|
|
|
|---|---|
|
Dags att ställa på bilen och därmed byta motorolja och filter. Till frågan: Byta själv eller lämna in till aukt. bmw verkstad? Finns det några fördelar med att lämna in? Har bmw (e46) någon oljeintervall som nollställs då man byter olja på verkstaden som man annars inte kan göra själv? cheers, Anton | |
|
Har du någon mekar vana, så gör det själv och du kan lägga verkstads pengarna på annat. 6,5 Liter olja+Oljefilter. Nytt Micro filter. Hur långt har den gått? Är det dags för nya stift också? Du har 2500 mil mellan intervallerna eller en gång /år. På verkstaden nollar de service intervallen åt dig, annars kan du köpa en sådan själv på Ebay eller Tradera här hemma. C.a 100-300:- för en sådan om du inte känner någon som har felsökningsprogram till Bmw i sin data och kan hjälpa dig nolla den. Fördelarna som jag ser att byta själv är att du vet det blir gjort. Nackdel är ingen stämpel i Boken. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Du kan även nolla den själv via knapp tryckning. Finns tips om hur under Gör det själv här på Autopower. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Byt oljan själv! Skriv ner alla servicar du gjort samt miltal samt spara kvittona. Jag har alltid gjort så. När jag bytt in bilen så har jag alltid fått betalt efter aktuell prislista, vare sig köparen varit firma, privatkund. många andra servicepunkter kollar svensk bilprovning för 300:- | |
|
Okay! Det har gått prick 4k. Kanske dags för någon annan service snart också då(?), tänker främst på inspektion I. Men om jag nollar själv via knapp, då nollas bara olje servicen va? Känns ganska värt att byta själv, antar att de kostar rätt mkt mer att göra det hos bmw. cheers, Anton |
|
|
Ja det är bara service intervallen som nollas via knapp tryckning. Stiften ska du inte behöva byta nu. De ska klara 10000 mil, men kan även vara 6000 mila stift du har i, men oavsett så är det inte dags ännu. Även som Urma skrev. Skriver själv också upp allt jag gör i boken. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Ska du bara göra ett extra oljebyte finns det ingen anledning att nolla serviceindikatorn. Bättre att låta den vara så vet du när bilen tycker det är dags för en "riktig" service. Clintan66: Var får du ifrån att TS bil ska servas varje år? Så står det knappast i serviceboken till TS bil. |
|
|
Jag bryr mig inte så mycket om boken. Byter olja var 1250 mil för jag anser 2500 alldeles för mycket/många mil på samma. Mer eller mindre ingen olja som klarar av att ta upp mer skit efter 1000-1500 mil. Och personligen vill jag inte vispa runt med samma skit. Minst en gång /år rekomenderas osv. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
BMW rekommenderar byte av olja minst varannat år om inte intervallen uppnås innan detta. Inget annat. Sen är de ju många av oss andra som hellre byter oftare än vad BMW rekommenderar. |
|
|
Sant som du säger Haas. An2an ställer fråga och som i alla trådar mer eller mindre när det gäller vissa saker så blir det olika svar. Sen är det ju upp till honom/henne vilket den personen vill göra. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.