AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.886

Byte av pluskabel, BMW530 -04

Sida 2 av 6
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Jag låter dem byta kabeln ändå,
har fått följande info från verkstaden:

"Jag har även varit i kontakt med BMW-support ang. pluskabeln, och fått reda
på att det är en säkerhetsrisk att inte byta kabeln. Det har visats att när
kontakten börjat ärga kan det bli kortslutning mot karosseriet, vilket kan
leda till gnistbildning och i värsta fall kan bilen fatta eld."

Bra kvalitet, har haft bilen ett år och har på den tiden tvingats byta generator (i vintras) och nu detta...
Nu är det bara att hålla tummarna att det inte är något annat som är fel...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Verkar som om de har saltat kostnaden rejält?:

"De ända är nog att byta kabeln men att de kostar tio tusen vet jag inte vem som hittat på kabeln kostar 2232:- art nr 61129176949 dock e den ju ett litet trassel att byta då tank och lite måste ner men har för mig att de brukasr sluta kring 6-8000:- inkl arbete. Det är enda lösningen för dig."

Länk

Kolla vad andra verkstäder skulle ta för att byta kabeln...

Mvh
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Om det är en säkerhetsrisk med kablen så bör dom byta den gratis annars kan du hota med att gå till tidningarna.

Om inte annat så se till att du har försäkring på bilen mot brand.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Be att få den gamla kablen så kan du titta på den och se om den är ärgad om inte så kan dom montera den igen.
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Jag har bett om att få kabeln efter bytet, har pratat med mitt försäkringsbolag och eftersom bilen gått 12000 mil täcker inte försäkringen skadan om inte jag kan påvisa att skadan uppkommit innan bilen gått 10000 mil...

Kabeln måste ju börjat ärga långt innan 10000 mil, gäller bara att kunna bevisa det.

Att hota med att gå till tidningarna är ju en bra idé, det borde ligga i BMW:s intresse att byta ut sådant som är säkerhetsrisker, samma konstruktion finns väl på hela e60-serien?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Precis, brandrisk borde vara något som tidningarna gillar. Försök att få
sakerna skrivna av bmw på papper så att du har bevis så att dom inte bara nekar helt plötsligt.

Kabeln borde ju inte ärga innanför isoleringen?

Ser fram mot bilder på den ärgade kablen.
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Har det där om brandrisk via mail.

Fick följande ganska märkliga svar på min fråga om BMW kunde tänkas stå för kostnaden i goodwill-syfte:

Min fråga:
"Hej igen,
en fundering bara, eftersom det är en säkerhetsrisk och bilen kan börja
brinna, bör det inte då ligga i BMW:s intresse att stå för kostnaden?"

deras svar:
"
Vår bedömning är att det är bättre att åtgärda den här
förslitningsskadan/korroderade kontakten med nya utbytta delar, som
garanterar att inga ytterligare skador uppstår.
"
sedan skriver de att förslitningsskador eller fel i elsystemet på en så gammal bil som gått så mycket inte omfattas av någon garanti från
tillverkaren.

De ska byta kabeln i början på nästa vecka, är det inte det som är fel så vet jag inte riktigt vad jag ska göra...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Faktum är att jag aldrig slitit ut en batterikabel på en bil och då har jag bilar som gått upp emot 40´mil och varit upp till 23 år gamla. Sitter den någon dumt placerad förgrening under bilen som blir utsatt för salt och ärgar in en bit i kabeln så att den blir för kort kanske. Har aldrig hört talas om detta så de borde stå för kostnaden tycker jag. För deras eget ryktes skull.
jocke_t: Tydligen tycker inte BMW Sverige att du är värd att bli bjuden på denna goodwill reparationen

Så antingen köper du ett annat märke nästa gång eller importerar din nästa BMW, det kan du hälsa dem och kopiera gärna in BMW Sveriges chef samt någon hög chef från BMW Tyskland i ditt mail. Mail adresser bör du kunna få tag på. Måste ju inte vara cheferna.

Vi bilägare kanske är intresserade av att göra en liten notis om din historia?

Du kan ju också nämna att du berättat om ditt bemötande här på Sveriges största BMW forum.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Tycker det här är intressant, bilverkstaden har i princip lämnat felsökningsavsvaret till ägaren dom bara byter saker på chansning. Det betyder att det är bilägaren som måste vara expert och inte bilverkstaden.
Verkstaden borde känna lite ansvar att hjälpa till vid problem för att lösa det så bra som möjligt.

En bil från 2004 är väl inte så gammal??? Eller betraktar bmw deras bilar som "slut" redan efter 7 år?..hehe
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Ser i pappren att bilen faktiskt är uttagen i slutet på 03 men den är fortfarande yngre än 8 år.

Verkstaden är behjälplig, problemet är bara att de inte vet (inte är helt säkra på) vad felet beror på.
De felsökte i 3 timmar för att komma fram till att det troligen var kabeln som var problemet (och även om det inte är kabeln som orsakat mina problem så behöver den bytas då bilen som sagt kan börja brinna, man kan ju säga att verkstaden har helgarderat sig! Är det inte kabeln som orsakat allt strul så var de ju tvungen att byta den i alla fall...)

Mitt största problem är att deras hjälp kostar mycket pengar, om det inte är kabeln som är problemet kommer de ringa och fråga om de ska söka vidare (till en taxa av drygt 1100 per timme).
Vad säger man då? Känns inte som man har något val...
Inget val? Byt verkstad.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta den till en oberoende verkstad och berätta vad du vet.
Hade det varit vanligt att E60 börjar brinna p.g.a. detta hade det troligen varit känt redan. Och då hade det nog varit ett återkallningsärende.
Ta en sväng till Stockholm och lämna den hos Bil&Motorteknik i Huddinge, ligger på gångavstånd från pendeltåget som går till T-Centralen. Men slå en signal först och diskutera din situation.
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
Finns ingen annan BMW-auktoriserad verkstad i Enköping,får i så fall bogsera bilen till Uppsala eller till Västerås.

Jag har ringt runt till andra verkstäder här, de flesta hänvisar till BMW eftersom det är ett elfel och BMW har utrustning och mer kunskap om felkoder o.dyl.
Jag får kanske gå till en annan verkstad i alla fall om inte bilen fungerar och BMW saknar idéer efter kabelbytet.
jo
26
jocke__t
530iA e60 -03
mats_epost: bilen är stendöd, att bogsera den till Huddinge från Enköping skulle ta en hel dag.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Novation i Uppsala är ju erkänt trevliga, dom är säkert mer hjälpsamma
jocke_t: Förstår :-) Lycka till varje fall.
Det är sådana här historier som gjort att jag åker Volvo V70 idag !!

Fyfaan va svagt av Bmw att först begär en svindlande summa för ett fel man skapat vid konstruktionen och samtidigt erkänna att det varit problem med kabelstammen !!

Gammal bil????
Så Bmw anser en 8år bil som förbrukad alltså ?

Så här långt ifrån en sk premium bil trodde jag inte Bmw var..

För min del njuter jag varje dag i min T5a.
Rullat snart 26000 mil men det märks knappt :)

Till Dej jocke__t kan jag bara känna ett stort medlidande tyvärr.
När det gäller tidningar så kanske Vi Bilägare även intresserar sej för detta?
Är på gång med svagheterna/bristerna ang vevhusproblematiken som reportage,så varför inte ett om bristande good will med när det ändå är på tapeten ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.