AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.888

Byte av pluskabel, BMW530 -04

Sida 6 av 6
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Tack för era svar!
Jag har inte bytt batteri.
Ska in med bilen till BMW på Onsdag och fixa handbromsen som inte var helt OK efter kabelbytet, de ska då även göra en diagnostisering medans för att kolla varför felen kommit tillbaka, får se vad de hittar.
Närvarogivaren fungerar iaf så långt att den varnar om passageraren inte tar på sig bältet, kan det bero på den, trots att den fungerar som den ska?
Ska kolla upp kablarna i bakluckan, man tycker dock att datorn borde indikerat fel i så fall vilket den inte gjorde efter kabelbytet.

Duser: hade du både Restraint system failure och reversing left light failure? Det vore ju skönt om det "bara" är batteriet och inget ännu dyrare som strular...
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Hade bara Restraint system failure.
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Har nu fått tillbaka bilen från verkstaden.
Närvarogivaren (Sitsbelastningssensorn) för passageraren behöver bytas.
Dessutom, jag har haft lite ojämn tomgång, där behövs impulsgivaren för avgaskamaxeln bytas.
4675 för byte av sensormatta,
1310 för byte av impulsgivaren.
Totalt 6000kr till att lägga ner på bilen, det är inte billigt att köra BMW e60, i alla fall inte min...
gO
1.407
gOry
335i Touring
Borde gå att inaktivera en trasig närvarogivare, Har för mig att jag läste om nån som lyckades lura systemet med några zenerdioder och motstånd fast de var nog på en E39.
Spelar väl mindre roll att airbagen går även om ingen sitter där vid smäll, den lär ändå gå ifall sensorn är trasig.
im
3
imultiply
525i 2004 E60
Har fått samma fel som TS, byte av pluskabel och batteriklämma. SUMMA ATT BETALA (SEK) 15179.00

Bilen stannade under färd. Det är fan inte sant.
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Har nu fått samma dom ang. min E60 efter felsökning hos BMW.
Batterikabeln måste bytas. Fick prisuppgift på 10000:- totalt.
Tanken måste tydligen ner bl.a.
Hur svårt kan det vara att byta kabeln själv?
Är det någon som har gjort det.
Borde ju inte ta längre tid än att man fixar det på en helg.
Blir ju ganska ok "timmpenning" eftersom kabeln kostar ca:2000:-.
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Nu har jag bytt kabeln själv. Var inte speciellt märkvärdigt. Tog ca:6h effektiv arbetstid.
Tanken behövde inte tas bort helt. Det räckte att lossa den och vicka den lite åt sidan.
Kabeln köpte jag från tyska firman www.Teile-Profis.de, funkade kanon och var bra mycket billigare än att köpa den i Sverige.
Kabeln som jag demonterade var nästan helt av ovanför bakaxeln. När jag tog tag i den så föll den isär.
Nu verkar det som om allt funkar som det ska igen på bilen, så det var antagligen en defekt kabel som var orsaken till problemen
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Hej,
Är kabeln av koppar? inga extra signalkablar i samma hölje? Går det inte att laga en sådan kabel?

Niclas

***bmwcs 2202***
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Nsj: storstilat av dig att återkoppla med ditt jobb. Många som får nytta av detta.
Som sagt, tummen upp.

Mvh Jonas B.
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Originalkabeln är av aluminium. Svårt att laga.
Utbyteskabeln är av koppar.
Skärmen runt kabeln är kopplad till en tunnare kabel som är någon form av signalkabel.
Det kanske går att laga kabeln, men jag vill inte riskera att det inte blir bra första gången
jag gör jobbet. 6 timmar igen i garaget...
Jag har dessutom varit inne nu på BMW för att få bort felkoden ur minnet.
Med felkod kvar går nog inte bilen igenom besiktningen.

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Hej,
Jag håller med om att det är bra för de som får problemet i framtiden. Jag lever med den risken själv också.

En dålig idé med aluminiumkabel där, antagligen vikt/kostnadsrelaterat. Men det borde gå att skarva i en bit kopparkabel. Det finns övergångar till det. Eller en bit aluminiumkabel, var man nu kan hitta det.
Det är saftig kostnad på en gammal bil menar jag.

Hade varit intressant att se hur kabeln ser ut.

Nåväl, bra att det löste sig till slut.

MVH
Niclas

***bmwcs 2202***
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det finns en PUMA (åtgärds aktion) på givaren vid batteriet på E60/61. Minns inte om det även var kabeln som skulle bytas.

Det är inget problem att skarva en Alu kabel med koppar. Enda man måste tänka på är att hylsan man skarvar med måste vara förtennad. Samma om man skarvar Alu kabel, hylsan måste vara antingen i Alu eller av förtennad koppar så det inte blir ett galvaniskt element och Alu kabeln äts upp.

Alu kabel är inget konstigt att få tag i. I princip all kabel som används för anslutning av ex hus från kabelskåpen är av alu idag, koppar används bara i undantagsfall. Titta in till närmaste elfirma så kan de hjälpa dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.