AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.164

Nån som provat carspect?

Länk
För bilprovning.

Lite kul är inte detta en bild från en bmw motor?
Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Försökte boka tid på deras hemsida för min Porsche som är +30 år, det gick inte, mailade en fråga, fick till svar att ring vår kundtjänst, satt i telefonkö i 5 minuter, tröttnade. Det blev SBP i alla fall Skall de på allvar konkurrera får de nog höja sin servicegrad rejält.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kommer att regbesiktiga min 550 där i veckan. Dom svarade i telefon strax innan 18 på kvällen. Han som ansvarade för regbesiktningar i Malmö var inte anträffbar men kundtjänsten tog alla uppgifter och 8.20 dagen därpå ringde rätt kille upp mig. Fick en tid en vecka senare. På SBP hade jag behövt vänta till mitten maj om jag inte var villig att köra till Halmstad eller Ljungby. Så långt har jag bara positivt att säga om Carspect...

___
//Ulf
Låter väldigt krångligt att de ska motringa för att man ska kunna boka en tid.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det rörde sig ju inte om en vanlig kontrollbesiktning utan en registreringsbesiktning och stationerna i Malmö är relativt nyöppnade så jag kan köpa denna procedur då jag ringer så pass sent på kvällen.

Med tanke på att allt som ingår i Importproceduren (från köp av bil tills den är körklar) så är en motringning en av de mindre krånliga momenten. I mitt fall så fick jag ju besiktning 2 dagar tidigare och 16 mil närmre så då blir upplevelsen positiv ;)

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I morse var jag och regbesiktigade min 550 på Carspect i Malmö där dom öppnade för 2 månader sedan. Betydligt mindre lokal än de Bilprovningsstationer man har besökt tidigare men det var nytt och fräscht. Dom hade en "bana" där jag tippar att dom kan arbeta med 2-3 bilar samtidigt. När jag var där så var det en polisbuss som precis var färdig och sedan var det bara min bil. Trevligt bemötande och hela proceduren gick ganska fort. Kan helt klart tänka mig att kröa dit igen.

___
//Ulf
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
När det gäller Carspekt så är det väl så att ASB förberedde sig på att få konkurrens genom att i vanlig kapitalistisk anda säga upp folk. Dessa är nu BT på Carspekt istället, då de givetvis vill ha folk med erfarenhet. Rimligtvis borde också då bemötandet vara likadant. :-)

Totalt sett har inte kunderna ökat, därmed ökar inte produktionen heller, och därmed ökar inte heller efterfrågan på BT. Men eftersom företagen inte har samma chefer så har cheferna ökat i antal.
Summan av detta är att kunderna inte är fler, arbetarna är inte fler, men det är fler chefer. Det betyder att den här konkurrenssituationen kommer att rendera högre priser på besiktning ganska snart. Visst är det härligt med privatiseringar? :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom inget av detta du skriver har hänt så får vi väl vänta och se? SBP har inte höjt några priser.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh: det är ju ett möjligt scenario men nu är det ju så att efterfrågan finns. När jag kontaktade SBP för drygt en vecka sedan för att boka en registreringsbesiktning och då gärna i sydvästra Skåne så var den bästa tid dom kunde hitta 21 maj. Genom att kolla av alla stationer i Skåne, Blekinge, Hallan och södra Småland så kunde dom erbjuda 14 april i Ljungby vilket är en resa på 34 mil ToR för mig. Bästa tiden i hela Skåne var 28 april.

Carspect gav mig en tid idag dvs 12 april.

Nu är det ju vanliga kontrollbesiktningar som är den stora massan och där vet jag inte hur väntetiderna är. Man är ju inte heller så beroende av att kunna boka så tidigt som möjligt på samma sätt som vid en registreringsbesiktning.

___
//Ulf
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Programmer:
Jo, men nu är det ju så att Carspect just har kört igång, och ASB sparkade folk i förberedande syfte redan i höstas trots att de fortfarande hade 100 % av marknaden. Sedan var det en del BT som tyckte att de ville ha högre lön eftersom Carspect betalar mer och när inte ASB ville höja lönerna så gick de (inte helt oväntat) också till Carspect.

Så ASB har varit underbemannade ett tag samtidigt som (för närvarande) överbemannade Carspect förbereder sig på att ta över en del av marknaden. Det är inte svårt att se varför Carspect kan ge service tidigare just nu... ;-)
Det kommer att jämna ut sig när marknaden stabiliseras, var så säker.

Lövet:
Jo, det har hänt en hel del. Folk har fått gå från ASB. Om man tittar bara i Kristianstad är det tre, och efter det gick fem till bättre lön hos Carspect. Det ser lika ut lite här och där, på ställen där Carspect tänker etablera sig.
Och det är klart att ASB inte höjer priserna just när konkurrenten ska etablera sig. Men ingen av dem kan hålla priset på den här nivån en längre tid, och Carspect har dessutom redan ett dyrare alternativ - 95 kr extra för drop-in till kontrollbesiktningen för att slippa boka tid.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Måste vara roligt att som bilprovare få möjligheten att byta till en ny arbetsgivare och högre löner.
Har besiktigat 2ggr på Carspect och har fått ett positivt intryck so far.

Johan S
NS 8.29
gO
1.407
gOry
335i Touring
De är ju ett alternativ ifall de kan leverera tider om man har bråttom, annars är jag trogen kund hos Bilprovningen i Rissne, släpper igenom allt!!
MrDaniel
Det verkar som det kostar 345:- hos Carspect och 300:- hos Bilprovningen... varför betala 45 kr mer?
Då väljer jag hellre Bilprovningen och köper en extra öl på krogen.

Är ju inte någon skillnad direkt.
Kankse för att man har bråttom och får tid där.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På Carspect i Malmö tar dom i alla fall 300kr.

___
//Ulf
NeZaN
Jag var där förra veckan och blev lite besviken. Skulle besiktiga X5:an på Drop-in, men fick inte det då dom hade kösystem på drop-in och det var 40st före i kön.

Jag tyckte iaf det Såg ganska oseriöst ut med endast en liten port, en bil i taget medan tre medarbetare bara står och rullar tummarna.

Blev ganska sne då jag försökte ringa dom innan utan att få svar, gick även in på hemsidan där det bara stod Välkommen till Carspect Tyresö eller vad det nu stod. Om det är fullt tidigt på dagen redan kan man väl skriva ut det åtminstone på hemsidan.

Jag kommer nog aldrig gå dit igen, tackar vet jag Bilprovningen.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Jag ska in med min idag. Får se hur det går. Bilprovningen hade tyvär ingen ledig tid.
NeZaN
Mottroz, hur gick det?

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Reg.besiktigade en MC på Carspect nyligen. Det var bara positivt måste jag säga, mycket trevliga samt att jag fick en tid 2mån snabbare än på bilprovningen.
Jesper von Wowern
Tog Porschen på drop-in hos Carpect i Svågertorp imorse, mycket trevlig upplevelse! Snyggt, prydligt och serviceinriktad effektiv personal. Rekommenderas!

/Jesper von Wowern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.