|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej, har lämnar in min 530iA -04 till BMW-vwrkstad då inget händer när jag vrider på nyckeln, motorn/startmotorn reagerar inte, iDrive är helt död. Det enda som fungerar är stereon, dessutom kan jag ställa in sidospeglarna, ratten samt sätet. Allt annat är helt ur funktion. Efter 3 timmars felsökning på BMW TROR de att det KAN beror på rost på pluskabeln från batteriet till motorutrymmet, de vill ha 14099kr för att byta kabeln. Mina frågor är: Är det verkligen ett rimligt pris för att byta ut en kabel? Kan felen bero på rostig kabel? Varför fungerar i så fall vissa saker men andra inte (t.ex. att ställa in sätet fungerar men inte sätesvärmen...). Kan det bero på något annat? De är inte helt säkra på att det verkligen är pluskabeln som är problemet och kan inte svara på varför vissa saker fungerar och andra inte. Jag vill inte slänga bort 14000 i onödan! Tack på förhand! | |
| Skojar du med oss? Kabeln är av koppar. Det är bara stållegeringar som rostar. Av allting det kan vara kan jag garantera att det inte är en rostig kabel i.a.f. På sin höjd dålig kontakt någonstans. | |
|
Tycker också det låter helt sjukt. Dom måste ju kunna ta reda på om den verkligen är "rostig". I sämsta fall kan dom väl koppla en inne i bilen och se om felet är borta? |
|
|
Tack för era svar. Fel ordval av mig, korrision/ärg heter det väl när det är koppar. Jag tycker det borde räcka med att koppla in ett annat batteri på pluspolen i motorutrymmet, det har jag testat och det fungerade inte. Pluskabeln går från batteriet till dels motorutrymmet, dels till en sensor/övervakning av batteriet, kan det vara den som gör att det strular? Jag är inne på om det är nyckeln som gått sönder (har ingen extranyckel), alltså att batteriet är OK men att kodningen på något sätt pajat, kan inte det förklara varför bilen inte reagerar och iDrive/datorn inte startar? BMW tar 1125kr/timme för att felsöka, hittills har 3 timmar gått (3375 kr), då har de läst av datorn och kollat säkringarna. Skulle jag be dem kolla kabeln mer skulle säkert minst 3 timmar till gå åt, dyrt.... |
|
|
Hej, har för mig att jag läst ngt om en jordpunkt vid pedalstället där det kan rosta/ärga. Är dock osäker på om det gäller e60/61... Borde vara som du skriver att man borde kunna koppla in ett battari till anslutningarna i motorrummet. Har jordflätan mellan motor och kaross kontrollerats? Mvh H |
|
| Ja, koppla som håkan säger in ett extra batteri till hjälpstartplintarna i motorrummet. Det kommer i så fall direkt påvisa eller utesluta fel på matarkabeln. På vissa äldre modeller satt faktiskt en liten"klump" på pluskabeln från batteriet som innehöll en krutladdning som sköt av kabeln vid krock. Kanske det är löst med något mer sofistikerat som kan krångla?? | |
|
Hej igen och tack, var sitter hjälpstartplintarna? Jag har testat koppla in ett batteri (startkablar) till pluspolen i motorutrymmet utan att det skett någon förändring, är det det som du menar? Det märkliga är ju att viss elektronik fungerar (stereo, inställning av säten m.m.) medan andra saker inte fungerar alls (sätesvärme, dator/iDrive-menyn, ljus). Ni tror inte det kan bero på nyckeln? |
|
| Satte du även en minuskabel till hjälpbatteriet? Brukar sitta en sexkant på höger fjäderbenstorn till den. | |
|
Hm, hjälpbatteri? Känner att jag inte har någon större koll... Batteriet sitter ju i bagageluckan, en pluskabel går därifrån till motorrummet där det finns en pluspol. Jag kopplade in andra bilens batteriet genom att i vanlig ordning fästa minuskabeln i karossen (finns ingen minus att sätta den på) samt pluskabeln på pluspolen i motorutrymmet. Gör jag fel? Vad är det för hjälpbatteri du pratar om och var sitter anslutningarna till det? |
|
| Nej, då har du gjort riktigt. Menade en annan bil när jag sa "hjälpbatteri". Är du bara säker på att du jordade minuskabeln på bra punkter och ingenting hände, borde det inte vara fel på matarkabeln bak ifrån batteriet. | |
| Det kan väl inte vara Novation i Uppsala som uppvisar sådan inkompetens? | |
|
Provade jorda både i karossen och på jordningsmuttern (enl. instruktionsboken). Pluskabeln (Matarkabeln) från batteriet delar sig som jag förstår det och en sensor-kabel går in i en databox som har övervakning av batterispänningen. Den enda möjligheten att det skulle bero på kabeln är väl att det är i sensorkabeln som problemet sitter och att den databoxen även styr motorn på något sätt? Jag mätte spänningen i motorrummet, den var normal, testade sedan att ladda batteriet till 100% med batteriladdare och felet kvarstod ändå. Det är inte på Novation i Uppsala utan på en BMW-auktoriserad verkstad i Enköping som bilen är inlämnad. |
|
|
En rättning, det är tydligen två signalkablar som grenas från pluskabeln. Antar att det bara är att bita i det sura äpplet, betala 14000, och hålla tummarna... Kunde få lite rabatt på arbetskostnaden om det visar sig att det inte hjälper. |
|
| Jag tycker hela denna grejen verkar lite otrolig ? | |
|
Jag tycker du ska ringa till Per Larsson i Huddinge eller Geschwind och konsultera dem innan du betalar sådana summor: Länk Länk Mvh |
|
|
Tycker att de borde kunna dra en kabel parallellt, utanför bilen för att se om den misstänkta kabeln är defekt, eller inte. Detta löser man på en kvart, och då är det konstaterat om det är där felet ligger. Du skall inte behöva betala för deras inkompetens. /H |
|
|
Tack för er hjälp! Att dra en parallell kabel hjälper inte(?) eftersom kabeln har två signalkablar grenade och det kan vara pga dessa som bilen beter sig som den gör. Skulle det fungera att dra kabeln utanför bilen borde det väl också fungera att koppla in ett annat batteri direkt i motorrummet (som jag gjort och som inte fungerade). Jag ska testa ringa eller maila Per Larsson i Huddinge och höra om de kan ha en aning om vad som är fel. |
|
|
Vid pluspolen sitter en liten krutladdning som ska koppla ifrån plusmatningen vid olycka. Den matas med två ledare som går parallellt med pluskabeln. Det är nog dessa ledare som du sett. |
|
|
Jag har inte sett några ledare alls, det är verkstaden som informerat mig om det. |
|
|
Här finns alla delar: Länk |
|
|
Battriövervakningen (IBS) sitter på minuspolen och som jag skrev tidigare sitter säkerhetsfrånkopplingen (krutladdningen) på pluspolen. Jag tror inte IBS kan är boven utan det är någonstans på plussmatningen. Försök, som tidigare redan föreslagits, att koppla en kabel direkt på pluspolen förbi pluskabeln till första kopplingspunkt för att se var du har ett avbrott. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.