AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
595

Kupéfilterbyte 525 e34 95:a, hjälp?

54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Hej!

Har tidigare bytt kupéfilter på några e34:or, och det har inte vart några problem. Men idag skulle jag byta på brorsans 525:a som är en 95:a och har den "stora" ac:en. Det ser ju nästan ut som vanligt, men den där gaveln man tar bort på t.ex en 93:a skiljer sig från denna. Bakom gaveln på 525:an sitter filtret förstås, men också en lång kretskortsharang som är nästan omöjlig att få ur, än värre att stoppa in igen! (den sitter alltså fast i gaveln) Är det någon som gjort detta tidigare och har ngt bra tips?

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Gjorde detta på min 525:a -95 i början på året. Jag hoppas att jag får med alla steg i min korta beskrivning nedan.

* Bort med handskfacket.
* Bort med klädseln på höger sida av kardantunneln under instrumentpanelen.
* Lossa elektronikenheten mellan torpedväggen och värmeanläggningen och flytta den åt sidan. Jag tror att kablarna inte behöver lossas.
* Lossa kontakten på elektroniken som sitter i locket till filtret.
* Ta ut elektroniken som sitter i locket till filtret. Om jag mins rätt så blev det fel att ta ut den via det utrymme som såg bra ut, den kom snett och fastnade. Tror att den skulle dras ut och vikas lite mot torpedväggen. När det blev rätt gled den ut och sedan tillbaka utan motstånd.
* Ta bort locket till filtret.
* Sätt ihop i omvänd ordning.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.