|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skrev här i slutet på juli i somras, för att få lite hjälp angående mitt 530-köp, tackar för det! Slog till på en 530i nerifrån Skåne, väldigt välbehållen och med bra historik osv. Och jag måste säga att jag är grymt nöjd med detta köp, älskar bilen och komforten! Har dock nu på sistone stött på ett flertal elfel som jag tänkte presentera och kolla ifall nån haft liknande problem. Skriver upp allt som hänt så blir det lättare att analysera. *Problem 1. I början på vintern, under körning helt utan förvarning: Displayen släcks ner i 4-5 sek, och samtidigt plingar det till och farthållaren går ur (står på displayen att den inte funkar längre), antisladd och antispinn går ur, och även ABS-bromsarna slutar fungera (allt detta står även på skärmen). Plus att det står att däcktrycket i däcken är för litet. Hela denna prosidur händer ca 10 gånger minst under vintern under körning men även gärna när man startar bilen kalla mornar så hände det även ofta då. -Problemlösningen för detta har jag märkt är att stanna bilen, stänga av den och vänta tills allt på instrumentpanelen är släckt och sedan starta den igen och spinna iväg lite lätt från vägkanten, då går det över, alla felmeddelanden försvinner! Haha. *Problem 2. Flera kalla mornar när jag startar bilen så är det lite stret i den, batteri-ikonen lyser på displayen och startmotorn går segt. Batteriet laddar ur sig själv? *Problem 3: Detta hände för ca 1 vecka sedan och är det största problemet: Var ute och körde och helt plötsligt slocknar displayen (och den vaknar inte upp som den brukar), och så börjar den varna om allt möjligt, hastighetsmätare och varvräknaren går ner i bottenläge och all belysning blir svagare. Meddelandena var: Farthållare, lufttryck, Restraint system failure, att rutorna inte kunde hissas ned, ABS, antispinn&antisladd. Därefter stannar jag vid vägkanten och stänger av den, när jag sedan ska starta den igen (hoppas på att alla meddelanden är borta) så är den strömlös (!?) det klickar bara när jag vrider på nyckeln, så jag väntar ca 5 min och då går den att starta men startmotorn går väldigt tungt. När jag får igång den så varvar jag lite och då börjar all belysning inkl displayen att lysa normalt och jag börjar åka iväg. Alla fel försvinner men "Restraint system failure" återstår än idag. Det plingar till och varnar på displayen varje gång jag startar bilen och så lyser bältesvarnaren och airbagvarnaren på instrumentpanelen. Mina teorier är att den måste få nåt spänningsfall eller liknande hipp som happ? Tvivlar på att det är sätes-mattan eller liknande som jag även läst om. För mig känns det som att det skulle vara nåt med batteriet / pluskabeln / jordningen. Har även lagt märke till att bilens dator eller vad det är kan surra även 2 timmar efter att man stängt av den (blir dock tyst efter ett tag men den kanske surrar igen efter en stund?), står den och tjuvdrar ström tro? Laddade batteriet förra helgen men inget gott kom ur det... Problem 1 uppkom alltså först i December och efter det har det bara fortsatt, innan dess har bilen fungerat felfritt! Vore extremt tacksam om någon ville dela med sig av sina egna erfarenheter kring detta, vill inte gärna traska in på BMW och så säger dom att jag måste byta ut hela airbagstyrningen för 10 papp utan att det är det felet... Tack på förhand & Trevlig helg! MVH eckeey | |
| Låter som problem med spänningsförsörjningen kolla batteripoler jordkabeln, Pluspolen karossgenomförning (e60/e61) | |
|
Tackar för snabba svar! Ska mäta dessa saker! :) Men om det vore fel på generatorn/batteriet, varför skulle spänningen störta så drastiskt helt plötsligt? Ligger i 100 på farthållaren också kopplas det bara ur, (har lagt märke till att det inte uppstår vid gupp eller så, bör inte vara glapp-relaterat) När man startar den kalla mornar kan jag förstå ett visst spänningsfall om generatorn laddar dåligt men vrf uppkommer det när man ligger på ett stadigt varvtal? Och detta "Restraint system failure" det går inte bort, kommer dom bara kunna släcka ner meddelandet på verkstad eller måste dom byta ut hela airbagsystemet för att vara på den säkra sidan eller kan dom se att det hela är intakt? Slutligen: Fungerar airbagsen trots detta felmeddelande? Alltså, att det är ett falskt felmeddelande. Borde ju vara så eftersom det inte är nåt fel på dom egentligen. MVH eckeey |
|
| Kanske behöver precissera mig lite: Kolla först astt jordkabeln är ordentligt fäst i karossen bakom batteriet sen att den sitter ordentligt fast på batteriet. Sedan kolla pluskabeln på batteriet att den sitterfast. På pluskabeln finns även två andra kabelskor kolla dessa. Sedan kabelgenomföringen under bagagegolvet (finns bilar där kabeln ärgar där) sedan under bilen där pluskabeln kommer ut. Skulle gissa att du har felen på någon av dessa platser alternativt någon säkring i säkringshållaren som e glapp. | |
|
Du har köpt en skit bil :-) BMW 5 serie är en gubb bil-------------- |
|
|
Erik Thörn: Tack så mycket för tipsen, ska kolla upp det imorgon! :) Har du nån koll på om airbagsen fortfarande fungerar trots detta felmeddelande? redpower: Intelligent inlägg, det är en bra och robust bil som trycker på rätt skapligt med sina 231hk. Duger fint för mig än så länge! :) Sen borde den ju passa dig utmärkt i sådana fall! ;) |
|
| redpower) Du kan väl hålla dej till din trampbil istället för att snacka skit på denna sidan!!! | |
| redpower.....har du druckit?? Dåligt skrivet.....M5 vs M3.............M5 fuckin win. | |
|
redpower: Jag håller med dig att 5an är en gubbbil och en mycket bra sådan. Jag är 75+ och trivs mycket bra med min bil, fina vägegenskaper och skapligt ax. Det är inte bara ungdomar som kan köra bil. |
|
| Nej den fungerar inte om lampan varnar den måste släckas av bmw. Men oftast är den en felkod på underspänning bara | |
Roffa1 |
Precis som flera redan har nämnt så är batteriet kaputt, om jag förstått saken rätt så har väl batteriet laddat ut helt flertalet gånger under vintern? detta medför att batteriet sulfaterar eller i värsta fall fryser sönder. När du sedan laddar upp batteriet med en extern laddare så kan det ej ta emot full laddkapacitet p.g.a att plattorna är kraftigt sulfaterade. Och eftersom batteriet ej är tillräckligt uppladdat så får du "blinkande julgransbelysning" i instrumentet. Byt till ett nytt batteri med exakt samma värden, så kommer bilen sedan att fungera utmärkt. Har du IBS på bilen så kan du ej sätta dit ett annat batteri med fel värden, iså fall bör du lämna in bilen för programmering av nytt batteri. |
|
Hade liknande problem med min e39. Men det problemet jag hade var att belysningen lysta lite när han själv ville o då visade det sig att det hade tryckt in vatten under vintern in i ljusmodulen.. Det var bara att plocka isär och lägga på elementet. Kanske inte är likadant på e60 men det är ju värt att kolla :) Och sen kolla batteriet o alla Säkringar såklart |
|
| Har varit ute och mätt nu, 12.3V över batteriet och 14.8V volt med motorn på tomgång. Dessa värden är väl helt normala? | |
Roffa1 |
12,3 volts vilospänning indikerar att batteriet har mindre än hälften av dess kapacitet. (ca 35% laddning) Vilospänningen bör vara 12,8 - 13 volt. (efter en timmas vila) |
Roffa1 |
Har din bil IBS så går det ej att mäta vilospänningen innan bilen vaknar ur sleep mode. Mät för säkerhets skull batteriet urkopplat. |
|
Byt batteri! Absolut om du har originalbatteriet kvar fortfarande. E60 kräver mycket ström till alla funktioner och är känslig för låg spänning. Vid låg batterispänning så släcks vissa funktioner ner som tex bildskärmen. Jag hade själv några smärre konstigheter i vintras på min bil som förvann totalt med nytt batteri. Ändå så startade bilen alltid även om det hördes att den gick segt ibland. |
|
| Okej tackar för alla svar! Blir till att beställa nytt batteri då! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.