|
|
|
|---|---|
|
Var på gång att byta bakaxelolja idag,Men som vanligt blev jag osäker på var påfyllnadspluggen är lokaliserad! Jag tog ett foto som jag tänkte hänvisa till , men det går inte att få med bilder här vad jag kan se! Försöker förklara istället, Längst ner på botten av klumpen sitter en plugg med 14 mm insex, den pekar åt passagerarsidan och ligger helt i våg......Denna är väl självklart avtappning!!!? Nästa plugg ,likadan 14mm insex sitter ca 60mm upp från botten på baksidan av klumpen och pekar bakåt och typ 45 grader ner mot marken, är detta påfyllnad??? Anledningen till jag blev osäker är för att jag hört att påfyllnaden ska sitta riktigt eländigt till , typ uppepå klumpen ,och att man måste ha 50cm slang och pump för att få i oljan, har läst alla trådar som handlar om e39 bakaxel , men hitta ingen info som klargör pluggarnas lokalisering Någon som kan berätta hur det ligger till? mvh krister | |
![]() 13.406 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har ingen erfarenhet av E39 bakdifferentialer, men denna tråden har iallafall några bilder som pekar ut placeringen av de olika pluggarna - det kanske ser likadant ut på din bakdifferential? Länk Annars kan du bara pm:a mig så kan jag lägga upp bilden åt dig. |
|
Perfekt! Tack för hjälpen!!!! |
|
| Brukar alltid vara en s.k. nivåplugg på differentialer. D.v.s. fyll tills det rinner över och nivån är rätt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och lossa ALLTID påfyllingspluggen före innan du tappar ur oljan. !! ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Precis som hasso sa. Lossa alltid påfyllnadspluggen först. Det tål att upprepas flera gånger. Det är ju så lågomt kul om du tappar ut oljan sedan får du inte upp påfyllnadspluggen...Då står du där med skägget i bredlådan :) |
|
| Ja och sedan kan det sluta rinna innan huset är tomt på olja om det vill sig illa. SAE 70-80 är lite trög. | |
| Jag vill minnas att jag bara köpte en oljeflaska med tillhörande utdragbar pip som räckte till för att petas ned i påfyllningshålet. Bara att klämma på oljeflaskan. | |
| Byt pluggar och packningar när du ändå håller på. Alu-packningen har tendens att vittra sönder med läckage som följd. | |
![]() 13.406 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som Lasse I säger, packningen skall alltid bytas. De är gjorda att bara fungera (bra) en gång (samma sak med kopparpackningar). |
|
Varför ska man byta olja i bakaxeln? Aldrig hört någon göra det förutom när det handlat om renovering av bakaxel eller byte eller liknande. Är väl inget man annars gör? Eller gör man det när bilen har rullat väldigt långt. Känns ju som att det är enda gången det behövs. Typ vid +30 tusen mil eller så. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
| Det finns med som servicepunkt i Inspection II så det bör man inte missa. | |
| Det är borttaget senare som servicepunkt. -00 är nog sista året. Men vid 15´-20´ mil byter jag i låda och slutväxel. | |
| Värt att notera att om du har en bromsad diff (lamelldiff) ska du ha speciell olja anpassad för det.. Fel olja tycker inte lamellerna om.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.