|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har just ställt på M5an för säsongen och ska åtgärda ABS som började strula precis innan avställning. ABS lampan + DSC tänds lite när den vill. spelar ingen roll om bilen rullar eller inte. När man stänger av bilen så försvinner lampan. Ibland tänds lampan direkt och ibland efter 40min och ibland inte alls. ABS givarna är kontrollerade. Bosch motordiagnos gav följande. 114 Trycksensor, Fel föreligger ej 15 Pumpmotor/pumprelä felaktigt. Någon som kan hjälpa till? Kan själv noll och försöker researcha lite till han som ska laga den. | |
|
ABS enheten som är paj, kolla om det finns någon på skroten // MVH |
|
|
Så dessa är tecken på att det är ABS enhetn är paj? Ska felsökas lite mer så det inte är något annat som är fel innan enheten skickas på reparation så man slipper programmera om den. Rekommenderas Innosund? |
|
|
Jag har exakt samma fel fast på min BMW M3 e36. Inte löst det. Var inne på att en av sensorerna var trasig, men nu öppnade en till dörr sig efter Berg3rs uttalande... :) Så jag får väl glatt åka till BMW och donera en klumpsumma pengar! :D (Jag ska först kolla skroten efter en ABS-enhet) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
15 pumpmotor/relä felaktigt är väl nått att gå vidare med i första hand. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Hur felsäker man lättast pumpmotor/pump relä. är ganska säker på at det kördes ett separat test på abs pumpen via bosch och den visade inget fel /Kim |
|
|
Det sitter antagligen i Abs boxen, ta bort den stora kontakten som går till boxen och kolla så det inte är massa ärg där, ser det fint ut så hade jag bytt hela Abs pumpen / boxen. När man får felkod på Abs pump / pumprelä så är det nästan alltid boxen som är paj, har man tur är det bara en säkring eller ärgad kontakt. Kolla ALLA säkringar samt gör rent kontakten till Abs boxen, funkar inte detta så är boxen / pumpenheten paj / mvh |
|
|
Berg3r: Tycker du man borde byta hela ABS dvs enhet+pump eller räcker det troligen men Bara enheten en Bosch 5.7? Blir till att rengöra kontakten och kolla säkringar imorgon. Ska även felsöka mer med boschen. Ska vara med då han som hjälper mig inte direkt är någon datanörd utan en mer traditionell Mek. Om det inte hjälper så blir det skicka enheten till Innosund. |
|
|
Det verkade göra susen att ta bort kontakten till styrboxen samt trycksensorn samt använda lite kontaktspray. ABS har inte lyst alls på 3 dagar. Enda grejen är att när man startar bilen så tar det nu lite längre tid innan abs lampan slocknar än vad den gjorde tidigare. Men allt fungerar bra både ABS + DSC. Har verkligen låtit systemen arbeta. Tack för all hjälp=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.