AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.194

Rätt balansvikter

Gr
39
Grillvante
435i -15
R1200 GS LC -14
Hej,
Har köpt fälgar från Alloywheelsdirect i uk, vinterdäck från Nordendäck. Fick de monterade av en av deras rekommenderade monteringsställen. So far so good, kan man säga. Men nu vid bytet till sommardäcken så ser jag att varenda balansvikt har rostat, inte så jäkla snyggt när rostvatten rinner på fälgen. Men min fråga är egentligen om montören valt rätt vikt, bör det inte vara nåt som inte rostar, typ rostfria, eller kanske i zink?

(Skulle lägga med en bild här, men hur går det till?)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Själva vikten är alltid i bly för att vara så liten som möjligt, men set brukar vara stål i själva clipset på vikter man sätter på fälgkanten. Brukar vara galvat och inte rosta, men det kanske finns sämre (billigare) varianter. Eller att det är gamla återanvända vikter eller nåt. Vikter som klistras har förutom blyet bara en dubbelhäftande tejp på baksidan.
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Bly har inte använts i balansvikter på ett par år, det ersattes med antingen stål eller zink..

Gr
39
Grillvante
435i -15
R1200 GS LC -14
Montören hävdar att man inte får använda bly längre. Så där är väl en anledning.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jaha, är det så noga med blyet numer. Trodde det räckte med att man inte bör skjuta småvilt med blyhagel utan stål då det hamnar ute i skogen. Konstigt att man fortfarande får ha blybatteri i bilen ;) Stålvikter borde ju helt klart galvas annars försvinner väl ett par gram/vinter på vinterhjulen.
Bly i balanseringsvikter: Länk

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra att dom tog upp att man inte får använda kvicksilver om nån skulle få för sig det :) Visste ni förresten att en blyklump flyter i en balja kvicksilver?
Ja kvicksilver har hög densitet.
Kanske man skulle använd uran i stället Länk Självlysande fälgar ;-)

mvh/ Anders
Grillvante, ursäkta offtopic.

Man kan inte ladda upp bilder här utan du får länka till bilder i stället.

mvh/ Anders
Gr
39
Grillvante
435i -15
R1200 GS LC -14
Bilder var det:
Länk
Ja det ser ut som järnvikter vars ytbehandlingen är skadad och det rostar friskt.
Byt till zinkvikter är mitt förslag.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nu tycker jag nästan miljöivrarna går lite till överdrift. Undrar hur mycket bly en vikt släpper ifrån sig. Jag har aldrig tappat en vikt som kommit ut i naturen. Zinkvikter borde bli ytterligare något större än bly, men det blir ju inte rost ändå.
Ganska OT, men jävlar vad vikter du har på fälgarna. Vad är det för märke på däck/fälg?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, inte helt OT. Vikter i stål = fler/större än traditionella i bly.
Roffa1
Reagerade också på antalet vikter...
Gr
39
Grillvante
435i -15
R1200 GS LC -14
BMW-fälgar:
Länk

Nokian-däck 245-45/18 RFT

Tycker väl också att det är väldigt många vikter, är det vanligt ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det spelar ingen roll så länge däcken är runda att det blir lite många vikter. En del däcksälljare klämmer loss och vrider däcket för att försöka balansera ut däckets obalans mot fälgens. Om det är av välvilja eller besparingsskäl vet jag inte.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att vrida däcket för att minimera obalansen och därmed viktbehovet är en god tanke, men vad som är ännu bättre är att vrida däcket för att minimera vägtrycksvariationen (kraften som sliter i hjulupphängningen även när hjulen är nollbalanserade) och sedan lägga på det antal vikter som behövs. Teoretiskt kan man ju ha ett kraftigt ovalt hjul balanserat till perfekt balans, men vibrationsfri bil det får man inte med det hjulet.... Jag fick mycket mer vikt på några däck vid senaste balanseringen när de aktivt minimerade vägtrycksvariationen (kräver speciell maskin som kan mäta det), men oj vad vibrationsfritt det blev. :)
Har du köpt nya originalfälgar och kvalitetsdäck så tycker nog jag att du har otroligt mycket vikter. Så där brukar det se ut när man köper billiga piratfälgar med budgetdäck till.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är däcken helt runda, slitstarka, bra fäste och komfort struntar jag i om det blir 10g eller 140g vikter bara balansen är bra. Kostnaden för vikter ingår ju i monteringen.
Det går att få en gräsklippare att gå väldigt vibrationsfritt med en välbalanserad kniv och hur rund är den ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Aanders-72: Exakt! Det var det jag menade, man kan ha "lite vikter", perfekt balans på hjulet och kraftiga vibrationer, t.e.x. om hjulet ser ut som kniven på en gräsklippare. Funkar bra när man spinner hjulet/kniven i luften men inte mot marken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.