|
|
|
|---|---|
|
Tjena tjena, äger nu en otroligt fin rost/bekymmers fri golf 3a vr6. Men älskar e30 karossen. Så min fråga är, har hittat en rost fri full m-paket utrustad e30 som gått mellan 20-24 000 mil, lacken är spegelblank och otroligt fint skick. Det är en 325 motor i den vilket jag vill ha, och är en 87a. Så min fråga är, är det ett idiotiskt köp? behöver en pålitlig pendlar bil fram och tbx till skolan, och kör inte som en idiot (bensinen är dyr ;) ) Läste begagnat guiden, och när man läser den låter det ju som man verkligen inte ska köpa en e30. Men sen vet jag flera som kör som fan och deras håller i ur och skur. Så skulle behöva lite tips osv, är väldigt pedant och vill ha bra grejer så vill som sagt inte byta ner mig allt för mycket. Är ny på forumet, så ha lite överseende med det :) | |
|
Jag hade behållt VR6 för den går sjukt mycket bättre och är garanterat roligare att köra. Och är den dessutom så bra skick som du säger så hade det verkligen gjort ont att byta till den E30 du kollat på. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jo sant, men det tråkiga är att den feta jävla notan på kedjebyten kommer ju i framtiden, och nu är kedjorna/ glidskenor så fina så. Pluss att bakhjulsdrivet lockar. Fan är helt kluven hur fan jag ska göra |
|
|
Bästa du kan göra är ju att åka och kolla på den för att klämma & känna samt provköra den. Du skriver att den är i otroligt fint skick samt den motor du vill ha, så varför tveka? Om du är osäker på E30'n så köp den inte, om du däremot är tvärsäker på att du verkligen vill ha den så köp den. Risken med att köpa en bil då du är lite osäker blir att du kanske kommer ångra dig efteråt, eller så kommer du bara bli mer säker på att du valt rätt. Det är alltid en chansning... Mitt råd är att tänka igenom noga vad du vill ha bilen till samt ställ den emot den du har, vilken kommer du få mest glädje av? Jag personligen skulle hellre velat köra omkring i en BMW då jag inte gillar golf. Det är ju ändå något speciellt med BMW... ;) |
|
|
Jo asså, jag älskar puts, kan riva ner allt lacka om smälla upp det igen, bara för det ska va snyggt. Polerar i veckor om det behövs för bilen ska va i topp skick. Och en e30 med 325 motor bra puts uppgraderad lite här och där, fina fälgar? det går inte säga nej till! ;) Och att den är bakhjulsdriven och har lite motor är ju bara extra bra. Men min vr6a, putsen är riktigt bra, den går som fan. lätt att få bra ljud i bilen. Mindre bra, framhjulsdriven, cupe, och den otroligt dyra bytet av kamkedjor som kommer komma, ioförsig om ett bra tag, men ändå. Och den går ner i pris, pga alla som kör sönder dom, drar ner värdet på dom som är fina! Och en e30 med bra puts lär bara bli mer och mer eftertraktad, speciellt med den motorn med. Men är bara så rädd, för alla snackar om att den motorn verkar så dålig och kopplingen kan göra så motorn kokar osv? |
|
| väldigt nyfiken på hur kopplingen skulle kunna göra så motorn kokar utveckla? ^^ | |
| hade förövrigt inte bytt från vr6 till e30 även fast de är rolig bil | |
Roffa1 |
Jag skulle aldrig bytt ned mig till en 24 år gammal E30 med 47 styck tidigare ägare. Skojar du med oss? Skulle bytet varit det minsta intressant, så borde det varit den faceliftade 88:an, den gamla 87:an ser allt för omodern ut. |
| förresten tänk på vad mycke säkerhet du byter bort från vr6an abs osv | |
|
jag hade gärna bytt upp mej till en e30, dock inte som pålitlig pendlarbil utan som entusiast/samlarbil. håller även med roffa1 om att 88-> med fullt m-tech II paket känns mycket modernare. |
|
Jesper von Wowern |
Folkvagn till Bimmer är aldrig nerbyte... /Jesper von Wowern |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.