|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nya tändkablar ,stift, kondensator,brytare,fördelarlock men vill inte än då. Gnista finns, soppa går fram men tänder inte! Säkringar är hela. Brytarspetsar, vilket avstånd? Kan man behöva ställa tändningen? Andra tips är välkommna! | |
|
Om jag inte är alldeles ute och cyklar har du ett D-jetronic insprutningssystem på din bil. Dvs du har inte en luftmängdmätare. Dessa system var inte riktigt så pålitliga så BOSCH satte redan 1976 dit en luftmängdmätare och kallade systemet för L-jetronic. Då blev insprutningen mycket bättre. Om du söker på nätet så hittar du rätt mycket material som du har nytta av vid din felsökning. Tex Länk Länk Länk Länk Det tråkiga med dessa gamla insprutningssystem är att man i stort sett måste lära sig själv hur dom fungerar för redan för 10 år sedan lade en auktoriserad BOSCH-verkstad pannan i djupa bekymmersamma veck när jag ville ha hjälp. Dom hade redan då för länge sedan gjort sig av med det material som dom behövde för att kunna felsöka mitt L-jetronicsystem. Om du använder informationen med förnuft kan du hämta information från även andra bilars D-jetronicsystem då mycket brukar vara lika (tex komponenter, kopplingsscheman och givares motstånd) Till insprutningssystemet på min 3.0S (från en 528i -77 L-jetronic) använder jag tex felsökningsbeskrivningen från VW Typ 2, Alfa Romeo, Fiat X1-9 och till och med Rover fast Rovers system är från Lucas (Lucas gjorde en kopia av BOSCH) Brytarspetsarna ställer du in precis som på vilken annan bil som helst med brytarspetsar. På din bil skall avståndet vara 0,35-0,4 mm. Och ja, du skall förstås ställ in tändpunkten med stroboskoplampa (fast det går rätt bra med ett tunt papper också (tex toalettpapper eller silkespapper). Den skall stå på ÖD (med silkespappersmetoden) eller 22 grader före ÖD vid 1700 rpm (med stroboskoplampa) Per L |
|
|
Tack Per L. Kan berätta att bilen startar med startgas och då går den fint ett tag. När gasen är förverkad så får man kämpa med blyfoten för att hålla igång motorn, för tomgång klarar den inte att gå på. Brorsan och jag är ganska överens att det är bränslerelaterat. Men var är det fel? Ioch med att motorn inte går på tomgång så kan jag inte ställa tändningen än med lampa. Har du några tankar kring det här Per L. MvH Micke |
|
|
kollat soppatrycket? ///Jörgen |
|
|
Jag har aldrig jobbat med ett D-jetronicsystem men med allmänna felsökningsfunderingar och länkarna du fick av mig skulle jag börja så här: 1. Kolla vilket bränsletryck du har 2. Kolla så att insprutningssystemet får ström. Det sitter säkert ett huvudrelä som måste fungera 3. Skruva bort, skrapa rent och sätta dit alla jordpunkter i systemet. Aldrig så lite oxid kan slå ut hela systemet 4. Dra isär och tryck ihop alla kontakter som finns i systemet (för att ta bort oxid). Tex till alla reläer och andra komponenter, insprutare, temperaturgivare, elektronikbox etc 5. Kolla om trottelkontakten fungerar som den skall och att den är rätt inställd 6. Kolla om insprutningsventilerna öppnar. Du kan säkert höra att dom tickar med ett stetoskop eller en skruvmejsel du håller mot örat och ventilerna 7. Kolla om temperaturgivarna är riktiga. Du borde åtminstone ha en lufttemperstur- och en vattentemperaturgivare. Det finns tabeller över vilka motstånd dom skall ge vid olika temperaturer De här länkarna kan också vara användbara Länk Länk Länk Sedan kan du ju söka själv. Söker du på Google på D-jetronic får du ca 360.000 träffar. Per L |
|
|
Kan du tyska så kan jag scanna in och skicka till dig de delar av original BMW verkstadshandbok som handlar om insprutningssystemet. Per L |
|
|
Hej Per L. Kallstartventilen kan vara ett problem för bränsleslangen som går upp dit är snustorr. Kan ju vara själva kabeln som sitter på ventilen som är skadad. Kollar vidare imorgon och beställer en ny kallstartventil. Vill du scanna det till mig så är jag mycket tacksam! Med hjälp av brorsan så kan vi nog tyda det hela. Skickar powerpost till dig Per L. Jorgen.... har inte kollat soppatrycket än men skall se om jag kan låna en mätare av en meck jag känner. |
|
|
Per, inte för att vara petig men ska inte M30 ha 0,25 i brytaravstånd medan M10 ska ha 0,4? Bilen går ganska bra iaf tror jag. Mvh Jonas b. |
|
|
Det funkar säkert bra med 0,25 också men i original BMW verkstadshandbok till E3 (både svenska och tyska) samt tidiga E24 (630CS) står det att brytarspetsavståndet skall vara 0,35-0,4 mm. Per L |
|
|
Hej skorpionen! Den "elektriska" kallstartventilen skall normalt inte öppna förrän vid ganska låg yttertemp (runt +5 grader vill jag minnas) Något som skulle kunna ge samma sympton som beskrivet med avsaknad av tomgång är om den "termomekaniska" kalluftventilen kärvat fast i stängt läge. Inte helt ovanligt att den ventilen krånglar, gissningsvis pga ålder. |
|
|
Sant Spillolja, men då borde motorn "gå bra" om man gasar litet i stället. Det enda denna ventil gör är ju att släppa in mer luft i motorn när den är kall och går på tomgång. Och samma effekt fås om man gasar litet! Eller tänker jag fel? På min bil skippade jag denna original kallstartventil efter ett tag och satte i stället in en senare variant som fungerar mycket bättre. Samtidigt flyttade jag upp temperaturgivarna (2 st) i temostathuset. Per L |
|
|
Har idag dragit ur alla kontakter o kollat om det har oxiderat och särskilt på kallstartreläet hade en del oxid. Soppatrycket var på 1,5 bar efter bränslefiltret i motorrummet. Kollade också trycket i slangen som går upp till kallstartventilen och där var noll tryck. Bränsletrycksregulatorn ligger nära tillhands att bytas ut. |
|
| Slangen som kommer från bränsletrycksregulatorn var det noll tryck i,som sen går upp till kallstartventilen, mest så det inte tolkas fel. | |
|
Då har du nog kommit en bra bit på väg att hitta felet för i slangen till kallstartventilen skall det vara tryck när startmotorn går eller när motorn går. På en D-jetronic vet jag inte hur det är men på en L-jetronic finns det en säkerhetsfunktion som ser till att bränslepumpen inte går när motorn står still med tändningen på (för att inte bränslepumpen skall gå om man tex krockar och motorn stannar och bränsleslangen är avsliten) Per L |
|
|
Systemtrycket (till spridarna) skall vara 2 - 2.2 bar på D-Jet. Skorpionen, har du fått tag på den 28 sidors manualen via internet där det står "EFI-D and EFI-L" på föstasidan? Den beskriver på ett enkelt och bra sätt hur dessa båda EFI-system fungerar. Jag har den som PDF (3.2MB) annars. |
|
|
Här hittar du "EFI-D and EFI-L" Länk Per L |
|
|
Precis den manualen som Per L länkat till menade jag. D-JET kallas ju skämtsamt ibland också för Dinosaur-JET. Eftersom det är ganska dyra och sällsynta delar (inkl. bränsletryckregulatorn) så skulle jag även kolla upp först hur mycket tryck/flöde bränslepumpen klarar av att leverera. Skorpionen, när du inte får tryck på spridarsidan, får du flöde på returledningen tillbaka till tanken isåfall? Det finns tex två bränslefilter före pumpen som kan vara igensatta. |
|
|
Per L... tackar för EFI-D och EFI-L manualen det är guld värd. Spillolja, kollade faktiskt inte returledningen (SATAN) får väl låna tryckmätaren igen av mecken. Två filter innan pumpen? sitter ett i tanken? Tyckte också att 1,5 var lite väl lågt, skall kolla upp filterna i sådana fall. Har faktiskt beställt en bränsletryckregulator och den skulle kosta 520:- men då har jag fått 20% rabatt. Kommer från Tyskland så jag får räkna med 3-5 dagars väntan. Arbetet fortskrider i veckan så smått. |
|
|
Du behöver inte ha tryckmätaren för att kolla om du har ett flöde i returledningen! Lossa returledningen där den går in i bensintanken och kolla om du har ett rejält flöde ner i en behållare (oljedunk, flaska etc) när bensinpumpen går. I returledningen skall det inte finnas något tryck. Fast "pluggar" du ledningen mot tex en tryckmätare får du förstås ett tryck i ledningen. Men när du kör motorn skall överflödig bensin som pumpen pumpar fram till motorn men som motorn inte gör av med strömma tillbaks till tanken. Per L |
|
|
Skorpionen, måste också fråga om motorn tidigare varit fungerande med samma inkopplingar av bränsleslangar/tryckregulator? När jag kollade tidigare inlägg såg jag att du skrev: "Soppatrycket var på 1,5 bar efter bränslefiltret i motorrummet. Kollade också trycket i slangen som går upp till kallstartventilen och där var noll tryck" Dessa två ställen du mätte på skall sitta på samma bränslerör/fördelning och därmed vara lika! |
|
|
Spillolja.. det har du helt rätt i att trycket skall vara lika på dom två ställena. Mitt misstag var att jag kopplat fel på två av bränsleslangarna. Bränsleslangen som jag satt på kallstartventilen skulle ha suttit på returen på bränsletryckregulatorn. Med andra ord har jag pumpat upp soppa ända upp till regulatorn och sen ner till tanken igen via returen. När jag demonterade slangarna i höstas så ritade jag upp hur det skulle sitta men någonstans har det blivit fel. Hur som helst har jag startat bilen och den går fint. Tomgången är lite svajig men då har jag inte ställt tändningen än. Tack för hjälpen MvH Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.