AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.885

Byte av pluskabel, BMW530 -04

Sida 3 av 6
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Verkstaden har sagt att jag kommer få tillbaka bilen i körbart skick innan påskhelgen, hoppas....

Skrev följande mail till BMW, i en förhoppning att slippa stå för alla kostnaderna själv.

"
Hej,
Jag är ägare av en BMW e60 (530iA) registrerad 2003-08-06 och har körts i 130306 km.

Jag har fått ett konstigt elfel där den BMW-auktoriserade verkstaden hävdar att det är pluskabeln (matarkabeln) som ärgat och att felet kan bero på det. De säger också, efter att varit i kontakt med BMW-support, att bilen kan börja brinna om jag inte byter kabeln.
De hävdar att detta är en förslitningsskada.

Jag citerar deras svar:
"Jag har även varit i kontakt med BMW-support ang. pluskabeln, och fått reda
på att det är en säkerhetsrisk att inte byta kabeln. Det har visats att när
kontakten börjat ärga kan det bli kortslutning mot karosseriet, vilket kan
leda till gnistbildning och i värsta fall kan bilen fatta eld."

Jag vill att BMW fixar detta åt mig i goodwill, det KAN INTE vara normalt att en inte ens 8 år gammal premiumbil som precis gått 13000 mil ska ha sådana fel så att bilen kan börja brinna?

Jag tror min bil har ett konstruktionsfel, är detta en normal förslitningsskada så bör ju andra ägare av e60 informeras så de också kan kontrollera kabeln och byta den (till en kostnad av 14000 kr) så inte bilarna börjar fatta eld en efter en...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En kabel går att ohmäta om den skulle råka ha högre motstånd än normalt, man ska inte behöva gissa om den är felaktig eller ej. Felsökningsamatörer i vanlig ordning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
hehe..dom kanske menar att bilen är i rullbart skick?

BMW har slutat att felsöka det är därför dom måste byta för att se om det är den som felar.
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Nu är kabeln utbytt, det var inte den som var problemet. Dock har verkstaden nu kunna göra en bättre diagnos (okänt om det är tack vare kabelbytet) och upptäckt att det är nyckeln som är sönder.
Alltså exakt det jag påtalat sedan start.

BMW har hört av sig ang. goodwill, de ska undersöka saken och återkomma.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om de bytt en kabel som var felfri för 16´kan du omöjligt få betala för det. Det är ju något som de flesta här gissat vara en felbedömning och nu var det så. Håller minst sagt med Hasso.
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Enligt dem var inte kabeln felfri, den kunde ju få bilen att börja brinna även om inte mina problem direkt orsakades av kabeln...
Kabelbytet kostar 14', sedan tillkommer nu kostnaden för nyckeln på runt 2500.

Jag tänker absolut inte betala 14' för kabelbytet, vi får se vad verkstaden säger när jag hämtar ut bilen. Vad är rimligt?
Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Hur se den gamla kabeln ut?
Är det några fel på den?
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Fota och lägg upp fina bilder på kabeln så att alla läsare på AP och ansvariga för BMWs goodwill kan se hur den ser ut!

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om jag beställer nytt golv i badrummet och upptäcker att de istället tapetserat mitt sovrum så inte fan betalar jag för det. Men i verkstädernas ögon är det tydligen fullt normalt att ta betalt för jobb som inte behövs. Man kan bli upprörd för mindre...

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Betala inget ! , shit be dom ge dig gamla kabeln, om bilen kan börja brinna är detta något som måste ut i tidningarna då det är en ren fara.
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Jag har bett verkstaden spara kabeln, jag lägger upp bilder så fort jag har den i min hand.
Jag vet inte ännu om BMW står för kostnaden eller ej, det kanske de gör... Någon där utreder ärendet så de ska återkomma.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Kopplar men en kabel parallellt mot samma anslutningar och felet kvarstår så kan de omöjligt vara fel på kabeln!

Skulle be om att få kolla på dom kontakter bmw påstår sig vara sönder argade, skära upp en bit av isoleringen och se hur långt de har krupit in under isoleringen och bedöma själv ifall kabeln är kass eller inte. Sen kan man dra på lite vaselin och värma på en krympslang!

Men låt inte BMW bekosta dig för deras utbildning!
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag skulle aldrig betala för det, vilka jävla klantskallar. En normal funtad person som felsöker letar väll efter de "billigaste" orsakerna till felet fört istället för att börja med att riva hela bilen. Att de säger att den var trasig är ju bara en dålig ursäkt. De kan säkert ha skadat den när de slet bort den.

/Rikard
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det där med dålig pluskabel är tydligen inte helt ovanligt på första E6x, men TS årsmodell ska ha en nyare, uppdaterad version som inte drabbas som -03-05-bilarna tydligen har drabbats.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Betala för guds skull inte! Du skall inte behöva stå för deras utbildning. Detta skall de ha kunskap om. Precis som Hasso skrev så går det att ohm-mäta kabeln. Anslutningarna går att göra rent från eventuell oxid. Jag hoppas att det löser sig!

Lycka till!

Mvh Håkan
Jo
7
JonasEkander
525 iA Sedan -04
Hej.

Efter att ha läst denna tråd så blir jag bara arg. Har haft precis samma problem till och från i 3 års tid. Haft bilen på verkstad 5 gånger. 2 gånger i Enköping och 3 gånger i Uppsala. Har bara fått tillbaka bilen med nersläckta servicelampor och man hittade inga fel. Har bilen på verkstad idag igen och fick precis ett samtal ifrån Novation och man har hittat felet. JIPPPI.
Vad säger dom jo byt pluskabeln (ärgad)för 11000-12000 tusen så är allt bra sen. eller....
Kunde dom inte ha sagt det för 3 år sen när jag eventuellt kunde ha tagit detta på garanti. Har inget stort förtroende för BMW längre.
Funderar på bilbyte.

Tilläggas ska att jag nyligen bytte fjädrar fram (11000:-) för man så att dom var slut och det var därför jag hade skakningar. Inte vart det bättre för det. Nää då var det ett stag som var trasigt i frambalken slutade med bättre begagnad balk för ett gäng tusenlappar.

Nää trött på BMWinkompetens.
Åter till pluskabeln. Dett borde man få ut via någon som helst goodwill eller......

Jo
7
JonasEkander
525 iA Sedan -04
Hej igen.

Vem skall man kontakta på BMW för att gnälla och åberopa garant/goodwill?

Mvh jonas
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Jag gick in på hemsidan och skickade frågan via deras kontaktformulär, de svarade väldigt fort!
Länk:
Länk

Jag väntar fortfarande svar, tror de avvaktar utlåtande från verkstaden innan de tar ett beslut.
Eftersom de hävdat att min bil kan brinna upp om jag inte byter kabeln så tycker man att de bör stå för kostnaden, annars måste det ju uppmärksammas att BMW e60 är livsfarliga om man inte kontrollerar och ev. byter ut pluskabeln vart 6-8 år...
Känns som en taskig repris alá Vevhus ventilationen !

jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Fyfan vad less man blir...
Nu är verkstaden klar med min bil, ett byte av nyckel gjorde susen.
De vill ha 15849 kr när jag hämtar ut bilen, antar att det bara är att betala om jag vill ha tillbaka min bil.

BMW har inte hört av sig ang. goodwill, så jag skickade följande till dem för att pusha på lite:

"Hej,
nu är verkstaden äntligen klar med min bil, efter ett byte av nyckel fungerar nu bilen, precis som jag hela tiden påpekat för verkstaden.
Jag har dock som tidigare sagt varit tvungen att även byta matarkabeln för hutlösa 14099 kr eftersom min 7.5 år gamla bil, enligt er, kan börja brinna annars, inte roligt om man har barn.
Jag skulle bli mycket besviken på BMW om inte detta går som goodwill, jag ska hämta ut bilen imorgon och vill ha ett svar snart, er utredning har pågått ganska länge nu"

Får se om/vad de svarar, ska dessutom försöka få verkstaden att sänka priset rejält, har ju bytt matarkabel för 14000 mer eller mindre i onödan efter hot om brandrisk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.