ex?

Läs och fundera en stund på detta med E10ans miljövänlighet !!

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Kanonbra länkar Alex! Tackar för detta.

Trist att de alltid vill få bort våra gamla fina bilar från vägarna :-( Ser inte lovade ut på sikt. Sämre bensin, fortsättningsvis bara välla ut grus på våra vägar. Bara i Sthlm så skickade de ut 90.000 kubik med grus. Och sist man inte minst flera hundratusentals ton med vägsalt... Blir så trött på denna dubbelmoral. Skit i att salta och kör med bra vinterdäck och använd finkornig sand istället för sten.... Och se till att bilarna får schysst bränsle istället för en massa sk*t som gör att de drar mer soppa och går som en påse nötter.

Man kan ju också fråga sig hur pass miljövänligt det är att framställa samt importera etanol.
Och här flera länkar om eländet som råder i andra länder som Provat redan !!

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Värt att notera är att det i dagsläget inte finns något annat beslut hos ST-1 än att behålla V-power. Allt annat är struntprat.

Samtidigt pågår det massiva protester och bojkotter i Tyskland mot E10 vilket bidrar att även de som bestämmer vacklar.
Och slutligen några ord från "Down Under"..

Länk
Jag hoppas att Du Freddesix har rätt ang V-Power soppan :)

Många bilister tvivlar på Etanol-mixen i bensinen,och inte av propagandan bara utan egna erfarenheter kring detta.

Samtidigt så finns indikationerna från tillverkarna på risker med mera etanol i bränslet,och dom borde veta eftersom dom har den mest ingående kunskapen i ämnet !

Oljebolagen samt politiker världen över ser inte till konsumenternas bäst i denna fråga,utan allt handlar om pengar i slutändan som vanligt.

Men hur kan man vända trenden hos tillverkarna då?

Enkelt,dyrare servicar och mer sålda reservdelar är receptet.

Vi konsumenter betalar priset såklart och har inga alternativ att förhandla med !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.