AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.898

slår kraftigt i ratten i vid körning i hålor osv..

sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Hej, jag har en bmw e32 som jag är nöjd på alla sett utom en grej som jag dragits med i 2 år nu.

När jag kör i hålor på vägen eller ojämna vägar, vägbulor osv.. så slår det kraftigt i ratten och man hör ett klonkande ljud. Hela ratten rör sig synligt i bilen. Bilen är även väldigt ostabil på småspåriga vägar svänger man ytterst lite slänger den sig åt de hållet man vrider som om det var orkan utanför. men blir stabilare i 140km/h+.

fick en 2a på vänter stötdämpare fram för 2 år sen. Fick ett komplett fjäderben av en polare så jag bara skiftade hela fjäderbenet vilket var enklast. Jag tyckte slaget i ratten försvann men efter ett par månader var de tillbaka igen.

Jag tycker det slår både om jag kör med vänsterhjulet eller högerhjulet i en håla, lite mer i vänster kanske.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Har funderat på fjäderbenslagringen men ger det verkligen sådana symtomer?

Har bett besiktninmännen att kolla extremt noga på framvagnen nu i 2 år men dom hittar inte någonting överhuvudtaget.

tacksam för alla tips jag kan få. MVH
Th
593
Theobald
750ial -88
Att den är ostabil kan bero på att de berömda "silentblocken" bak på vardera sida är slut. Min E32 kändes också väldigt ostabil när jag köpte den för ett par år sen. Efter jag bytte "silentblocken" var skillnaden som natt och dag.
2 st silentblock på Mekonomen kostar c:a 700 spänn tror jag. Vet ej vad BMW tar för dom!?
Så här ser dom ut: Länk

Jag använde infon från den här arbetsbeskrivningen när jag bytte dom. Hade ingen lyft, bara domkraft. Det går inte på 5 minuter utan du får jobba ettt tag för att få bort de gamla. Det är hammare, mejsel och bågfil som gäller. Sen är det inte så enkelt att få på de nya heller. På mina fattas det 4-5 mm, men det funkar ändå.
Länk

En viktig detalj ifall du byter dom är att lägga in de nya "blocken" i frysen över natten innan du sätter på dom, för att dom ska krympa.
Sen när du sätter dit dom så har du på YES diskmedel på båda "silentblocken" samt smörjer på¨även innuti fästena innuti där dom ska sitta.

Tar några timmar ifall du inte hastar!

Mvh

Th
593
Theobald
750ial -88
Glömde säga att "silentblocken" är objekt nr. 2 på bilden:
Länk

Bara en plåt som håller "blocken på plats. Lossa mutter nr. 8 för att få bort plåten!
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Lite egna erfarenheter av E34 som har en likadan fram- och bakvagn som E32.

Bytte "silentblocken" och fick betydligt stabilare bil. Kolla även på de små stagen under bärarmarna bak, pos 6 på bilden Länk.

Ett klonkande ljud från framvagnen kan komma från stagen till krängningshämmaren pos 6 Länk eller i mitt fall från pos 7 och senare även pos 13 Länk. Dessa 2 glapp sökte Bilprovningens tekniker efter vid 3 eller 4 besiktningar utan att hitta.

Kan även vara någon led i styrningen, pos 4 och lederna i pos 9 Länk samt bussningen till hjälpstyrarmen pos 15.

//Göran
sh
271
shirack
tack för svaren, jag har skrivit ut alla länkar och ska kolla igenom samtliga punkter.

Göran: du länkade nog fel på en av länkarna "eller i mitt fall från pos 7 och senare även pos 13" (13 fanns inte med).

Ingen som kan säga vad man får för symtom med kasst fjäderbenslagring eller hur man kan kontrollera dem?

MVH
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Tack för att du gjorde mig uppmärksam på misstaget. Ursäkta. Här är rätt länk med pos 7 och 13 Länk.

//Göran
Th
593
Theobald
750ial -88
Jag ska också korrigera lite. Det är inte bara muttern (nr.8) som håller plåten / "silenblocken" på plats Länk
Det sitter även 2 st skruvar på plåten som måste bort (nr.9). Tror det är hylsa 13 på dom. Inga problem att lossa dessa skruvar / muttrar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De symptomen med slag i ratten känner jag igen - det var mina stötdämpare som var helt slut.

Varje gång jag körde över ett brunnslock eller andra håligheter kändes det som hela hjulet studsade som en ping-pong boll i hjulhuset och det kändes ganska rejält i ratten.

Bytte stötdämpare, fjädrar och fjäderbenslagringar på en och samma gång (fast det var stötdämparna som egentligen behövde bytas). Notera att Bilprovningen hade inga anmärkningar överhuvudtaget på detta trots att stötdämparna var verkligen helt slut - var inte kul att komma i en kurva och köra över ett nedsänkt brunnslock...

Du sa att du fick kompletta fjäderben av en kompis. Var det nya eller begagnade stötdämpare? Är det rätt typ av stötdämpare för de fjädrar som sitter där och till din bil?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag håller med bmw-slangen, dåliga dämpare. Själva kolvstången var nersliten på mina så stängen glappade i bussningen som den glider i inne i dämparen, väldigt otrevligt fladdrande som reultat. Bilprovningen hittade inget fastän jag frågade, dom fick mig att byta bärarmar istället, det var deras gissning, (dom tom körde på lastbilsbanan och bromsade samtidigt som en kille stog i smörjgropen under och försökte se om något rörde sig), men det gjorde ju ingen skillnad...
Sedan hittade jag det själv genom att rycka i stötdämparen när bilen stog på marken (utfjädrad så var det inget glapp för kolvstången var bara sliten i "körläget" så det gick heller inte att lyfta upp och skaka för att hitta)

Men jag kan även tänka mig att sliten fjäderbenslagring kan ge liknande fladder men det borde SBP hitta.

/Mats J
sh
271
shirack
bmw-slangen: Ja har funderat på stötdämparna också, det fjäderbenet jag fick av rätt typ dock begagnat, eftersom det sluta ett par månader att slå så misstänker jag att jag fått ett fjäderben med stötdämpare som hållt på att ge upp där med kanske?

jobbigt att en stötdämpare kostar över 2000kr bara :S och lika bra att byta bägge.

Mats J: aaa det fladdrar som du beksriver, asså ratten kan skaka till ett par gånger efter väghålan eller liknande och kör ja i 80-90 i en kurva å kommer ett hål på vägen så blir det jävligt otrevlig känla..

men om jag känner att fjäderbenslagringarna ej glappar och verkar bra, kan jag utesluta det då tror ni?

Jag kan även lägga till att den vänstre dämparen har blivit rätt mjuk när jag trycker ner den så fjädrar den ett upp och ner ett par gånger (även vid kraftig inbromsning) det är väll ett tecken? och när jag trycker ner vänstra stötdämparen så den börjar gunga börjar de klonka i högra fjäderbenet också?

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Verkar som dåliga dämpare.
Kolla om du hittar begagnade kompletta fjäderben från någon som skrotar en bil, det håller ju inte lika länge men är billigare. Passar ju från E34 också, men dom kan ha mjukare fjädrar (bilen blir lägre) om dom kommer från en bil med mindre motor. Då märker du om det gör skillnad, dessutom är det ju bra att byta båda dämparna, dom borde vara ungefär lika slitna. Annars kan du testa med att montera sänkfjädrar, då sjunker stötdämparen ihop lite och den jobbar i ett nytt läge, där är den troligen inte lika sliten. (på mina var kolvstången sliten bara i körhöjden på någon centimeter stor yta, resten var bra)
Åtgärden beror lite på hur mycket pengar du vill lägga på bilen.

/Mats J
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hallå.

Du har dåliga dämpare, jag har haft samma problem som du.
Jag hittade inga dämpare till min e38 750 så det fick bli till en 740 i stället..fick en kanonsänkning på köpet ..ca 2-3 cm :)

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.