|
|
|
|---|---|
|
Tog bilen från parkeringen på väg hem från jobbet häromdagen och märkte att spegelglaset på ytterbackspegeln på passagerarsidan var borta! Frågan är då vad tusan som hänt... Nån som har knyckt den eller om den har ramlat av. Det hör till saken att bilen är en amerikansk version som inte har uppvärmda speglar så om det är ett pucko som har stulit den så lär han ju få en rolig överraskning... Nån som varit med om nåt liknande?? Dessutom undrar jag om någon utifrån bilden kan klargöra vilka delar jag behöver beställa? | |
|
Länk Här är länk till bilden. |
|
|
Bytte i höstas båda glasen på min e46 pga missfärgningar, inget som trillar bort av misstag om man säger så. Trodde spegelglaset skulle spricka innan det släppte, men det var väldigt lätt att sätta dit nya iaf. Vad jag kan se på din bild så är det bara köpa nytt glas och trycka dit, borde inte kosta så mycket med tanke på att du inte har eluppvärmda. Värt att notera är att du har kablarna för eluppvärmning, vet inte om det betyder att du kan få igång den funktionen. Var inne på BMW i solna i förra veckan och överhörde en kund som behövde nya spegelglas till sin e60 och han undrade om det var vanligt att speglarna blev stulna, han i kassan svarade om jag kommer ihåg rätt att de sålde 800st speglar i månaden. |
|
| Finns på t.ex. mekonomen för 300-400kr. | |
|
Hra precis beställt från ebay (UK) pga missfärgning. Eftermarknadsprodukt. Ca 10 GBP /styck + 8 GBP i frakt. Enligt min Haynes manual, vinklar man spegelglaset så mycket uppåt det går, för in en träpinne eller eller liknande i nederkant och bänder försiktigt så ska de lossna. De nya glasen "snäpps på" försiktigt. /WGG |
|
|
Nya uppvärmda kostar runt 1000 spänn hos BMW. OM det är samma hos Mekonomen för 400 är det ju inget att orda om. Det är förresten samma på båda sidor så du behöver inte fundera på det. Att byta tar 5 min max! Gör som WGG skriver så funkar det klockrent. Bytte på svärfars så sent som förra veckan. Och dom lär inte trilla av i första taget om man säger så..... Niklas Fransosen |
|
|
Tyvärr har spegelglas blivit populärt att stjäla och sedan sälja på begagnatmarknaden. Kolla runt på t ex tyska eBay. Om man har aut avbländningbara på t ex en E39 så kostar ett nytt på BMW närmre 3000kr så det är klart att många är villiga att betala en 5-600kr för ett begagnat. Som dom är konstruerade så tar det ju bara sekunder att ta dom om man har gjort det någora gånger och inget larm som reagerar så för buset går det ju att med hyffsat låg risk plocka många glas på kort tid. ___ //Ulf |
|
|
På väg upp på motorvägen en dag smällde jag in i en tjock mås som gjorde att spegelglaset blev hängandes i kablarna och slog mot bilen. Inga som helst problem att trycka dit det igen men både jag och måsen blev rätt chockade. Måsen blev nog mest skärrad då hans kläder slog upp som ett moln runt bilen. En påfart är dessutom inget bra ställe att montera backspegelglas i 90km/h även om det är rätt bra att ha en när man ska på motorvägen =) Det låter helt sjukt att BMW Solna säljer 800 i månaden. Hade det varit stölder måste det ju ha uppmärksammats. På jobbet har vi dock blivit av med glasen en gång på en Volvo. Men jag har fortfarande svårt att se en så stor marknad? |
|
| fingret slant nog igår 80st spegelglas i veckan ska det stå, men även det är ju en ansenlig mängd. | |
|
Var inne i Solna och köpte en ny idag iallafall. 1015kr... Mekonomen hade inte i lager. Förresten, nån som vet hur man aktiverar uppvärmda speglar på svenska E46or? Separat knapp eller går det via bakruta-värmaren eller nåt liknande. Det är ju som någon påpekade framdraget med sladd och den nya spegeln hade slingor så nu är den inkopplad iallafall, vore ju kul att kunna använda dem också. |
|
| När jag körde hemifrån i morse så smällde det till från vänster sida och helt plötsligt låg spegelglaset på marken i flera bitar!! Dock ser det inte ut som på Saxpys bild utan plattan som glaset sitter på sitter fortfarande kvar. Jag misstänker att spegeln "delaminerat" pga stora temperaturväxlingar. Något liknande hände med emblemet på bakluckan för bara någon månad sedan... | |
|
Saxpy, Värmen i glasen kan man inte styra separat utan dom startat antingen automatiskt vid en temp på under 3 grader tror jag eller när du sätter på bakrutevärmen. Nu ska du väl slippa använda dom eftersom våren förhoppningsvis är på väg :-) Niklas Fransosen |
|
|
Verkar som sagt vara populärt med backspegelglas till E46. Mina föräldrar har blivit av med sina glas 2 gånger. Till slut tröttnade dom och tillverkade egna glas som ser lite taskiga ut för att dom inte ska bli stulna. Jag cyklade just förbi en E46 och den stog parkerad utan backspegelglas den med. Verkar vara speciellt här i området där mina föräldrar bor som det snos frekvent. Min far sa att när han var inne på BMW för att köpa nya glas de första gångerna sa reservdelskillen att dom har sålt väldigt många speglar på sista tiden. Så förmodligen är det någon liga som drar runt och snor dessa glas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.