AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
649

Det kommer ändå värme ( 520 E34) :(

Perkka
Hej, än fast man vrider reglagen på fläkten till kalluft så kommer d varmluft?! Både uppifrån & nerifrån.. Men om man bara kör fläkten "rakt framifrån" & inget annat, så kommer d endast kalluft (om man ha vridit reglagen till kalluft givetvis) *kliar sig i huvvet*... Hur kan detta uppkomma? Vi ha ju bytt 2st jäkla ventiler i värmepaketet, dock utan resultat som till synes.. För d e ganska jobbigt me värme nu i sommarvärmen (oj, va roligt d lät!)

Tacksam för svar

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Perkka
Verkligen ingen som vet :(

Mvh Per

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Du kanske inte har spänning till värmeventilerna. De skall ha 12 v annars är de öppna (= full värme).
Från ventilerna går det en kabel till en 3-polig kontakt med gemensam +12V och 2 poler som "jordar" via elektroniken (pulsar av & till). En nödlösning (för att slippa bli kokt/stekt)är att jorda dessa 2 poler (till chassiet tex.)det skall då klicka till i v-ventilerna. Har du inte +12v på ett av stiften kan det vara en säkring som gått.

MVH Stefan

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Kolla mekartips , hur man rengör värmeventilerna, (kolla även lödningarna).
Jag rengjorde mina värmeventiler och fixade en lödning samtidigt , tydligen den brustna lödningen som gjorde att jag fick konstant värme på ena sidan av klimatanläggningen...Nu funkar allt perfekt!

"It's furious to be fast!"
rsarits
På 520 -88 (E34) så är förhållandet det omvända, ventilen stänger vid spänning på, jag hade problem med en ventil där det var kortslutning i spolen = full värme hela tiden. På en annan så kärvar ventilen så den orkar inte stänga helt = lite värme även när den står på kallt.

Micke
Perkka
Jaha, tackar så mycke för svaren.. Ska kolla om d e nån säkring som ha gått, lr om d e nån kortis.. Men visst kan man mäta om värmeventilerna har/får 12v?!

Mvh Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.