AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.095

e30 325 -88 byte av växellåda blev till ett elfel

bm
3
bmwless
325i -88
har en bmw e30 325 88. i höstas så KÖRDE jag in bilen i ett kall garage där bytte jag växelåda och kardan axel sedan har den stått i kall garaget vintern ut tills nu och nu får jag ingen gnista?? startmotorn och motorn går runt och all annan el fungerar?? vad kan vara felet? kan det vara fördelar locket som har ergat ihop under vintern kom med förslag!!!

Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Är det automat eller manuell?

Är det Automat kan det ju vara en kabel som ska gå från växellådan så att den är säker på att den är i P läget när du försöker starta.

Live long and prosper
//Zwamp
bm
3
bmwless
325i -88
okej men det är en manuel låda:(
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du skriver "...och nu får jag ingen gnista??". Är det en fråga eller ett påstående?

Ok, antar det är ett påstående (verkar mest logiskt).

Får du ingen gnista från tändspolen?
Eller får du ingen gnista från tändkablarna? Inte från någon av dem?

Om Motronic styrsystemet inte får någon signal från vevaxelgivaren vet jag att systemet kommer att vägra att starta motorn. Nu har jag dock ingen bra förklaring varför den givaren skulle bara packa ihop sådär under vintern.

Säkringar? Reläer? Bränslepumpsrelä? Hur "död" är motorn? Kommer det någon bensin alls? Är den nära att gå igång eller hosta till lite, eller är den helt stendöd (förutom att startmotorn går runt)?

Mest logiska borde vara att du kommit åt någon kabel eller liknande. Var det ett manuellt => manuellt lådbyte du gjorde? Kan dock inte komma på några alltför viktiga kablar man kan komma åt under en sådan operation.
bm
3
bmwless
325i -88
kollade igår och tändspolen får ström men inte tändkablarna så är väll mest logiskt att det är fördelar locket som har ergat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men ger tändspolen någon gnista till fördelarlocket?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.