|
|
|
|---|---|
|
Satte på sommardäcken för någon vecka sedan och upptäckte då att det vibrerade i ratten kring 80-90km/h. Däcken är nya och fälgarna raka och balanserade. Tror jag har bänt i varje led i framvagnen samt dämpare och fjäderbenslagring utan något resultat. Inget glapp vad jag kan hitta någonstans. Funderar på att bara byta allt. Stag, dämpare, lager. Är det någon som har någon erfarenhet av stag satserna på ebay? // Thomas | |
|
Har du provat att balansera dom igen hos proffs!. Lider med dig..har haft mycket strul med vibrationer, typikst bmw fenomen har jag hört. Lycka till! |
|
|
tommyv6: balanserade dom själv häromveckan och alla däcken är "nollade". Falsterbo: talar du av egen erfarenhet? //Thomas |
|
|
Ville bara säga att min vibrerar inget... Kan vara miltalen eller, ???????????? |
|
|
Kör däcken i en maskin som mäter vägkraftsvariation. Man kan ju ha nollbalanserade däck men det hjälper inte om det t.e.x. är ovalt. |
|
|
Ska förtydliga mig lite. I höstas när jag bytte till vinterdäck hade jag inga vibrationer på sommarfälgarna. Under vintern har jag noterat lite oljud från framvagnen som sedan har blivit värre. Har upplevt lite vibrationer men trodde det hade med ev. Obalans i vinterdäcken. När jag nu bytte till sommardäck så köpte jag nya däck av bättre kvalitet och balanserade hjulen. Kollade om dom verkade skeva eller ovala men kunde inte se något som tydde på det. När dom väl satt på bilen var vibrationerna kraftigare. Tänkte direkt på om fälgarna var dåliga så tog av en fälg i taget och mätte dom över fälgen för att se om dom fått någon smäll så dom var skeva men utan resultat. Monterade reservhjulet och provkörde. Märkte då att vibrationerna minskade något när det satt på passagerarsidan fram och drog då slutsatsen att någon bussning eller led är sliten. Körde upp bilen på en lyft och började bända men hittar inget som är onormalt slitet. Funderar på om det kan vara så att bussningarna är slitna men blir tajta när bilen är upphissad då dom inte är i sitt normala läge då hjulen "hänger". //Thomas |
|
|
Hissa upp bilen och lägg under något mjukt och sänk ner den delvis så har du hjulupphängningen i ett mer normalt läge. |
|
|
Hade varit trevligt med tillgång till en fyrpelarlyft, men men. Nu är iaf. stötdämpare, fjäderbenslagring och stag beställda. Stagen blev lågbudget denna gång. Får kanske byta dom i framtiden men det ger sig nog vad det är för kvalitet på dom. Har inte så höga förväntningar på hållbarhet då hela satsen kostar 2000:- med frakten. //Thomas |
|
|
@426Power: Var köpte du det paketet? prosperity is a mindset! |
|
|
Lager och dämpare är från schmiedmann. Stagen är från ebay. //Thomas |
|
|
Det var bara dragen som kostade 2000:- Resten var betydligt dyrare. //Thomas |
|
| stagen ska det stå | |
|
Hjulinställning kanske vore på sin plats? Läste något om många som råkat ut för att remskivan börjat slossna på 540 och det har get märkliga vibberationer vid vissa varvtal. Du kan nog dinna grejer så det är nig inte fallet här :) |
|
|
Hjulinställning vore nog inte fel alls med tanke på hur däcken såg ut när jag bytte dom. Blir iaf en när stagen bytts. //Thomas |
|
|
Bytte ut hela min vevhusventilation alla delar som var igensatt och vibbarna försvann, konstigt va? Nu istället började krängningshämmarstagen ge med sig istället då jag bytte från vinter till sommar däck helt nyligen. Skall också byta runt om bromsskivorna nu på fredag med belägg och allt då jagfick vibbar i ratten av att bromsa hårt och dom var väldigt slitna gått över 9000 mil. |
|
| Nu har det varit lite skruvande igår. Bytte stötdämpare, fjäderbenslagring, länkarmar och styrleder och stabilisatorstag. Resultatet blev INGA vibrationer. Konstaterade att det ända som var ok av det jag bytte var stab-stagen då dom byttes för ca 6månader sen. Känns riktigt gött nu och veta att allt är bytt och man blev av med vibrationerna. | |
|
Jag hade vibrationer i framvagnen så fort bilen stått lite som försvann efter någon kilometerskörning varje gång, trodde det berodde på däcken fick lite ståplatta eller något men vibrationerna är borta sen jag bytte till nya skivor och belägg fram. Länk |
|
|
Lät byta alla bromsskivor med klossar hos BMW för ett par veckor sedan, plus båda krängningshämmarstagen fram och vips var vibrationerna borta, "nästan", finns ytterst lite kvar då man kan skönja lite vibbar i solskydden, detta kanske beror på att mina BMW 17” originalfälgar 17” en skevhet i sig, då jag lät kolla upp dem hos Euromaster för något år sedan, de lirar inte riktigt i linje i balanseringsmaskinen mätsticka på insidan, där krävs nog fälgriktningar av samtliga fälgar plus den i skuffen misstänker jag eller så får du snällt hosta upp stålarna för fem nya aluminiumfälgar, vilket nu blir billigast. Tydligen är BMW vad jag förstått i detta forum jävligt känslig för obalanser i framvagn som leder till vibrationer. Tyskarna vet jag, många av dem vill inte alls ha lågprofildäck utan väljer standard fälgar och däck just p.g.a. av dessa välkända problem som BMW dras med. |
|
| Hade min bil inne på diagnos för konstiga "klapprande" ljud och vibrationer. Resultat: taskig kamaxelgivare avgas och dåligt hjullager fram, i övrigt allt OK. | |
| 426Power; tror nog dina budget stag är lika bra som kvalite..jag lät byta alla stag i framvagnen på både min och min grabbs E39 530d köpte ett mycket välkänt kvalitetsmärke 2 olika BMW verkstäder monterar..båda bilar får inom ett år och mindre än 1000 mil 2 på besiktning kuleder bärarm båda sidor totalt slut.. | |
|
Verkar inte som framvagnen tål den "svenska" vintern. Hade varken glapp någon stans eller dåliga stötdämpare i höstas då jag bytte stab-stagen. Har inte misshandlat bilen på något sätt under vintern så man tycker det borde inte gå så fort. Å andra sidan så kanske man inte känner felen lika väl med vinterdäcken som med dom större sommardäcken. //Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.