AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.838

kraftigt knirande ljud vänster bak 523 e39

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Jo bilen har ståt ett tag och jag har precis tagit den igenom besiktnigen.

Har get bilen lite kärlek nu så den är i bra skick. Det är bara det ljudet kvar som stör. Ska ta av hjulet i veckan och slänga ett öga på det. Ligger vaken så tänkte att någon här kanske vet vad det kan vara.

Ljudet hörs bara vid väldigt låga hastigheter och bara om rutan är öppen. Annars hittar inte ljudet sig in i hytten. Främst hörs det faktiskt när man hoppar in och ur bilen. Man kan säga att det låter som man våldförsig på en bromssköld. Är bilen uppe i fart och fjädringen rör sig aktivt kommer inte ljudet tex på gatsten. Men fruktansvärt jobbigt om man smyger runt på en parkering och alla tittar på en.

Någon gissning eller erfarenhet av detta?
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hissade upp nu och kände på alla stag. Allt känns bra så det är lite av en gåta. Tiden avslöjar nog vad det är iaf :)
Det du beskriver är enormt välkänt fel, en sökning så forumet så hittar du mer info men kort sagt är det bussning nr 2 på schemat:
Länk

En guide till GDS- byte (kräver BMW-specialverktyg alt är att du bygger det själv, finns också på forumet sen tidigare)
Länk

Annars kostar bytet 1100-1600kr per sida (själva bussningar 2-300kr - en på varje sida - byt bägge annars dröjer det inte länge föran det knirkar på andra sidan.

mvh
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hm märkligt. kände med kofoten på den bussningen och den kändes fullt frisk. Ska göra om det nästa gång det är fint väder.

1600kr kan det nästan vara värt. får se hur man känner sig i slutet av månaden. pengarna börja springa på nu när sommaren har börjat lyssa med sin närvaro
Lättast är att be någon öppna bagageluckan, sätta sig på kanten och gunga bilen medan du har örat precis under bilen, vid däcket. Går inte att missa i princip.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Roadwraith:

Slår ett slag för att det är kulleden som spökar. Hade samma problem med oljud på min 540. Först trodde min mek att det kanske bara var stöden för krängningshämmaren bak som gav ifrån sig "knirrandet" men efter att vi bytt dem i sammband med att jag bytte stötdämpare och fjädrar, så kvarstod ändå oljudet. Precis som du skriver så hördes det mest i låga farter vid väggupp tex. men mot slutet räckte det med att sätta sig i bilen så kom oljudet.

Bilbesiktningen kände och krängde ordentligt efter att jag bett dem snällt just för att kanske lättare kunna lokalisera och utesluta om det var ngt annat. Inte ett ljud lyckades de ådtsakomma men när jag sakta gled därifrån, ja då var oljudet tillbaks igen.

Köpte två nya kulleder samt intregralledarmarna från Motornord och lät min mekaniker byta dem. Oljudet borta :)

Motornord hade riktigt bra priser, rekommenderas.
Lycka till.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Ja jag ska testa det.

En fyrpelarlyft är högt på önskelistan kan jag säga.

för mig kommer det typ när man hoppar in o ur bilen oftast. Annars är det där bara i gångfart. Det är riktigt högt fast man hör det ändast vid öppen dörr/ruta. hur som helst så bort måste det!

Ja kan slå ett slag för Motornord. De verka vara en bra vän när man behöver något till BMW.
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Hej!
Jag har samma problem, har också en 523 e39 och ljudet kommer som du sa när man kliver in o ur bilen, samt när man kör över en ojämnhet. Vi fick byta bussning/-ar bak på vänster sida och ljudet upphörde. Efter ett par veckor så märkte jag att ljudet kom tillbaka, fast inte i samma omfattning, låter mycket mindre. Kanske börjar bussningarna på höger sida ge upp?

I ditt fall kanske du behöver kolla upp om det är någon bakre bussning som blivit sliten.

Jag hoppas innerligt att ljudet som kom tillbaka beror på bussningen på andra sidan, så att det försvinner vid ett byte av bussningen på höger sida, annars vet jag inte vad jag skall göra, som du sa, enormt pinsamt när man krypkör o de gnisslar så där

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.