AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.103

Bmw M3 e46 kompressor eller turbo?

Visa användare
63
kallewallingstam
Honda CR-V
Bmw 325 turbo
Tjenare!
Vet att frågan varit uppe förut men då detta börjar bli intressant för min del så tänkte jag ställa frågan igen för att få lite färska svar.

Så vi börjar väl med grunden, kompressor eller turbo?
Fördel med turbo är ju den sköna karaktären man får. Nackdelen är att det är drygt att besiktiga.

Fördelen med kompressor är ju att man alltid har vrid från den samt att det är lätt att besiktiga med den, bara att haka av remmen. Nackdelen är (antar jag) att det är lite svårare att trimma vidare på ett kompressorkit om man skulle vilja det.

Så det får ni gärna ventilera lite vad man ska välja.

Sen även vilka man ska vända sig till för respektive grejer, de företag jag känner till just nu som levererar dessa grejer med kvalitet är ESS och HPF, med kompressor resp. turbo.

Så dra igång lite snack om vilka man ska vända sig till också.

Sen har jag även en fråga ang. priset på grejerna.
Antar att man lär kunna köpa en del från usa eller beg. för att komma ner i pris, allting behöver väl inte vara direkt ur kartong i dessa kitt? För ess ville ha (med dagens växlingskurs) 62 tkr för ett kitt som ger 550 hp i motorn. Det priset skulle ju vara skönt om man kunde ta ner en del!

Så vart kan man vända sig/köpa själv för att få bättre priser? Att montera själv är INGET alternativ!

Tanken är att detta hamnar i en M3 e46 CAB, visst håller chassiet för den effekt som blir? Så att det inte börjar vrida sig menar jag.

Mvh kalle

CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
En riktigt turbo installation typ PPF eller liknande är väll det som kommer ge roligaste motorn,mest hästar, bra köregenskaper, plus den kommer gå helt normalt.

En kompressor som är med i dom flesta "kitten" är ju oftast en så kallad centrifugal kompressor och då får man faktiskt lite mer turbo karaktär på laddet, lite i början och ökar ju mer du varvar.

Däremot så är ju skruvkompressor nice då den ger nästan fullt ladd över tomgång, men det är sällan det finns några kitt med dessa, den är dyr och behöver mer omsorg.

Men som du skrev så är det ju lättare att göra bilen redo för besiktning om man har en kompressor.

Men personligen skulle jag köra på turbo för sexorna är helt fantastiska med turbo.
Å att man skulle ha sk "turbo lagg" osv skulle stämma om man byggde med grejjer från 80-talet ja ;-)
Visa användare
63
kallewallingstam
Honda CR-V
Bmw 325 turbo
ESS har ju skruvkitt.. Mailade med dom på förmiddagen och deras kitt är designade att hålla minst 150.000 km enligt han jag var i kontakt med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.