AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.407

Mycket problem med ny 318d. Vad har hänt med BMW?

Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Jag har sedan jag tog körkort för 4 år sedan kört BMW. När det nu var dags att välja ny bil från fabrik var valet självklart. Det blev en BMW 318d -11 men har sedan jag plockade ut den 1/12-10 haft stora problem med elektroniken.

1 lysande airbagslampa efter ett par veckor, besök på BMW
1 service meddelande (röd bild med upphöjd bil) som fick blinkers m.m att sluta fungera. Ordnade sig efter omstart av bilen.
M.m

Nu igår började lampan lysa IGEN och jag börjar bli så in i h*lvetes trött på den här bilen. Valde just BMW för att slippa problemen. Någon som känner igen sig i min situation? Vad ska man göra? Är det någon här som har lyckats reklamerat en bil?

Snälla hjälp mig, vet knappt inte vart jag ska ta vägen och är så trött på det att jag skulle kunna gr bort bilen...

---------
Over and out.
J-
534
J-A
325i T -08
Du är inte ensam. Det är troligen den sk fotrumsmodulen FRM. Har fått FRM bytt en gång på garanti. Diverse displayvarningar och blinkers ur funktion åter igen i vintras när det var kallt. Min teori är att BMWs elektronik är inte anpassad för stora spänningsvariationer (ca 8-15,5 V) som förekommer i svenskt vinterklimat.
BMW menar istället att man måste köra >5 mil per dag för att ladda batteriet....

Normalt har verkstaden max 3 ggr på sig att åtgärda samma fel innan du kan reklamera. Min bil har varit på verkstad 14 ggr varav FRM 3 ggr. Sista gången tyvärr utgången garanti.

Se till att få bilen felfri eller kräv återköp. Dag 1 efter att garantin har gått ut struntar BMW i din bil även om det är återkommande fel.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Sånt som kan hända min vän med en massproducerad modell som är storsäljare. Bilen är ny och man har stora förväntningar på att en BMW ska vara så felfri som möjligt, men saker kan även hända den bäste.

Låter som programvaran i bilen är konstig. Uppdaterades den när du lämnade in den sist?
Om du lämnar in den en andra gång för exakt samma fel och samma fel skulle uppstå en tredje gång så har du rätt att få byta bil med en visst litet avdrag för värdeminskningen för antalet mil du kört osv, men inte riktigt lika stor värdeminskning som vid nytt bilbyte utan bra mycket mindre.

Jag förstår att du blir frustrerad och ledsen men försök behärska dig och lämna in den igen. Skulle samma fel återkomma så vet du vad du har rätt till att göra. Dubbelkolla med konsumentombudet, dem är väldigt hjälpsamma och ger snabba och bra svar.

Lycka till

"Riktiga män kör diesel"
Roffa1
Blomster: Är du redan irriterad, vänta bara tills du upptäcker de första lackbubblorna.
Ofta är det när bilen är alldeles ny, som den här typen av småstrul sker. Detta oavsett vilket märke man köper. Jag har en likadan bil som du har och den köpte jag när den gått ca 2000 mil. Jag har inte haft ett enda fel på bilen, möjligen just därför att jag inte köpte en helt fabriksny bil. Ge BMW chansen att fixa felen ( det kan bli några turer till verkstaden), så är nog chansen rätt stor att du har ett relativt problemfritt bilägande framför dig.
Dum fråga men det har inget att göra med hjulbyte? Jag har för mig att jag för ett antal år sedan fick nån sådan varning som hade att göra med att jag skiftat hjul från originalhjul till eftermarknadshjul och det var någon justering som måste göras i inställningarna.

/Anders
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Ja ni har väl rätt. Blir bara så jäkla less. Man väljer en ny bil för att slippa problemen och en bil i den prisklassen borde inte ha den sortens problem.

Tack J-A ang FRM, ska kolla det med dom nästa gång den lämnas in. Skrev dessutom ett mail till säljchefen där bilen är levererad och hoppas på ett svar... Har bilen som personalbil genom en stor kund för BMW (kom inte på någon annan formulering) så man hoppas på att även det spelar en roll i det som komma skall. Det BORDE inte spela någon roll men man vet ju hur säljare rent generellt är...

Precis som ni säger är det väl 3 gånger bilen ska lämnas in innan en reklamation är möjlig. Får hålla tummarna att de hittar felet snart. En 4 månader gammal bil ska inte råka ut för det här... det kan man tycka iaf...

---------
Over and out.
Nja, det sannolika är väl att det du råkar ut för beror just på att bilen är helt ny. Återigen, det är då den här typen av strul uppstår - om man har otur vill säga. Kvalitet tycker jag handlar om långsiktig kvalitet, t.ex vestakslagrens skick efter 25.000 mil, förmåga att stå emot rost och klara saltslaskiga vägar efter många mil osv. Ett högts pris för bilen är ju inte någon som helst garanti för att bilen ska ha mindre problem än en billigare bil, det kan mycket väl vara tvärtom. Får du bara ordning på den här typen av nybilsstrul, så har du säkert stora möjligheter att kunna använda bilen i många år och många mil, men felfritt kommer det aldrig vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.