AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.080

Lite frågor om 328i

Ja då var men en stolt ägare till en 328i:)
Tänkte höra me er om lite funderingar jag har;

1. Vad innebär egentligen M-sport? Jag ska ha M-sport paketet, skulle vilja veta lite mer exakt vad det innehåller egentligen.

2.Någon som har erfarenhet utav Itsfun trimchipp?

3.Har ju M52 motorn, det ska väl vara den som jag fattat det som som har
”The BMW Nikasil issue”
Dvs. att motorn inte vill ha bränsle med hög svavelhalt, men hur är det då med våran svenska 98 oktan? Den har inge högre svavelhalt än 95 eller?..

4. Någon som vet om allt passar utan strul om man skulle sätta dit en bromsdiff från M3 tillsammans med drivaxlarna från densamma?

5. Den varnar för att spolarvätskenivån ska vara låg, men det är den inte..
Ett vanligt fel eller?

6. Någon som har testat fjäderbensstag fram/bak? Blir det någon större skillnad om man skulle skaffa det till både fram och bak? (Kommer att bli en del bankörning)

7. Då jag har haft en framhjulsdriven Volvo förut så undrar jag vad jag ska ha för lufttryck nu, har läst runt lite men folk säger olika..
Jag har 225/40 på 18 tum, skulle det funka bra med 2,5 fram och 2,7 bak?
(Är inte sådana original, därför gäller inte det som står vid dörren..)

Mvh Jimmy
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
rengör spolarvätskegivaren och kolla om den inte sitter uppochner först.
om den fortfarande varnar så är den sönder.

BMW ownz
Sm
95
Smeagoll
BMW 523I -e39 Sedan -97
BMW 316I -e30 Touring -92
BMW 320I -e30 Touring -89
1: var på min 320im touring e36 -99

M-Spak
M-Ratt
M-Spoiler fram
M-Defuser bak
M-Sidokjolar
M-Stolar
M-Handbroms spak
M-Emblem i intrument
M-Emblem på baklucka

2: sitter chip från tuningchip i min 523i funkar prima (rekommenderar)

3: inget jag hör om endast 99 uppåt har m52 helt i alu

4: vet ej

5:nivågivaren i tanken kolla kablarna kontaktstycket

-:¤Robban¤:-
Sm
95
Smeagoll
BMW 523I -e39 Sedan -97
BMW 316I -e30 Touring -92
BMW 320I -e30 Touring -89
Länk

-:¤Robban¤:-
Ok jag tar och kollar spolarvätskegivaren imorn:)
6. Det hjälper bra. Har själv både fram och bak, men kör även med dubbla fjädrar bak.

7. De däcken rekomenderar jag 3 kilo, för annars blir de för varma mitt på och du kommer bränna upp dem i mitten.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jag hittade nu (gällande fråga 3) att ju lägre oktan desto högre svavelhalt, så det ska vara lugnt att tanka 98:) Länk

Men är det inte så att om man har för högt däcktryck så slits däcket i mitten?..
Är nästan bergis på att det är så på gamla "ballongdäck" iallafall..
Kanske en helt annan sak på lågprofil?
Men tycker 3 bar låter väldigt högt..
När jag gick i skolan (fordon) så var vi tvungna att ha däcket i en däcksbur ifall det skulle i mer än 3 bar..
hmm föressten, är det exakt samma chipp dessa 2 ställen har eller?

Länk
Länk
Ang däcks trycket:
På gamla så kallat ballong däcken vart det så med för mycket tryck. De blev runda så att säga.

På breda däck krävs det högre för annars slits de på mitten.

Tex om du endast kör med 2,4 kilo, så pga bredden och profilen:
Har du så lite luft blir däcket så att säga sladdrigt i mitten och går varmt och slits därför upp på mitten. Därför ska du köra med 2,9-3,1 kilo, så kan jag mer eller mindre garantera jämnt slitage förutsatt bra hjulinställning osv.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Om du lägger märke till det på tex nyare Merzor, Bmw, Volvo osv med äldre folk i som har denna däcks typ som original, när du står bakom dem vid rödljus, så på många av dem är däcken mer eller mindre blanka i mitten och mönster ute vid kanterna. Många utav de äldre resonerar som OOhhhh hjälp inte kan det väl vara 3 kilo också kör de med 2,2-2,4 kilo bara också äts deras däck upp.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Hehe ok jo får väl lita på dig då;)
Men då behöver man inte höja trycket något mer vid bankörning då, som man annars ska göra med ballongdäck?
Kan inte svara dig 100% där.

Där jag mest lagt märke till ändring är på strippen, där de släppt ut luft innan race.

Om vissa laddar i ännu mer vid drifting eller så är säkert inte omöjligt för det ska släppa lite lättare :)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Dubbla fjädrar ??? berätta mer nu clintan :)
Sir Anton: Har kraftigt tyskstuk (fälgarna sticker ut c:a 2-2,5 cm utanför skärmkanten) och den vart för mjuk bak med enbart sänkningsfjädrarna (coilover setet). Ville endå behålla det stuket jag har utan att behöva hissa upp henne i skyn. Så jag har monterat Merzedes 190 fjädrar inuti Bmw fjädrarna. Det vart ungefär 5 mm över, så de sitter som gjutna där innanför :). Kanon nöjd med bilen och väghållning. Precis som jag vill ha det. Hård och endå fjädring som fungerar.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tänkte bara slänga in en till fråga här o se om man får svar:)
Fick ett 325 insug för en hundring av en kompis..
Men den var skitig! Så även inuti..
Så jag får ta och försöka blåsa rent den inuti med lufttryck så gott jag kan..
Men saken är den att den har någon slags fet yta inuti,
och nästan lite flytande oljeaktig vätska i sig.. (Inte mycket precis, men ändå)

Så det kommer ju inte precis att bli helt rent bara jag blåser igenom det, så finns det någon som har något tips på rengöring?:)
Eller gör det inget om det är en fet yta inuti?

Sen en sak till; stereon stänger av sig så fort som jag höjer volymen lite,
eller som basen kommer igång i låten.. Någon idé på vad det kan vara?
(Stereon är det inte, har testat 2)
Ang ditt insug gör det inget så om du har lite fet yta invändigt. Kommer du nog inte ifrån.

Känns det bättre för dig kan du väl ta och hälla i avfettning i det och låta det ligga där ett tag och sedan skölja rent det så gott det går.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
sterion dör för du har inte tillräckligt med kräm till den. skadad kabel eller dålig kontakt.

BMW ownz
Ok tja vet inte om ja vill ha i vatten, kan nog bli svårt att få ut allt sen..
Jo de va det jag misstänkte, tur att man känner en elektriker,
han får ta o mäta o greja lite tror jag..:P

Tack för svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.