AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.023

Vilket startbatteri?

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej!
Dax att införskaffa ett nytt batteri och tänkte kolla om någon har erfarenhet av följande batteri som som jag kikat på.
Energizer:
Länk
Varta:
Länk
Tudor TB802 (80Ah med 700A kallstartström)
Länk
Tudor TA852 (85Ah med 800A köldstart)
Länk
Är det nåt problem att gå upp till 85Ah batteri eller funkar det.
Skiljer ju bara en 100-lapp till det starkare batteriet.
Länk
Efter att ha läst ett par tester så verkar Tudor något bättre än Varta.
Energizer har jag svårt att hitta någon info alla om.

Roffa1
Jag har tidigare testat Tudor med uruselt resultat, får de bara ladda ur lite för mycket så går en cell bort på nolltid. Detta har hänt mig 4-5 gånger med just Tudor.

Har däremot god erfarenhet från Optima yellow top ett batteri som tål att plågas till bristningsgränsen utan att ta minsta skada. Kostar lite mer men är väl värd varenda spänn.

Mitt sista Optima YT hängde med i drygt 10 år. (innan jag sålde det;-)
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Ett starkare batteri är bara ett plus. Jag har ett mycket fräscht bmw original batteri på 90Ah som jag la ut på Powerbörsen idag om det skulle vara av intresse. Skicka pm eller kolla annonsen om det skulle vara så =)

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tack för tipset Gustav ; )! Uppsala är lite långt bort från mig. Tror nog jag ska satsa på ett nytt batteri i vilket fall. Mitt orginal BMW-batteri höll ju bara i 6år (vilket kanske är normalt i.o.f )så tänkte prova nåt annat nu.

Roffa1: Var köper man Optima och vad kostar de? Inte billiga verkar det som. Känns lite overkill. Hittade ingen ÅF inom 5 mils radie från där jag bor. Vad är skillnaden på redtop och yellowtop?
Hur länge sen var det du testsde Tudor? Det verkar ju ändå vara bättre än Varta i de få tester man hittar.
Roffa1

Det är ett antal år sedan jag testade Tudor. (deras kraftigaste modell av batteri) ändå så stod det ej pall. (fick det reklamerat ett antal gånger) sedan tröttnade jag:-)

Optimabatterier säljs av flera olika återförsäljare, går nog att beställa hem från tex: Mekonomen. Skillnaden mellan YT och RT är att RT är i första hand ett startbatteri. Yellow top är ett s.k djupurladdningsbatteri som tål att belastas hundratals gånger utan att det ger upp och går sönder. Passar bl,a utmärkt till avancerade bilstereobyggen, men även som ett nästan oförstörbart startbatteri som kommer att hålla många år framöver.
Roffa1
Lite info: Länk
Roffa1
Länk

Länk
Jag har sedan några år tillbaka Tudor i båda mina bilar. Den ena bilen står ute året om och går 5km till och från jobbet plus en massa kortturer. Inga problem hittills.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bytte i min fars Volvo till ett Tudor nyss. I den satt ett aldrig underhållsladdat Varta från -96. 15 år får man väl klassa som helt ok..
Roffa1
Varta brukar väl vara av bra kvalite', vill minnas dessa var BMW originalbatterier för några år sedan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.