|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Så det var bara nyckeln. Hmmm Frågan är vad jag ska göra. Det blir nog ett brev till BMW innan jag byter kabel. Har även bokat tid hos AutoClinique i Tyresö för en second opinion. En bit att åka men vad ska man göra. Avvaktar med spänning på vad du får för svar ifrån BMW. Jonas |
|
|
En liten fråga bara. Vilken verkstad var du på? Du kanske har skrivit det någonstans men då har jag missat det. |
|
|
Precis, vill vill veta vilken verstad du varit på så att ingen annan kör dit sin bil i onödan. |
|
|
Verkstaden är: Skälby Bil och Plåt, den enda auktoriserade BMW-verkstaden i Enköping. Om jag måste batala för kabelbytet kommer jag kontakta BMW igen och ifrågasätta hur de väljer ut sina verkstäder. Tänker också kontakta ARN och höra vilka rättigheter jag har. Mina föräldrar kör Toyota och har alltid varit nöjd med deras service så jag åkte förbi Toyota i Enköping och beskrev mitt scenario för att se vad som gäller på andra verkstäder, de tar aldrig betalt om de lagar något som visar sig vara onödigt, de tyckte jag skulle betala för felsökning och nyckel, inte en krona mer. Om inte verkstaden går med på det och vägrar ge ut nyckeln så tyckte de att jag skulle kontakta ARN. Nästa bil kanske blir en Lexus istället, verkar ju vara betydligt mer serviceminded... |
|
|
Om de kör hårt mot hårt så tycker jag du ska göra det också, svårare än så är det inte, varför låta sig bli överkörd? Verkar ju vara fler som drabbats av denna saftiga reparationskostnad och åtgärd på relativt nya bilar utan att få en krona i goodwill. Vi bilägare kanske kan lägga in en liten notis igen från oss arga Autopower användare. :-) |
|
|
Förstog att det var Skälby :-) |
|
|
Ska kanske svänga in där i eftermiddag och beskriva mina problem för dom och se vad jag får för förklaringar. Tillägas bör är att jag var på Novation i Uppsala och dom är inte ett dugg bättre. |
|
|
Nu har jag varit på bilverkstaden, de vägrar ge ut bilen om jag inte betalar direkt, de fakturerar aldrig någon privatkund. De arbetar också enl. principen att de gör en feldiagnostik och berättar sedan för kunden vad de TROR är fel, sedan får kunden avgöra om han/hon vill att de åtgärdar detta eller inte. Man betalar alltid för det arbete de gör, oavsett om det var onödigt eller ej. Deras förklaring till varför de bytte kabeln var att de kontaktat tekniker på BMW och förklarat felet och att de inte vet vad det är, BMW har då sagt åt dem att börja med att byta matarkabeln, den måste bytas oavsett. Annars brukar de byta det billigaste först. Det är således BMW som bett dem byta kabeln, de hävdar också att de inte kunde läsa av datorn & nyckeln på rätt sätt eftersom kabeln var dålig och därav loggades inte felen på rätt sätt. Jag kan förstå att verkstaden arbetat som de gjort, dock är deras behandling av kunder helt förkastlig (vägrar fakturera och lägger allt ansvar på kunden). Jag har sett kabeln, kommer ta bilder på den och lägga ut här senare. Det var ett tjockt grönt lager in i den avskärmade delen. Jag har nu en lånebil sålänge (det fick jag låna en iaf!), de ska ta kontakt med BMW och komma med ett förslag på lösning innan kl 14 idag. |
|
|
Betala ej, helt vansinne. Du kan fråga varför dom inte kunde koppla en kabel bredvid även om den delar sig kan det ju inte vara omöjligt? Det borde ju ingå i felsölningsrutinen?? Att dom inte ens klarar av att bedömma felkoder utan låter kunden avgöra vad dom ska "testa" att byta gör att förtoendet faller helt. Kan dom något om hur bilen fungerar eller inte? Dom tar ju mer betalt än en senior civilingenjör gör per timme! |
|
|
Är inte poängen med en verkstad att man går till dem för att man själv inte har kompetens att avgöra vad som är fel? Det trodde jag. Funkar din reservnyckel? ------- //Lövet |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Å kalaset kostade 5300kr eller ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag hoppas att det löser sig smidigt! Om inte, tycker jag att du skall ifrågasätta subventioneringen av deras utbildning. Mvh Håkan |
|
|
case closed! Verkstaden ringde, 5303kr fick jag betala, helt klart mkt nöjd! Hade i bästa fall räknat med att få betala felsökning och mtrl (nyckel + kabel). Nu fick jag betala för nyckel, kabel och 700kr i arbetskostnad. Jag hoppas att det är BMW som stått för kostnaden och inte verkstaden, verkstaden har gjort det de blivit tillsagda/rekommenderade av BMW (byta kabel först). Jag såg kabeln, den var riktigt risig, alla felkoder (airbag ur funktion, vänster backljus sönder) har försvunnit. Helt klart var kabeln också ett problem! Imponerande av dig Hasso, som bor i Kumla, att veta exakt vad det kostade, jobbar du på Skälby bil och plåt? Oroväckande att en kabel som är så dyr att byta ärgar så lätt, hoppas BMW betalar dessa problem som goodwill i framtiden! |
|
| "När hasso talar lyssnar fantomen" ;) | |
|
Frågan är vad det är för skillnad på den kabel som åker i på nytt ? Är känd här på AP för mitt kritiska tycke om Bmw ( aj aj på ett Bmw Forum dessutom ). Är detta så konstigt när man läser detta tycker Ni ??? |
|
|
Alex84: Du får självklart vara hur kritisk som helst, du är det väl oftast med korrekt anlednig? Det enda som kan upplevas lite störande är möjligtvis om man kommer hit och hyllar Volvo och dissar BMW. ;-) Dvs trollar på forumet. Tror nog att det går att hitta saker att störa sig rejält på för de allra flesta bilmärken? Alla svaga punkter ska upp på bordet samt sammanställas och tycker vi på Autopower gör ett bra jobb. I vissa fall kan det så klart också leda på att försök till att påverka BMW själva (typ vevhusventilationen där du själv har gjort ett fantastiskt jobb). |
|
|
Alex84: Nej absolut inte, men jag tror det är att du ibland skriver som om alternativen till BMW vore felfria vilket folk tycker är konstigt/irriterar sig på. :) //Bjersér |
|
|
Jag är objektiv till min natur. Kanske detta som stör vissa ? Om man inte får dissa Bmw och framhäva ett annat märke här på AP så vet inte jag vad meningen med ett "öppet forum" är ? Och så till sist.. Felen som Bmw har i både beg bilar och nyare modeller är enl mej själv klart omfattande när dessa erkänns av Bmw,men att kunden ändå drabbas av stora kostnader. Att man då står fast vid att Bmw är så bra gynnar ingen annan än Bmw . Den som antar att jag inte kommer att köpa en Bmw framöver antar rätt !! Att jag då fortfarande skriver här på AP beror på den Bmw jag fortfarande har kvar och söker info om bland trådarna när den går sönder etc. Att jag hyllar Volvo beror på att jag anser den dömd här på AP på felaktiga grunder. Så Ni får fortfarande stå ut med mej ett tag till och bli irriterade ;) |
|
|
Tanken är väl inte att dissa utan att hjälpa dem som fått problem. Det sista man behöver om man har fel på sin bil är väl någon som talar om hur bra en annan bil är? Tror du allvarligt på att Volvo skulle vara en bättre bil överlag än BMW? Grundar du det på att du haft en BMW med fel och en Volvo utan fel? Statistiskt haltar det lite... Eller grundar du det på att de flesta som skriver här har problem? Ja varför skriver man på ett forum tror du? Du är inte objektiv som hyllar Volvo här utan bara ett troll som gottar sig i andras olycka. Hylla du Volvo på deras forum istället. |
|
| Kabeln uppdaterades från 2006. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.