AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
11.864

3,0 csi tänder ej

Sida 2 av 2
Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Bra Micke att du är på rätt väg nu. (halva inne? *Skratt*)

Jag är säker att jag pratar för mig själv och även Per L (som jag lärt mig mycket av)

Tillfredsställelsen att kunna hjälpa andra, är just detta forums syfte.

Viljan att dela av sig av erfarenheter är en viktigt del för att hålla intresset vid liv för "gammelbilar".

Mvh
Stefan, Västerås
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Tjenare spillolja, får se i påsk om hela kan slinka in (ha ha).

Har haft igång henne idag och ställt tändningen och när hon är kall så går den riktigt bra.

När bilen är varm och tändningen står rätt så svajar tomgången lite upp och ner.

Känns lite som en tempgivare?

Höjer jag tomgången till 1000 varv så går hon absolut bättre.
Tomgången skall väl vara runt 900 varv.

Japp, tur det finns expertpanel som Per L och Spillolja och mfl.

Glad påsk

MVH Micke
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I de tyska papperen du fick av mig finns en felbeskrivning av orolig tomgång, driftsvarm (sid 13-60/9).

Det kan kanske vara något att börja med!

Per L
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Absolut, kollar direkt
Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Skorpionen (känns lite krystat tilltala någon så..."skratt" har du annat alias?

Det med den svajande tomgången vore jag också intresserad av att vet hur den uppstår.

Jag hade liknande fenomen ibland förra året. Det var så att ibland kunde tomgången självsvänga med ca 0.5 Hz (typ varannan sekund svängde varvtalet mellan 700-1100 rpm.
Det räckte med att man petade på gaspedalen lite så hittade systemet igen tomgångsvarvtalet.

Hittills i år har detta inte hänt. Dock så har tomgångsvarvtalet ökat något efter vinterns isärplockande...... Tomgång ligger nu på 1000rpm. Inte säker vad som hänt, men motorn drar nu avsevärt bättre på höga varv så jag får leva med det :-)

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Spillolja... kryst på ,bara se till så du är på rätt plats när du gör det! ha ha!

Per L... sidan 13-60/9 avhjälpte mitt problem och nu går den på 900 rpm konstant.

Provade bilen en kortare tur och den drar iväg duktigt.
Ska nu fixa med det sista inför sommarn och sen besiktning.
Efter det blir det en redig runda så hon får sträcka ut lite efter alla år på museum.

Ha det

Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Bra jobbat "MICKE" !!

Se nu till att få ordning på kärran så att den går prickfritt genom besiktningen, så kanske vi ses på någon bilträff framöver i sommar.

Lycka till

Stefan, Västerås

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Spillolja.. hade varit kul om det kom en del e9 or som vi kan beundra på någon träff.

Spillolja..
Tomgång ( luftskruven) hjälpte min bil att bli av med den svajiga tomgången.
Det är väl lite så med dom här klenoderna att dom går lite olika vargång man kör med dem.

Ha det
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jahapp, då var besiktningen klar och det blev 1 st 2 på handbromsen ej tog tillräckligt på höger.

Har faktiskt missat den delen att kolla så dom tog jämnt.
På det i helgen och återbesiktiga nästa vecka.

3,8 i avgasvärden är riktigt bra sa dom på SBP och en hel del beröm för skicket.

MvH Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.