AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.909

El till GPS

sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Jag har en 525d Touring -10. Vill koppla in en TomTom med snygg sladdragning och utan att strömklumpen sitter i nåt ciggtändaruttag, så jag och vill "stjäla" ström från säkringspanelen inuti handskfacket. Men där är alla säkringsuttag "live", så TomTom-en stänger inte av sig själv när jag slår av tändningen. Har någon ett bra förslag på ställe att tjuva ström aom är kopplat till tändningen?

Jag sätter en peng på att BMW kör med samma färgkodning på kablaget som tidigare och då hittar du en mängd vit/lila kablar på flera ställen, runt säkringspanel, vid tändningslås m.fl ställen.
Här får du spänning i läge radio eller tändning till. Ev. bör det även finnas grön/rött kablage som får spänning enbart vid tändning till.

FP
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Tack. Kruxet är ju lite, att jag vill att TomTom-en ska vara säkrad precis som allt annat. Märkligt att det inte finns en säkring som ligger i kretsen som är strömlös med tändningen från.... Visst kan man ju kapa en kabel och säkra den enskilt, men jag trodde jag skulle kunna fixa detta lätt med det lösa cigarettändaruttaget som jag kopplat in och lagt i boxen för CD-växlare bakom handskfacket.... (eller vad det nu är).

sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Ska du använda ciggpluggen som följer med alls, så sitter det säkert en säkring i den. Prova att skruva på den fjäderbelastade pluppen längst ut, hoppas det löser sig.
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Njae, tack scorpower. TomTom har ju en stor och klumpig ciggplugg med något slags stabiliseringsfidus inbyggt (och kanske även säkring), men så har jag köpt en hona, som jag kopplat till ström vid säkringspanelen och kunnat dölja snyggt bakom handskfacket. Hade en gång en Audi A6 och där var större delen av säkringspanelen död när tändnyckeln var ur. Men på BMW är alla säkringar "live". Att klippa av en grön/röd tåt i bamsekablaget som man inte vet vart den leder, verkar lite vågat. Får väl leva med att slå och på apparaten manuellt..... Kanske kan man enkelt (?) få loss trådarna som går till cigguttaget i frontpanelens askkopp. Men att ha den stora TomTom-strömgrejen där är inget bra alternativ...
Fler förslag? :-)

sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Ta ström från säkringspanelen, men sätt ett relä som aktiveras av tändningen. Går ju lätt att få den signalen bakom stereon.
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Jag tog spänning från de främre cigguttaget i min bil och fungerar fint. Lite bökigt å komma åt bara.
Scorpower: de finns ingen tändningsström bakom stereo heller.. misstänker att de mesta styrs via datalänkar
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Ja, ett främre cigguttag har jag som sagt. Hur fixade du det, morbidfinn? Tips för att komma åt? Jag vill ju att TomToms strömtagare ska var gömd i exvis handskfacket. Man kanske då får borra ett hål från cigguttaget/askkoppen in till handskfacket?

sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Står fortfarande frågande....... Help!!

mo
49
morbidfinn
525 touring -07
va det en e61a du hade?... har en 07a så de bör väl vara samma procedur där
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Jo--- det är väl e61 den heter. 520d touring 2010. Som sagt, hur får man ut en kabel från främre cigguttaget?
Glad Påsk

mo
49
morbidfinn
525 touring -07
jo de va rätt bökigt som sagt.
Man får montera bort mittpanelen, klimatanläggning, stereo, mittkonsollens panel runt växelspak får att komma åt.
Sitter vanliga flatstifts (hona) kabelskor på cigg uttaget som man kan koppla sig på
Var ett tag sen men kan alltid försöka skriva en liten uppsats om det skulle förenkla ;)
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Låter ju smidigt. Får nog lära mig att slå av TomTom efter användning i stället. På sommaren är det ju inga problem med bilbatteriet heller som ju då laddar TomTom-batteriet (ett tag i alla fall). Blir väl en Audi nästa gång igen (inte bara för detta lilla problem). Där finns som sagt en säkringspanel vid vänster framdörr. Dessa säkringar blir "döda" när man kuperar motorn.
Ät ägg.

mo
49
morbidfinn
525 touring -07
ok..
Mitt cigg uttag fungerar bara med motorn igång
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Jomenvisst. Samma här. Liksom eluttaget i kombiutrymmet. (lite synd för där kör vi på sommaren med en sån där kyllåda på ström. När man parkerar stiger värmen i bilen och lådan stänger av). Men det verkar vara mycket meck för att komma åt plus-sladden i cigguttaget...... frågan är för mig om det är värt besväret. Men tack så väldans för tipsen.

ke
134
kevin320d
320D M. E91 2006
saspi, jag har hört att det finns en adapter som du sätter mellan cigg uttagen och kyllådan.
adapterns funktion är när du stänger av motorn så skall den ge ström till kyllådan. så den håller sig kall.
kolla på mekonomen eller biltema om det finns någon sådan adapter som sagt det är vad jag har hört. om det kan hjälpa dig.

Mvh Kevin
Du har nog "hört" fel, tyvärr. Troligen menas en omvandlare (inverter) från 12 till 230V som man använder ibland för diverse tillbehör som går på nätspänning. Problemet här är ju att om uttaget blir strömlöst så blir allt som man kopplat in där också strömlöst.
Enda undantaget isf är att ha ett extra batteri med laddare som tar över när bilen (uttaget) stängs av. Beroende på vad som skall drivas så kan det bli ett relativt vidlyftigt batteri, en kylbox t.ex brukar förbruka 40-50W, säg att du vill ha 2 timmars drift, då behöver du runt 10Ah batterikapacitet. Sedan skall det laddas upp igen osv...

FP
ke
134
kevin320d
320D M. E91 2006
aa där ser man, då har jag hört fel.

Mvh Kevin
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Jamen, vad synd. Hade passat fint med en liten ström till kylboxen när man stannar för att fika på resan.....
Men nu har vi spårat ur... från problemet med GPS-en som jag vill ska stängas av när jag fikar.

Jag ser inte problemet riktigt.
Om du inte själv vill söka nån kabel bak panelen, vid tändningslåset osv så kanske du har nån kompis som kan hjälpa dig? Det finns utmärkta små hängsäkringar om du vill säkra av innan ditt lösa cigguttag, annars sitter det säkert en säkring inne i pluggen som medföljer TomTom.
Helt riktigt så sitter det en spänningsomvandlare i pluggen som ger 5V ut till navigatorn liksom till allt man driver med en mini-USB sladd som i ditt fall.
Ett annat tips om du absolut inte vill öppna upp är att köpa en av de små mini ciggpluggar med USB-kontakt som säljs, då får du 5V ut och kan använda en standard USB-kabel vidare upp till navigatorn, Dessa pluggar bygger knappt ut alls från cigguttaget när de är ipluggade, till skillnad mot TomTom:s ciggplugg.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.