|
|
|
|---|---|
| Har kört 2009 A4 Avant 1.8 TFSI 160 hk och den motorn var en pärla (men törstig). Så starkare motor känns bilen nästan övermotoriserad. Är skillnaden stor jmf med 2.0 TFSI 180/211 hk och 2.0 TDI 170 hk? Modell som avses är ffa A5 cab. | |
|
Jag har inte kört 1.8TFSI 160hk men de andra har jag kört en hel del. Skillnaden mellan 2.0TFSI 180hk och 211 hk är väldigt stor. 211hk är avsevärt mycket piggare på alla varvtal. 2.0TDI 170 är även den är kalasfin motor. Bra bottendrag och ganska varvvillig för att vara en diesel. Om det är till en A5 cab det avser skulle jag tveklöst sikta på 2.0TFSI 211 hk och helst med Quattro. Hade det varit en A4 Avant t ex skulle jag nog gått på TDI 170. Även den så klart med Quattro. |
|
|
Håller med Amil. 2.0TFSI quattro med 211hk är riktigt revlig. Jag lånade en cab med s-tronic förra helgen, dessutom var bilen väldigt tyst och kändes kul att köra. Ett måste är just quattro för körkänslans skull. Kan varmt rekommenderas. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Tack för tipsen. Quattro är sannolikt uteslutet. Ngn som kört både 160 hk o 211 hk TFSI? | |
| Varför är Quattro uteslutet? | |
|
Diesel i en cab känns helt fel främst pga motorljudet. Tanken md diesel är låga driftkostnader, och hur långt/år kör man igentligen med en cab? 211hk är säkert roligast av dom andra alternativen. Mvh MArin |
|
|
Jämför både med och utan quattro. Du kommer märka en stor skillnad i köregenskaper även på sommarväg. Tänk även på andrahandsvärdet. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag har kört A5 cab med 211 hk 2wd och den var inte så kul. Fin motor i sig men alldeles för mycket osofistikerat framhjulsryck och drag i rattkänslan av den starka motorn. Skulle föredra antingen 211hk+quattro eller mindre motor om du skall ha 2wd. Den steglösa Multitroniclådan som bara finns som automatval till 2wd är rätt tråkig dock. Kanske att 180hk 2wd manuell kan vara nåt? (om inte budgeten tilllåter 211 hk+quattro+ S-tronic förstås) |
|
|
Återigen tack för synpunkterna. Ser ingen vits med Q, bara dyrare, tyngre och långsammare (toppfart). Diesel är tveksamt om det lönar sig, dessutom är 4-cyl dieselmotorer sällan särskilt roliga. Men det kan finns bra 4-cyl dieselmotorer - 170 hk kanske är en sådan. Baserat på vad ollen skriver så framstår instegsmodellen 1.8 TFSI 160 hk som det förnuftiga alternativet. 2.0 TFSI 180 hk man finns ej till cab. |
|
|
Då utgår jag ifrån att du inte kört och jämfört en Quattro. Skillnaden med och utan Quattro är riktigt stor. Men jag kan förstå om det rent ekonomiskt är ett hinder då du tvingas upp på 2.0TFSI 211hk och det är stor prisskillnad om du utgår från en 1.8TFSI. Ska du ha den bästa och trevligaste körmaskinen så är Quattro ett måste. Ska du bara ha bilen att glida runt med för den är snygg funkar ju vilket alternativ som helst. Det viktiga är ju trots allt är du själv blir nöjd. Men igen, har du råd föreslår jag att du bör köra bägge alternativen och jämföra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.